Läste den här tråden.
För er som inte orkar läsa handlar den om att rollspel eller spel i allmänhet är uppbyggda krig principen sten, sax och påse. Det vill säga sten vinner över sax, sax vinner över påse och påse vinner över sten.
I alla fall så kom jag att tänka på att man i DnD knappt har detta val. Du har valet när du skapar karaktären (eller möjligtvis levlar). Det är då du väljer om du vill vara en sten, sax eller påse (krigare, magiker eller präst). Men när du står där med draget svärd finns det inget val. Du kan bara göra en enda ska för att vinna striden och det är att spela på din egen styrka, att alltid välja sten. Fightern hackar med sitt svärd, Rangern skjuter med sin pilbåge och Magikern använder sina magier. Du har aldrig valet att spela på din motståndares svagheter eftersom det i nio fall av tio är bäst att spela på sin egen styrka. Därför gör man som man gör mot alla andra fiender, att hacka på eller snarare att välja sten hela tiden varje gång.
Jag menar att DnD inte ger spelaren några val i strid. Väljer jag att göra något annat än att välja sten som jag brukar göra förlorar jag med större sannolikhet striden. Därför ser alla strider likadana ut och det här dödar spänning och kreativitet.
Håller ni med eller känner igen er? Förstår ni vad jag menar?
Och ja, jag är medveten om att feats som combat expertise, power attack samt spells ger en valmöjligheter men jag menar att den inte är tillräcklig och att skillnaderna på agerandet beroende på motståndet är väldigt liten.
För er som inte orkar läsa handlar den om att rollspel eller spel i allmänhet är uppbyggda krig principen sten, sax och påse. Det vill säga sten vinner över sax, sax vinner över påse och påse vinner över sten.
I alla fall så kom jag att tänka på att man i DnD knappt har detta val. Du har valet när du skapar karaktären (eller möjligtvis levlar). Det är då du väljer om du vill vara en sten, sax eller påse (krigare, magiker eller präst). Men när du står där med draget svärd finns det inget val. Du kan bara göra en enda ska för att vinna striden och det är att spela på din egen styrka, att alltid välja sten. Fightern hackar med sitt svärd, Rangern skjuter med sin pilbåge och Magikern använder sina magier. Du har aldrig valet att spela på din motståndares svagheter eftersom det i nio fall av tio är bäst att spela på sin egen styrka. Därför gör man som man gör mot alla andra fiender, att hacka på eller snarare att välja sten hela tiden varje gång.
Jag menar att DnD inte ger spelaren några val i strid. Väljer jag att göra något annat än att välja sten som jag brukar göra förlorar jag med större sannolikhet striden. Därför ser alla strider likadana ut och det här dödar spänning och kreativitet.
Håller ni med eller känner igen er? Förstår ni vad jag menar?
Och ja, jag är medveten om att feats som combat expertise, power attack samt spells ger en valmöjligheter men jag menar att den inte är tillräcklig och att skillnaderna på agerandet beroende på motståndet är väldigt liten.