Jag blev inspirerad av trådarna om konventspelledare och tillhörande gille (Hur lockar vi in fler spelledare till konvent? | rollspel.nu och Konventspelledargillet | rollspel.nu) och skrev samman följande första utkast tänkt att ges till (nya) spelledare av konventsarrangörerna. Vas säger ni?
Välkommen som spelledare på konventet!
Följande text är tänkt att användas av rollspelskonventsarrangörer för att ges till spelledarna inför konventet.Texten är inspirerad av diskussionen på WRNU Hur lockar vi in fler spelledare till konvent? | rollspel.nu (WRNU=Www.Rollspel.NU).Detta verk är licensierat under Creative Commons Erkännande-DelaLika 4.0 Internationell Licens./Lupmet
Vad innebär det att vara spelledare på ett konvent och varför denna text?
Egentligen handlar det om en enda sak: ha kul och spela rollspel med individer du aldrig tidigare har träffat.Men erfarenheten talar samtidigt sitt tydliga språk: det är en stor skillnad mellan förväntningarna hos alla deltagare och det finns några vanliga misstag som relativt enkelt kan undvikas.Det alla vi som på olika sätt har bidragit till den här texten vill hjälpa dig, de andra deltagarna och konventsarrangörerna med är att genom råd och dåd se till att de inte upprepas.Varje konvent och varje spelpass skiljer sig åt på olika sätt och det går inte att skriva en text som täcker in varje möjlig kombination.Vi har därför valt att utgå ifrån att du har blivit rekrytrad åtminstone ett par dagar före konventet.Om du fick frågan om du ville vara spelledare eller själv ställde frågan (många hjältepoäng är rättmätigen dina!) på konventet finns det nästan ingen förberedelsetid utan du får anpassa råden efter förutsättningarna.Å andra sidan är en spelledares främsta uppgift att improvisera och anpassa efter vad som händer så vi är övertygade om att du kommer klara det.Skulle du köra fast finns en enkel lösning: fråga de andra som du skall spela med – vad ni kommer överens om och tycker passar är den bästa lösningen.Annars finns det fullt med folk på konventet som glatt kommer med råd och förklaringar.
Vad kan gå fel?
Du som spelledare, dina spelare, äventyrskonstruktören och konventsarrangörerna har alla olika förväntningar på spelpasset och ofta uppstår det en besvikelse när förväntan inte uppfylls.Det är därför viktigt att alla känner till de andras förväntningar och förmåga att uppfylla de andras förväntningar.För den här textens skull utgår vi ifrån din situation och vad du kan förvänta dig ifrån de övriga men vad du kan förvänta dig behöva leverera till dem.
Konventsarrangörernas förväntan kan bestå i vad de anser vad du som spelledare skall ordna och stå för utöver själva spelpasset.Vem ordnar utskrifter av äventyret, rollpersoner och material att dela ut?Vem ordnar lokal att spela i och ser till att den är förberedd för ändamålet?När och hur får du veta spelarna är?För alla dessa och alla andra frågor finns bara en sak för dig att göra: fråga den av arrangörerna som ansvarar för ditt spelpass om denne inte redan har gett information om det.Om du inte är väl bekant med konventet är rådet att inte utgå ifrån att saker är på ett visst sätt.
Äventyrskonstruktören har så klart en förväntan att ni alla går ifrån spelpasset med en enorm "Wow!"-känsla!Återigen är det lämpligt att kontakta konstruktören om du har några frågor och det kan vara så enkla saker som när du får tillgång till äventyret (räkna med att det nästan lika lång tid att läsa och sätta sig in i ett äventyr som det tar att spela det, övriga förberedelser tillkommer) och om du förväntas ordna något material inför spelpasset.Kommer konstruktören att vara med på konventet?Sök gärna upp denne före om du har sista-minuten-frågor och kontakta denne gärna efter spelpasset och berätta om hur det gick – många konstruktörer vill ha det referatet för att kunna göra kommande äventyr bättre!Om möjligt, försök gärna få till en spelledarsamling efter spelpasset och berätta för varandra om hur det gick – bli inte förvånad om du undrar om alla verkligen spelade samma äventyr!Syftet med en sådan samling är mycket enkel: det är kul.Du får chansen att träffa mer folk, lära dig av andras misstag och framgångar och skaffa dig erfarenhet inför nästa spelpass (du gör då det som många rollpersoner gör mellan äventyren: tränar för att bli bättre).
