Information till konventsarrangörer för att locka fler spelledare

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
750
Location
Göborg
Jag blev inspirerad av trådarna om konventspelledare och tillhörande gille (Hur lockar vi in fler spelledare till konvent? | rollspel.nu och Konventspelledargillet | rollspel.nu) och skrev samman följande första utkast tänkt att ges till (nya) konventsarrangörer. Vas säger ni?

Del 1: Information till konventspelledare

Följande text är tänkt att användas av rollspelskonventsarrangörer för att bättre ta hand om och välkomna konventets spelledare. Texten är inspirerad av diskussionen på WRNU Hur lockar vi in fler spelledare till konvent? | rollspel.nu (WRNU=Www.Rollspel.NU). Detta verk är licensierat under Creative Commons Erkännande-DelaLika 4.0 Internationell Licens. /Lupmet

Vad innebär det att vara spelledare på ett konvent och varför denna text?
Egentligen handlar det om en enda sak: ha kul och spela rollspel med individer du aldrig tidigare har träffat – men erfarenheten talar samtidigt sitt tydliga språk: det är en stor skillnad mellan förväntningarna hos alla deltagare och det finns några vanliga misstag som är relativt enkla att undvika. Det alla vi som på olika sätt har bidragit till den här texten vill är att hjälpa spelledaren, de andra deltagarna och dig som konventsarrangör med är att genom råd och dåd se till att misstagen inte upprepas. Varje konvent och varje spelpass skiljer sig åt på olika sätt och det går inte att skriva en text som täcker in varje möjlig kombination.

Att ansvara för rollspelsarrangemangen på ett konvent innebär att du är en kombination av facilitator och projektledare: var inte rädd att ställa krav men var ödmjuk inför uppgiften. Syftet med den här texten är att ge råd till dig som konventsarrangör om vilket stöd och vilken hjälp du bör ge spelledarna så att de kommer tillbaka på ditt nästa konvent och vill spelleda. Det finns i grunden fyra parter: du som arrangör, äventyrskonstruktören, spelledaren och spelgruppen. Mellan dessa finns fyra primära relationer: Tre mellan dig som arrangör, konstruktören och spelledaren och sedan finns den fjärde mellan spelledaren och spelgruppen. Vi kommer här fokusera på de tre första och utelämna den sista eftersom du inte är direkt involverad i den.

Arrangör – Spelledare
Alla konvent lider brist på spelledare och det kan vara svårt att rekrytera dem – underskatta inte detta arbete under planeringen av konventet! Arbeta tidigt fram en tidplan om när spelledarna senast skall få veta (ett litet axplock, listan kan göras lång):
  • När de senast skall få äventyret
  • Kontaktuppgifter etc. till äventyrskonstruktören
  • Vad de kan förvänta sig få hemskickat före konventet – får de äventyret hemskickat eller måste de skriva ut det själva?
  • Vad de kan förvänta sig få av konventet på plats. Kan de till exempel räkna med tillgång till skrivare, blädderblock, skrivtavla, ...? Detta är särskilt viktigt om inte alla spelpass sker i skolsalar, kan de till exempel hamna på en så kallad korridorplats?
  • Vilket spelpass de har
  • Vilken grupp de spelleder
Se till att de spelledare som anmäler sig så snart som möjligt får allmän information om konventet, tidplanen ovan samt all information som redan har skickats ut. Stäm av med dem om de har några frågor och om de kan komma åt all information. Räkna med att det kan ta dagar eller veckor innan de svarar på dina frågor.

Arrangör – Äventyrskonstruktör
Om spelledaren är orkesterns dirigent är konstruktören verkets kompositör och den bäste dirigent i multiversum inte kan reda ordning i ett ofullständigt verk. Då vi i den här texten fokuserar på spelledarna betyder det att du här behöver kvalitetssäkra äventyret. Det innebär att du behöver se till att konstruktören förstår vad denne har tagit på sig och när de olika uppgifterna skall vara klara (här agerar du projektledare och vi rekommenderar att du läser en bok eller två i ämnet för att förstå komplexiteten på uppgiften). Gör tidigt en tidplan för vilka saker du vill ha levererat ifrån konstruktören, ha gärna flera tidiga förleveranser där du och andra kan komma med åsikter och kontrollera att arbetet fortskrider enligt plan. Säkerställ särskilt att äventyret är speltestat av både konstruktören själv som spelledare och med andra som spelledare. Alla texter och kartor måste vara granskade för inkonsistenser och otydligheter. Här kan du få stor hjälp av de spelledare som anmäler sig tidigt, hör av dig och fråga om de vill granska äventyret som de skall spelleda och även andra äventyr. Det kan rent av vara en fördel om de granskar ett äventyr för ett rollspel som de inte känner till, då kommer de att hitta luckor som de insatta är för hemmablinda för att se.

