Nekromanti Informationskällor från 50, 60, 70-talet om 2000?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, jag försökte få rubriken så informativ som möjligt, men det gick kanske inget vidare så jag förtydligar mig lite. Jag skulle behöva hemsidor, böcker och filmer som kan ge mig information om hur folket på 50-, 60- och 70-talet trodde att år 2000 skulle bli. Jag vet själv att SVT sände en dokumentär med Bengt Feldreich som programledare som behandlade ämnet. Någon som vet om det går att få tag på den?

Jag vet inte till vilket projekt jag ska använda det än, men det lär ni väl märka. :gremsmile:

Eksem

Champion
Jag har en bok hemma, minns inte vad den heter (Future Perfect?), men den är fylld av en massa reklambilder (mest för metaller av olika slag, allra mest magnesium) från 50-talet som porträtterade en tänkt framtid, säg c:a 2000-tal.

Det mesta rör sig om bilar, flygplan och hus som är anpassade för både land och vatten. Och det är stora saker. Sjukt stora. Typiskt är en gigantisk oljetanker med hjul (eller nja... men ni fattar).

Favoriten är dock en brevbärare flygandes mellan bondgårdarna med en jetpack.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det verkar som en intressant bok. Du tror den heter 'Future Perfect', alltså? Får kolla på biblioteket är i Norrköping och se ifall jag hittar något. Tack för tipset!

Favoriten är dock en brevbärare flygandes mellan bondgårdarna med en jetpack.

HAHAHAHAHA!! :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

Feliath

Swashbuckler
Mojlig kalla

Antikvariat ar i vanlig ordning en bra kalla, om man vet vad man ska leta efter. I det har fallet kan en bra grej vara gamla arsbocker fran tidningen Teknikens Varld (umlaut pa A:et). Jag (eller rattare sagt, mina foraldrar) har 1956 ars utgava, och den innehaller bland annat en artikel om ett planerat 1.4-kilometershus ritat av Frank Lloyd Wright.
I gemen verkade alla ha enorma forhoppningar pa radiovagor, och bristen pa artiklar om datorer ar forstas markant.
Sadana har bocker borde inte vara sarskilt dyra heller; de ar korta, i litet format och knappast hogt efterfragade.

/Feliath - obskyrt tips

Ackerfors

Alas, your rapids!
Haha, vilken underbar sida! Tack! [nt]

[color:\\"black\\"] [/color]

Ackerfors

Alas, your rapids!
Bra tips

Ska ta och leta rätt på något bra antikvariat här i stan och kolla läget om inte annat. Tack för tipset!

Rosen

Myrmidon
Re: Mojlig kalla

Antikvariat ar i vanlig ordning en bra kalla, om man vet vad man ska leta efter. I det har fallet kan en bra grej vara gamla arsbocker fran tidningen Teknikens Varld

Teknik för Alla är också en bra tidning att leta efter. Jag har några årgångar från 50-talet (ärvda från en morbror) och de innehåller ganska gott om mindre träffsäkra förutsägelser.

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
HeHe !!

Även om jag just inte jagara fakta om 50, 69 & sådant så tyckte jag ändå att det var en kalrt skojig sida !
Tänk så konstigt det kan bli ibland....