Som du kanske märker är den röda tråden här "kommunikation".Prata med alla involverade före, under och efter spelpasset för att undvika misstag och att någon är besviken.
De viktigaste personerna att prata med är spelarna.Så snart du har fått reda på vilka de är, kontakta dem och fråga om vad de föredrar för spelstil och vad de har för förväntningar.Gillar de djupt karraktärsskådespel med långa monologer om mystiska ledtrådar eller vill de ramla på ledtrådarna eller vill de ha adrenalinet pumpande?Fundera lite på vad du själv föredrar och är bekväm med och berätta det.Har de (och du!?) lång erfarenhet av reglerna eller är de med på spelpasset för att testa och utforska ett nytt spel?Det kan sätta olika krav på hur väl insatt du är i reglerna och hur mycket ni kommer fokusera på tärningsrullande!Det kan också vara bra att berätta något om äventyret som kanske inte framgått i den information som spelarna fått i form av typ av äventyr eller liknande.Det händer – även om det är ovanligt – att äventyr presenteras som detektiväventyr men egentligen utgör de flesta konfrontationer av intensiv strid.
Att förbereda sig
Förberedelser är A och O oavsett om du skall ge dig in i ett grottkomplex och plundra draken på dess skatt eller om du skall spelleda ett konventsäventyr.Det tar ganska många timmar i anspråk att sätta sig in i ett äventyr, räkna minst lika många som spelpasset är långt bara för en första ordentlig genomläsning.Studera kartor och allt material som skall delas ut och inte minst rollpersonerna – både deras spelvärden och deras bakgrundshistoria.Genom att göra detta riskerar du inte att missa något under spelet och du kommer också fortare hitta tillbaka till en viss information.Gör egna anteckningar om saker du tror du kan ha nytta av och notera gärna var du kan hitta mer information ("NN har en faster som är med i sekten, se avsnittet om sekten fjärde stycket").Det är likheter med att plugga inför ett prov i skolan – för anteckningar, stryk under viktiga passager i materialet och gå igenom materialet fler gånger.Dra lärdom av andras misstag: Skriv ut egna exemplar av allt material att ha om något strular på konventet.
Om inte konstruktören har givit några angivelser om hur lång tid olika delar av äventyret förväntas ta, gör egna bedömningar och gör ett schema så att ni hinner med hela äventyret under spelpasset.Utgå från att första halvtimmen går åt till att komma iordning och komma igång och lämna sista 30-45 minuterna som "luft" i schemat!Allting tar mycket längre tid än vad en tror!Ha schemat lätt tillgängligt framför dig under passet och ha en klocka väl synlig bredvid (det kan vara lite distraherande för er alla om du måste väcka mobilen var gång du vill kolla tiden).
Det spelar roll
Under spelpasset kommer du ha fullt upp och behöver ha full koncentration.Det betyder att se till att ha ordnat en rejäl mugg te och de kakor du behöver i god tid innan.Spelarna kanske skickar en löpare till cafeterian eller vill ha tio minuter paus, men det kan vara den paus du behöver för att förbereda nästa scen.Det varierar mycket mellan olika konvent om hur det sker rent praktiskt, men så snart du fått kontakt med dina spelare, fråga dem om de vill ha en paus för att plundra cafeterian och andra praktiska detaljer.Det är en mycket bra idé att ställa frågan i början av spelpasset oavsett, saker kan ha ändrats.Har de till exempel ett spelpass direkt efter eller någon som måste med en viss buss?Kontroller gärna salschemat om lokalen används för ett annat spelpass direkt efter.Låt inte eran eller andras upplevelse förstöras av ett snöpligt slut.
När allt är över
Det vanliga är att alla sprids för de fem vindarna så snart passet är över men tag gärna chansen att fråga spelarna vad de tyckte, om deras förväntningar infriades och vad de tyckte om din insats.Det är nervöst och utlämnande att bl utvärderad men förmågan att ta (och ge!) kritik är något du kommer ha nytta av i många andra sammanhang.Glöm bara inte att kommentera handling, inte person ("det var synd att du inte sade att du föredrar snabba strider redan i början, då hade jag kunna anpassa" vs. "du gjorde fel som inte sade ifrån i början att du vill ha snabba strider").Beroende på omständigheter kan det vara en idé att dela kontaktuppgifter, om inte annat vilka namn de går under om de hänger på olika forum (t.ex. Discord eller WRNU).Sök gärna upp konstruktören och de andra spelledarna som redan har berörts och berätta om hur det gick.
