Nekromanti ingen lokal!

Hanoi

Veteran
någon lär ju ha uppmärksammat detta innan jag, men e det inte lite konstigt att man t.ex. får Mycket rik på Familjetabellen och sen får man Torp med två tunnland på egendomstabellen. det e iaf inte min uppfattning om mycket rik. eller om man blir typ greve (ärvt) men inget slag på egendom, har den högadliga familjen ingenstans att bo då? de e klart ja har löst detta på andra sätt, men ändå. vore en idé inte att alla slår på egendomstabellen, obligatoriskt, för att få en fingervisninghur hur man växte upp. är man född som ofri bonde kan det ju ändå vara intressant att veta hur familjen bor.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om man blir "Mycket rik" och äger ett torp är man motsvarigheten till den gamle token som lever ute i skogen och har en nedgrävd skatt någonstans. En nedärvd grevtitel bör ju innebära att familjen har en egendom, men möjligen upplever man att detta gör resultatet "Börd" för bra (vilket är nonsens i mina ögon, en greve bör ha sitt grevskap även om spelet blir "obalanserat").

Mr SL

Warrior
det finns grevar som inte har slott........det finns okså väldigt fattiga adels familger!!

en marklös greve är vell inget att morra om det har till och med existerat i våran tid....

en bonde kan bli adlad om han räddar kungen....... det äör en tittel och inget mer så han kan fortsätta vara bonde men ändå adel

Mr SL

Warrior
om alla varelser som lever i mundana går efter tabellerna i bökerna så är det typ 30% av befolkningen som är adel!! om inte ännu mera!! (orkar ej räkna) bara ett slag på tabellen har man 5% chans att bli adel men man slår 7 (om man är männiaka)........... min kommpis räknade ut hur monga kungar det fanns i jargien förut om man utgår från tabellerna....... det var endel

Ymir

Liten kantbaron
Re: Statistiska slumptabeller?

Tabellerna är till för att slumpa fram intressanta element till sina rollpersoner, inte för att statistiskt representera förhållandena i Mundana, enligt Neogames egen utsago. Vilket för övrigt vem som helst borde förstå, om man frågar mig...

- Ymir, förklarar läget

Hanoi

Veteran
heh,
en titel, som tex greve, har man nästan uteslutande i egenskap av länsherre över ett grevskap.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Adeln bör nog vara överrepresenterad bland äventyrare och liknande, då det för en yngre adelsman är ett sätt att vinna ära och berömmelse utan att bli präst eller riddare.