Några saker som påverkar kvaliteten på konventsäventyret:
  • Utgå inte ifrån att SL har ägnat flera dagar på sig att läsa in sig på det, även om denne fått det flera veckor i förväg. En viss andel av spelledarna kommer att få äventyren precis innan spelpasset (anmälda på plats) och har bokstavligen bara några minuter på sig att sätta sig in i det. Texten behöver vara övertydlig med att förklara intrigtråden och varför olika SLP gör som de gör.
  • Allt handlar om att hjälpa en stressad, dåligt påläst spelledare att hitta den sökta informationen precis nu.
  • Ha med en beräknad tidsåtgång för de olika scenerna och momenten. Detta är särskilt viktigt om det förekommer strider (ofta tidskrävande, särskilt sent på natten eller om regelsystemet är nytt för de inblandade) eller om spelarna förväntas själva leta ledtrådar och "fråga runt", hur länge är lämpligt att de gör det innan de skall ledas vidare?
  • Innehåller äventyret hänvisningar till reglerna och/eller förklarar vilken regel som applicerar? Till exempel kan en scen där rollpersonerna smyger fram emot banditnästet innehålla instruktionen "Vakten är gömd" eller "RP har -8 på att upptäcka den gömda vakten, Sara har bäst på Upptäcka och behöver slå under eller lika med 14-8=6 på 1t20 för att se vakten. Ett resultat på 9-11 är delvis lyckat (se regelboken sidan 47) och då ser hon att något rörde sig i buskarna". Det gör stor skillnad för en spelledare som inte kan reglerna. (Detta kan dras till sin extrem, lagom är som bekant alltid bäst.)
  • Kan spelarna fastna? Finns det alltid en möjlighet för SL att låta rollpersonerna att snubbla över en ledtråd som för dem vidare?
  • Betänk att spelpasset är en starkt begränsad tid, det skall alltid finns något som kan föra gruppen vidare. Tempo är viktigt.
  • Om äventyret innehåller många dolda agendor och relationer mellan RP, SLP och mellan RP och SLP kan detta gärna åskådliggöras grafiskt.
  • Om äventyret innehåller många scener eller skeenden som interagerar, åskådliggör gärna detta grafiskt.
  • Överskådligt presenterat med tydliga rubriker, (sid)hänvisningar, innehållsförteckning och index efter behov och ingen "spännande" design. Allting skall gå att skriva ut på svartvit skrivare i A4 utan förlust av tydlighet.
  • Händelser skall beskrivas på ett ställe, SLP på ett, platser på ett och föremål på ett ställe. Om spelledaren under spelmötet behöver ta reda på bakgrundshistorien till en viktig SLPs magiska svärd skall spelledaren inte behöva leta i äventyrstexten, SLP-beskrivning och avsnittet om äventyrets bakgrundshistoria.
Spelledare – Äventyrskonstruktör
Som konventsarrangör agerar du i den här relationen mer som facilitator och medhjälpare än projektledare. Beroende på tidplan och hur erfarna de andra två är kan du behöva vara i "ständig" kontakt med dem eller lämna dem helt vind för våg. Vi antar här att de är bra på sina respektive roller men att de har inte någon större erfarenhet av rollspelskonvent.

Det är lätt att som författare tro att ens ansvar är klart så snart äventyret är inskickat men så är inte fallet. Som arrangör behöver du se till att både spelledare och författare förstår vad som förväntas av dem och vad de kan begära av varandra. Du behöver se till att de tidigt kommer i kontakt med varandra och att spelledaren får chans att ställa frågor om äventyret och att författaren svarar på dessa inom rimlig tid. Det är en fördel om konventet tillhandahåller ett forum där författare och spelledare kan diskutera äventyret men räkna inte med att alla kan använda det system som ni har valt (alla använder till exempel inte Facebook eller finner det mödan värt att skaffa Discord-konto "bara för det här konventet"). När de väl kommit i kontakt med varandra kan du ta ett steg tillbaka men se till att skicka kontrollfrågor lite då och då för att kontrollera att det fungerar. Du kan bara genom att visa intresse för dem få dem att känna sig uppskattade och det kan vara något så enkelt som gör att de inte tappar sugen. Ordna gärna möjligheter för spelledarna och författarna att träffas före, under och efter konventet. Kom ihåg att vår hobby är en mycket social hobby, om deltagarna knyter sociala band ökar chansen betänkligt att de kommer tillbaka nästa konvent eller väljer att spelleda/skriva för ett annat konvent. Det vinner vi alla på.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,318
Location
Stockholm
I min egen erfarenhet har jag aldrig tidigare varit på ett konvent där rollerna äventyrsskapare och spelledare är separata - det kom som en chock för mig när jag tänkte erbjuda mig att spelleda på GothCon. I de konvent och spelställen jag varit på har spelledaren kommit med sitt egna material.

Så för mig vore det bra om arrangören uttryckligen skrev om detta upplägg (och kanske förklarade varför eventet har detta upplägg).
 
Top