Välkommen som spelledare på konventet!
Följande text är tänkt att användas av rollspelskonventsarrangörer för att ges till spelledarna inför konventet.Texten är inspirerad av diskussionen på WRNU Hur lockar vi in fler spelledare till konvent? | rollspel.nu (WRNU=Www.Rollspel.NU).Detta verk är licensierat under Creative Commons Erkännande-DelaLika 4.0 Internationell Licens./Lupmet
Vad innebär det att vara spelledare på ett konvent och varför denna text?
Egentligen handlar det om en enda sak: ha kul och spela rollspel med individer du aldrig tidigare har träffat.Men erfarenheten talar samtidigt sitt tydliga språk: det är en stor skillnad mellan förväntningarna hos alla deltagare och det finns några vanliga misstag som relativt enkelt kan undvikas.Det alla vi som på olika sätt har bidragit till den här texten vill hjälpa dig, de andra deltagarna och konventsarrangörerna med är att genom råd och dåd se till att de inte upprepas.Varje konvent och varje spelpass skiljer sig åt på olika sätt och det går inte att skriva en text som täcker in varje möjlig kombination.Vi har därför valt att utgå ifrån att du har blivit rekrytrad åtminstone ett par dagar före konventet.Om du fick frågan om du ville vara spelledare eller själv ställde frågan (många hjältepoäng är rättmätigen dina!) på konventet finns det nästan ingen förberedelsetid utan du får anpassa råden efter förutsättningarna.Å andra sidan är en spelledares främsta uppgift att improvisera och anpassa efter vad som händer så vi är övertygade om att du kommer klara det.Skulle du köra fast finns en enkel lösning: fråga de andra som du skall spela med – vad ni kommer överens om och tycker passar är den bästa lösningen.Annars finns det fullt med folk på konventet som glatt kommer med råd och förklaringar.
Vad kan gå fel?
Du som spelledare, dina spelare, äventyrskonstruktören och konventsarrangörerna har alla olika förväntningar på spelpasset och ofta uppstår det en besvikelse när förväntan inte uppfylls.Det är därför viktigt att alla känner till de andras förväntningar och förmåga att uppfylla de andras förväntningar.För den här textens skull utgår vi ifrån din situation och vad du kan förvänta dig ifrån de övriga men vad du kan förvänta dig behöva leverera till dem.
Konventsarrangörernas förväntan kan bestå i vad de anser vad du som spelledare skall ordna och stå för utöver själva spelpasset.Vem ordnar utskrifter av äventyret, rollpersoner och material att dela ut?Vem ordnar lokal att spela i och ser till att den är förberedd för ändamålet?När och hur får du veta spelarna är?För alla dessa och alla andra frågor finns bara en sak för dig att göra: fråga den av arrangörerna som ansvarar för ditt spelpass om denne inte redan har gett information om det.Om du inte är väl bekant med konventet är rådet att inte utgå ifrån att saker är på ett visst sätt.
Äventyrskonstruktören har så klart en förväntan att ni alla går ifrån spelpasset med en enorm "Wow!"-känsla!Återigen är det lämpligt att kontakta konstruktören om du har några frågor och det kan vara så enkla saker som när du får tillgång till äventyret (räkna med att det nästan lika lång tid att läsa och sätta sig in i ett äventyr som det tar att spela det, övriga förberedelser tillkommer) och om du förväntas ordna något material inför spelpasset.Kommer konstruktören att vara med på konventet?Sök gärna upp denne före om du har sista-minuten-frågor och kontakta denne gärna efter spelpasset och berätta om hur det gick – många konstruktörer vill ha det referatet för att kunna göra kommande äventyr bättre!Om möjligt, försök gärna få till en spelledarsamling efter spelpasset och berätta för varandra om hur det gick – bli inte förvånad om du undrar om alla verkligen spelade samma äventyr!Syftet med en sådan samling är mycket enkel: det är kul.Du får chansen att träffa mer folk, lära dig av andras misstag och framgångar och skaffa dig erfarenhet inför nästa spelpass (du gör då det som många rollpersoner gör mellan äventyren: tränar för att bli bättre).
Som du kanske märker är den röda tråden här "kommunikation".Prata med alla involverade före, under och efter spelpasset för att undvika misstag och att någon är besviken.
