Nekromanti Info om Hadarlon?

Zippo

Veteran
Tyvärr så har jag eller några vänner som jag känner Mundana eller Geografica Mundana om de skulle nu så stå lite om Hadarlon i dom. Så jag undrar vad för sorts stad Hadarlon är? Samhälle, population och specielt "svärdsspelen" för Spez blev sugen på gå med i en tornering i Hadarlon. Undrar också om de finns nån tvåmanna tornering(2-mot-2 tornering)?

King Kromm

Hero
Tror det finns en ganska så stor artikel i ngn codex om svärdspelen i hardalon, dessutom finns det lite info att hämta om dem i Asharien & Soldarn. Hardarlon ligger i Soldarn och Hertig Yssec residerar även i staden. Gissar att detta itne riktigt var vad du tänkt dig till svar, men kan inte allt utan till. Och om det finns någon 2 mot 2 turnering, tja, har för mig att Krille nån gång tjafsat lite om turneringar och sådant, och vill inte minnas någe nämt om nån sån, men skit i det, släng in en nånstans om du nu har lust.

trinker

Warrior
Läs boken Svärdspel i Hadarlon, där får man lite kän på hur staden är.

Boken kan du köpa här
på neogames hemsida

Mvh coZcin

Zippo

Veteran
Läs boken Svärdspel i Hadarlon, där får man lite kän på hur staden är.

Det vet jag redan att den finns. Men jag behöver info från andra personer som känner till staden. Det var därför jag skickade ett inlägg.

Emil

Hero
Undrar också om de finns nån tvåmanna tornering(2-mot-2 tornering)?

Det enklaste att utgå ifrån brukar vara: Vill du att det ska finnas en tvåmannaturnering så finns det en sådan, vill du inte att det ska finnas en sådan turnering så finns det inte heller någon. Lätt som en plätt... :gremlaugh:

/Emil

När mina spelare kommer nånstans så hittar jag ju bara på...vilket har lett till att mitt Mundana skiljer sig på flera punkter från det officiella. Det har jag inget problem med, känns snarare kul. Då kan man läsa sen och säga "var det så här det var tänkt? Det hade aldrig funkat...", eller nåt. :gremlaugh:

Vad jag försöker säga är att det spelar ingen roll hur någon annan har tänkt sig en plats, du får utforma den precis som du vill. Med det i tankarna så finns det antagligen nån sorts 2-2 tornering...

King Kromm

Hero
Men jag behöver info från andra personer som känner till staden. Det var därför jag skickade ett inlägg.
Utveckla lite själv annars, men eftersom jag är så snäll så kommer här ett par rader ialla fall.

Hardalon ligger mitt i Soldarn, det är en stad med runt 2000 invånare som till stor del livnär sig på handeln med alverna i den närliggande Iracskogen. Staden ligger ovan på en mycket gammal ruinstad som tros härstämma från kejsardömet colonans storhetstid och hade på den tiden kanske upp emot 50000 invånare. Det finns dessutom ett mycket stort och känt bibliotek i hardalon som inte bara har många böcker, utan även många gamla som är skriva på diverse forntidsspråk. Mitt i staden ligger Hertig Yssecs borg(han e med i zorian orden), och det finns några lite större byggnationer av sten, annars är det nästan bara trähus man finner i hardalon. Det är också här i hardalon som en av mundanas större och kändare turnering finns, de ständigt återkommade svärdspelen(varje år.)

Det finns säkert en hel del mer i Asharien Soldarn att läsa(kan rekomderas som modul överhuvudtaget) och som tidigare nämts finns det även en artikel i en gammal codex som handlar just om svärdspelen.

G

Guest

Guest
Ja hadarlon är väll som en vanlig stad i Soldarn, iallafall på ytan.
Hadarlons historia sträcker sig långt tillbaka i tiden och var tidigare huvudstad i gammla soldarn.
Två byggnader värda att nämnas är hertig Yssecs bogr och Wulfs hallar.
Ett tips jag kan ge är att köpa boken "Svärdspel i Hadarlon" av Dan Hörning. En mycket bra bok som är lättsam att läsa men man får även en god bild av hur staden är.

King Kromm

Hero
Nej!!

Svärdsspelen är vartannat år... *hävda*
Nej,det tycker jag inte...

Citat: " Staden är också känd för sina årliga svärdspel, där rikets skickligaste svärdskämpe utses. " Slut Citat(ur Geografica Mundana). Även om jag vill minnas att det i den där codex artikeln står nått om nån svärdsman som bara var med exempelvis var fjärde år, och vann varje gång han var med.

Arvid

Warrior
Re: Nej!!

Svärdsspelen är vartannat år (officiellt alltså).
2965 vann Manziir, 2963 vann Falc.

Den du talar om är fäktaren, Emrynn, som är med vart femtionde år.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Nej!!

Tja, vill minnas att Dan Hörning satte svärdsspelen till vartannat år.

Staden är också känd för sina årliga svärdspel, där rikets skickligaste svärdskämpe utses.
"Riket" i det här fallt är ju Soldarn, och det verkar inte vara fråga om den internationella prestigen de kämpar om i Dan Hörnings bok. Detta kanske är de mer regionala svärdsspelen som hålls varje år?

Dessutom (saxat härifrån) så säger Danhörningen själv:
Svärdsspelen utspelar sig vartannat år (för att göra detta svärdsspel extra viktigt, varje år är för ofta, detta har jag talat med Dan J och Andreas om och det är OK).
Så nog verkar de "riktiga" svärdsspelen vara vartannat år.

Även om jag vill minnas att det i den där codex artikeln står nått om nån svärdsman som bara var med exempelvis var fjärde år, och vann varje gång han var med.
Du tänker nog på Fäktaren, Emrynn Loso'i. Han har ställt upp sex gånger med femtio års mellan rum och vunnit varje gång. Den sjunde gången blir väl den som skildras i boken så vi kan väl anta att han är minst 400 år gammal. Men han ska också var en av Mundanas äldsta icke-inåtvända alver.