Nekromanti Informations-sidan

anth

Vetefan
När jag ändå är varm i kläderna så fortsätter jag ställa dumma frågor:

senaste inloggningar - hur fungerar den???
Jag kan ha varit inloggad i en timme och när jag kollar så står det att Anthraxus senaste inloggning var för en minut sedan.

Vrållådan/Anslagstavlan:
Kan man inte ha inställningar för hur vrållådan ska uppdateras i Kontrollpanelen?
T.ex. med hur många minuters mellanrum man vill att vrållådan ska uppdateras, eller om man vill uppdatera den manuellt.

Krille

Super Moderator
"senaste inloggningar - hur fungerar den???"

Sessionsvis. En normal session i webbsammanhang varar i omkring 20 minuter. Under den tiden så är man "inloggad", det vill säga man har en cookie som identifierar en till en viss session.

Går du på toa så kan den här sessionen "pinga ut" (det kan även ske av andra anledningar, som att även aktiva sessioner inte får vara vid liv så länge, eller att du stänger webbläsaren, eller att det är torsdag, eller...), men wrnu lämnar dessutom efter sig lite inloggningsinformation, så att när du kommer tillbaka så "snabbinloggar" wrnu sig åt dig. Detta är dock en inloggning, så även om du inte märker den så registreras den.

Sodivra

Champion
Kan man inte ha inställningar för hur vrållådan ska uppdateras i Kontrollpanelen?
T.ex. med hur många minuters mellanrum man vill att vrållådan ska uppdateras, eller om man vill uppdatera den manuellt.

Man kanske skulle kunna ändra så att vrållådan aldrig uppdateras automatiskt om skrivrutan <strike>inte</strike> är markerad. Det skulle nog göra de flesta nöjda.

Eventuellt med en knapp för att uppdatera bredvid skrivrutan för de som inte är bekanta med F5.

Tyr

Hero
senaste inloggningar - hur fungerar den???
Jag kan ha varit inloggad i en timme och när jag kollar så står det att Anthraxus senaste inloggning var för en minut sedan.

Det verkar som om man "loggar in på nytt" varje gång man har skrivit klart ett inlägg, men annars funkar funktionen som man kan tänka sig.

Feuflux

omjonasson.se
Man kanske skulle kunna ändra så att vrållådan aldrig uppdateras automatiskt om skrivrutan inte är markerad. Det skulle nog göra de flesta nöjda.

Men det där är ju en försämring. :gremsmile:
Jag har inte skrivrutan markerad normalt sett och jag vill minsann inte bli av med den automatiska uppdateringen som jag tycker var ett genidrag när den las till. Däremot kan det vara irriterande om en automatisk uppdatering körs precis när du skriver en post då du blir avbruten, men detta händer i princip aldrig mig så... jag är nöjd som det är (och det är ju jag som räknas :gremwink: ).

Sodivra

Champion
Oj, gahh!

Aldrig blir uppdaterad när den är markerad, menar jag naturligtvis. Så att den uppdaterar sig automatiskt om man bara läser, men inte om man håller på att skriva något.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Oj, gahh!

För Arvidos kan jag avslöja ett litet inlägg där Gardener avslöjar en liten funktion med vrålrutan..

Av vad jag har märkt så funkar detta bra i IExplorer men inte alls i Netscape.. När jag kollade i koden så finns det en funktion som stannar det automatiskt uppdaterande (iaf kan man tolka det av namnet).. Dock är jag inte såpass haj på javaskript att jag förstod hur den funkade..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte kommer ihåg om icke-autouppdateringen funkade i Opera

Gardener

Champion

Den funkar för mig i Firefox iaf. Nu är det inte jag som kodat funktionen, jag bara föreslog den, och killen som gjorde den är inte så bra på javascript men då det är en så enkel funktion tycker jag att den borde fungera. Om du med Netscape syftar på 4.x så bryr jag mig inte det minsta. =]

Troberg

Sinister eater

/Han som inte kommer ihåg om icke-autouppdateringen funkade i Opera
Jupp, det gör den. Allt funkar i Opera, och funkar det inte är det inte värt att ha ändå.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Underligt

men ändå på något sätt verkar de vara just de två läsare som skiljer sig mest från varandra :gremgrin:

mystiskt.