De viktigaste personerna att prata med är spelarna.Så snart du har fått reda på vilka de är, kontakta dem och fråga om vad de föredrar för spelstil och vad de har för förväntningar.Gillar de djupt karraktärsskådespel med långa monologer om mystiska ledtrådar eller vill de ramla på ledtrådarna eller vill de ha adrenalinet pumpande?Fundera lite på vad du själv föredrar och är bekväm med och berätta det.Har de (och du!?) lång erfarenhet av reglerna eller är de med på spelpasset för att testa och utforska ett nytt spel?Det kan sätta olika krav på hur väl insatt du är i reglerna och hur mycket ni kommer fokusera på tärningsrullande!Det kan också vara bra att berätta något om äventyret som kanske inte framgått i den information som spelarna fått i form av typ av äventyr eller liknande.Det händer – även om det är ovanligt – att äventyr presenteras som detektiväventyr men egentligen utgör de flesta konfrontationer av intensiv strid.
Att förbereda sig
Förberedelser är A och O oavsett om du skall ge dig in i ett grottkomplex och plundra draken på dess skatt eller om du skall spelleda ett konventsäventyr.Det tar ganska många timmar i anspråk att sätta sig in i ett äventyr, räkna minst lika många som spelpasset är långt bara för en första ordentlig genomläsning.Studera kartor och allt material som skall delas ut och inte minst rollpersonerna – både deras spelvärden och deras bakgrundshistoria.Genom att göra detta riskerar du inte att missa något under spelet och du kommer också fortare hitta tillbaka till en viss information.Gör egna anteckningar om saker du tror du kan ha nytta av och notera gärna var du kan hitta mer information ("NN har en faster som är med i sekten, se avsnittet om sekten fjärde stycket").Det är likheter med att plugga inför ett prov i skolan – för anteckningar, stryk under viktiga passager i materialet och gå igenom materialet fler gånger.Dra lärdom av andras misstag: Skriv ut egna exemplar av allt material att ha om något strular på konventet.
Om inte konstruktören har givit några angivelser om hur lång tid olika delar av äventyret förväntas ta, gör egna bedömningar och gör ett schema så att ni hinner med hela äventyret under spelpasset.Utgå från att första halvtimmen går åt till att komma iordning och komma igång och lämna sista 30-45 minuterna som "luft" i schemat!Allting tar mycket längre tid än vad en tror!Ha schemat lätt tillgängligt framför dig under passet och ha en klocka väl synlig bredvid (det kan vara lite distraherande för er alla om du måste väcka mobilen var gång du vill kolla tiden).
Det spelar roll
Under spelpasset kommer du ha fullt upp och behöver ha full koncentration.Det betyder att se till att ha ordnat en rejäl mugg te och de kakor du behöver i god tid innan.Spelarna kanske skickar en löpare till cafeterian eller vill ha tio minuter paus, men det kan vara den paus du behöver för att förbereda nästa scen.Det varierar mycket mellan olika konvent om hur det sker rent praktiskt, men så snart du fått kontakt med dina spelare, fråga dem om de vill ha en paus för att plundra cafeterian och andra praktiska detaljer.Det är en mycket bra idé att ställa frågan i början av spelpasset oavsett, saker kan ha ändrats.Har de till exempel ett spelpass direkt efter eller någon som måste med en viss buss?Kontroller gärna salschemat om lokalen används för ett annat spelpass direkt efter.Låt inte eran eller andras upplevelse förstöras av ett snöpligt slut.
När allt är över
Det vanliga är att alla sprids för de fem vindarna så snart passet är över men tag gärna chansen att fråga spelarna vad de tyckte, om deras förväntningar infriades och vad de tyckte om din insats.Det är nervöst och utlämnande att bl utvärderad men förmågan att ta (och ge!) kritik är något du kommer ha nytta av i många andra sammanhang.Glöm bara inte att kommentera handling, inte person ("det var synd att du inte sade att du föredrar snabba strider redan i början, då hade jag kunna anpassa" vs. "du gjorde fel som inte sade ifrån i början att du vill ha snabba strider").Beroende på omständigheter kan det vara en idé att dela kontaktuppgifter, om inte annat vilka namn de går under om de hänger på olika forum (t.ex. Discord eller WRNU).Sök gärna upp konstruktören och de andra spelledarna som redan har berörts och berätta om hur det gick.