Nekromanti Information till spelledaren kontra spelaren...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hejsan,

Jag har i och med Vaght funderat lite på vilken information man vill ge spelledare och spelare och här är lite hur jag har tänkt runt det:
För spelarna så är det viktigt med information om hur världen rent konkret fungerar så att de vet hur de kan agera runt i den. Exempelvis vilka språk som talas, hur karaktärerna på sätt och viss överlever dagen och så vidare...

För spelledaren så är det mindre viktigt, det som bör vara av vikt är väl snarare saker man kan driva äventyr på? Betänk att jag gör en skillnad på att skriva äventyr och att driva äventyr.

Drivning är saker som får spelare att agera i äventyret, exempelvis hot, belöningar och möjligheter, ett konkret exempel är löftet om en monetär belöning för slaktandet av en hiskelig drake. Där är pengar drivaren medans äventyret är att slakta draken.

Medhåll eller håller jag på och klättrar på väggarna fullständigt?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Håller med i det mesta: för spelarna handlar det om att de ska förstå världen befinner sig i och få en bild av den. För spelledaren handlar det att använda den världen för att skapa berättelser. Det ingår dels i det du skriver med drivning, men texten bör även skapa hooks som får en att vilja göra berättelser (och får en klar bild hur de kan se ut).
 
Top