Nekromanti Inga fler konvent när du är gammal och grå?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Problem och lösningar

Argh! said:
krank said:
Jag skulle vilja se något i stil med Indierummet men för tradspel. Dropin, och så färdiga scenarier som antingen är systemlösa eller har inbyggda egna enkla regelsystem man kan sätta sig in i på en kvart. Så kan vem som helst (typ) vara SL på kort varsel
Du menar så som Repetikon fungerar? :gremsmile:
Gissnigsvis inte om han skriver att "vem som helst (typ)" ska kunna vara SL. På Repetikon kör väl folk spel och scenarion/äventyr de har med sig själva precis som i Indierummet, snarare än att greppa något som tillhandahålls (vilket jag tycker det låter som krank pratar om)?

Jag är själv väldigt förtjust i varianten på att folk har med sig saker de vill köra med andra. De är i regel rätt pepp på sin grej vilket smittar av sig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

DeBracy said:
Gissnigsvis inte om han skriver att "vem som helst (typ)" ska kunna vara SL. På Repetikon kör väl folk spel och scenarion/äventyr de har med sig själva precis som i Indierummet, snarare än att greppa något som tillhandahålls (vilket jag tycker det låter som krank pratar om)?

Jag är själv väldigt förtjust i varianten på att folk har med sig saker de vill köra med andra. De är i regel rätt pepp på sin grej vilket smittar av sig.
Jag har inga problem med den varianten heller. Anledningen att jag inte är så pepp på repetikon har nog med andra saker att göra. Dels känns det alltid lite drygt att åka in till stan (framför allt när repetikon sker så ofta; då blir det lätt "äh, nån annan gång") och dels har jag för mig att lokalerna repetikon använder är... tja, inte tillräckligt tysta och lugna med möjlighet till avskiljt spelande för min smak.

För min del är det ju ett av problemen med indierummet också; att det aldrig blir riktigt det där fokuset jag vill ha, eftersom alla spelar på typ samma ställe. Och alltid är det NÅN grupp som tjoar när man själv vill ha en helt annan stämning =) Känns det som.

(Med det sagt HAR jag tänkt att jag ska försöka få till speltest av Rotsystem på repetikon nån gång. Kanske.)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

krank said:
Jag har inga problem med den varianten heller.
Inser att jag nog mest svarade för att jag var sugen på att se om du tänkte några särskilda fördelar med "färdiga pick up and play-scenarion" över "knytkalas-spelledande" när jag svarade Arghanthen. Några tankar om det...?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

DeBracy said:
Inser att jag nog mest svarade för att jag var sugen på att se om du tänkte några särskilda fördelar med "färdiga pick up and play-scenarion" över "knytkalas-spelledande" när jag svarade Arghanthen. Några tankar om det...?
Den fördel jag såg var väl framför allt prepplöshet utan att man nödvändigtvis måste spela dirty hippie games =) Jag gillar tanken på typ enbladsäventyr som kan kirras på några timmar. Någon annan har gjort den prepp tradspel annars ofta innebär, liksom. Man slipper både improvisation och att spendera massa tid på att förbereda sig och hitta på saker. =) Äta kakan och ha den kvar, s a s.

Xyas

Swashbuckler
För mig var konventsåkande alltid associerat till att arrangera rollspelsscenarion (såna där traditionella som många här verkar hata :gremtongue: ). Tror jag besökte ett konvent innan jag sedan uteslutande åkte som rollspelsarrangör i många år (var nog någon omgång figurspel där också).

Så när jag slutade ha tid att skriva slutade jag att åka. Synd egentligen då jag gillar att åka på konvent.

Big Marco

Läskig
(jag kopierar mig själv)

Jag skulle vilja se om det skulle gå att fixa ett minikonvent lite som ett event. Som en paketresa. Åka till någon herrgård eller konf-anläggning, bo och äta bra och spela rollspel enligt ett förutbestämt schema. Arrangörerna behöver se till att få fram kanske 5-7 SL per pass och några vettiga scenarion. Och – viktigt – arrangörerna och SL:er skall få betalt för sitt arbete (inga jättesummor, men något – det brukar ge effekt på kvaliteten direkt). Jag undrar vad det skulle kosta att göra och deltaga vid? Om jag vet att det är kvalitet och en vettig mix av spel skulle jag se det som en semester och lägga några tusenlappar på det. Speciellt om det är en schysst inramning.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
För min del kostar redan en GothConresa flera tusen. Jag är intresserad av ditt konvent.