Och i så fall behövs inte absurditeten. Jag reagerar mest för att det inte är första gången, och för att jag tycker det derailar samtalet.
Fast min slutsats bygger på saker du sa efter det inlägget, så vid läget då behövde jag fortfarande mer information. Sen så var mitt försök att få fram den informationen inte så lyckad i det här fallet. Men det här börjar kännas som en ganska tangentiell diskussion så om du känner att du har något mer att säga så kanske vi kan ta det i PM istället.
Jag tror detta är hela upphovet till skav, mer eller mindre. Många spelare skulle vara obekväma med att exempelvis hitta på att deras goda vän från skolan bor i området och att de hälsar på och drar en bärs. Det är ju något som en individ inte kan “hitta på” själv.
Men för mig är det en suverän teknik för att göra samtalet runt bordet mer spontant och kännas som att vi konverserar som personer gör.
Förstår 100% denna preferensskillnad, och när jag spelat senaste tiden - med en blandad grupp - har jag frågat spelare vad de vill och inte vill driva själva.
Absolut så är det en suverän teknik. Så sent som i onsdags så besökte vi min familj i D&D-kampanjen vi spelade, varpå jag fick beskriva vilka de var och hur de bodde. För att knyta an till bakgrundstråden så var det här också saker jag redan hade funderat och skrivit ner i min bakgrund, och den informationen hade influerat hur jag spelat min RP så om SL hade gått in och hittat på det här så hade det kunnat bli förväntningskonflikter. Att ge den här makten till spelarna tror jag är bra ur alla perspektiv (och även om vissa spelare blir obekväma så tror jag att det är sånt som går att träna bort).
Sen så är det en fråga var gränsen går. Mina föräldrar vara inte bara med och gav flavor till settingen, de gav oss tillgång till magical items vi behövde för att kunna utföra nästa uppdrag också. Kan spelarna hitta på sånt? Säg att mina föräldrar hade varit ordförande för det lokala handelsgillet, som är en av de mäktigaste organisationerna i staden där vi ska spela, hade det varit ok om handelsgillet varit etablerat sedan tidigare? Om inte handelsgillet kommit upp, hade det varit ok att hitta på att det fanns? Jag ser ju en nivåskillnad på att hitta på sånt och att hitta på supputen Oskar som sitter och drar rövarhistorier på den lokala krogen.
En annan aspekt, som slog mig nu, är någonting som Matt Colville parar om i sin SL-skola: illusionen av att världen rollpersonerna går runt i finns på riktigt. Och han har pratat om risken med att förklara mekaniken bakom vad som händer. Det är här jag tror den klassiska "företablerad mördare vs improviserad mördare"-konflikten bottnar i. Inser spelarna att när de anklagade betjänten så var det plötsligt betjänten som var mördaren hela tiden så skadar det illusionen av att världen finns på riktigt. För mycket spelarmakt riskerar att få världen att kännas godtycklig vilket beroende på spelstil kan vara ett problem.
Übereil