För att de ärdenstore said:Varför så bra? Jag gillar summons!
Var de så obalanserade i 4E? Snarare så verkade det som de flesta optare alltid valde bort summons då de sällan var bättre än andra alternativ. Vissa summons, som Invokers änglar var ju kraftfulla, men de var ju Daily Power.Necross said:För att de ärdenstore said:Varför så bra? Jag gillar summons!
1) Sjukt jobbiga att hantera
2) Obalanserade. Jaha, fightern får en till attack. Druiden får 1-3 helt nya varelser.
Jag pratade om rollspel här. Pen and paper.Robban said:Vadå, summons är ju jättebra.
Baldurs Gate hade jag aldrig klarat av en gång i tiden om det inte vore för alla wand of summon [whatever]. Slutbossen kunde inte mala sig igenom dem tillräckligt snabbt för att komma åt mina riktiga hjältar, som stod på säkert avstånd och använde vad för avståndsvapen de kunde få tag på.
Speciellt 2. Summons var kanske inte det värsta när det kom till att göra magiker till det enda värt att spela i 3.X men de var bra nära. Vid level 15 kan magikern trolla fram flera varelser som var och en slåss bättre än fighter, sedan boosta dem så att de var ännu bättre. Oh, och använda dem till att hela sig själv redan från runt level 7-9. Druidens oändliga dire bear svärmar var också sinnessjuka...Necross said:För att de ärdenstore said:Varför så bra? Jag gillar summons!
1) Sjukt jobbiga att hantera
2) Obalanserade. Jaha, fightern får en till attack. Druiden får 1-3 helt nya varelser.
Jo visst; men Baldur's Gate var ungefär så nära du kunde komma AD&D utan att lira med polarna.Necross said:Jag pratade om rollspel här. Pen and paper.
Visst Jarl, i 4E var de väl okej, men där var det så mycket annat som var fel. IMHO alltså.
Men med den väsentliga skillnaden att det inte fanns en stackars DM som fick sköta all administration av monstren.Robban said:Jo visst; men Baldur's Gate var ungefär så nära du kunde komma AD&D utan att lira med polarna.
Fast det heapar man väl inte över på sin DM eller? Har man summonat nåt så får man ta mig 17 fixa det administriva som följer med själv.Svarte faraonen said:Men med den väsentliga skillnaden att det inte fanns en stackars DM som fick sköta all administration av monstren.Robban said:Jo visst; men Baldur's Gate var ungefär så nära du kunde komma AD&D utan att lira med polarna.
Då får andra alltjämt vänta på den tid det tar för dig att administrera dina monster. Det jag vill komma till är att man inte kan använda summons i datorspel som ett argument, eftersom där sköts allt som är jobbigt med dem av datorn.Organ said:Fast det heapar man väl inte över på sin DM eller? Har man summonat nåt så får man ta mig 17 fixa det administriva som följer med själv.Svarte faraonen said:Men med den väsentliga skillnaden att det inte fanns en stackars DM som fick sköta all administration av monstren.Robban said:Jo visst; men Baldur's Gate var ungefär så nära du kunde komma AD&D utan att lira med polarna.
/Anders
Eksem said:Vi spelar DnD med 7 spelare, 6 henchmen och 2 NPCs på ena sidan utan större problem.
Men det hänger förstås mycket på systemet i övrigt.
---
Den bästa summon-magin finns i Carcosa btw.
Ja, men old school är ju lösningen på alla problem.Eksem said:Vi spelar DnD med 7 spelare, 6 henchmen och 2 NPCs på ena sidan utan större problem.
---
Yay!Stövelkatten said:Eksem said:Vi spelar DnD med 7 spelare, 6 henchmen och 2 NPCs på ena sidan utan större problem.
---
Annars tycker jag att Lamentations of the Flame Princess har en mysig summon-spell. Man får den på level 1, den blir bättre med levels och man får välja vilken risk man vill ta när man frammanar kreatur från icke-euklidiska dimensioner. Ofta slutar det i ond bråd död.
Där ser ni vad som händer! Nu har ni åkallat (summonat) Ond bråd död! Jag tar inget ansvar för konsekvenserna!Ond bråd död said:Yay!Stövelkatten said:Annars tycker jag att Lamentations of the Flame Princess har en mysig summon-spell. Man får den på level 1, den blir bättre med levels och man får välja vilken risk man vill ta när man frammanar kreatur från icke-euklidiska dimensioner. Ofta slutar det i ond bråd död.