Nekromanti Ingen rollspelsbok men användbar endå !

I min grupp använder vi ofta olika faktaböcker kopplade till den sorts kampanj vi spelar för tillfället, mestadels kampanjer i en medeltida mijö, men har även användts vid kampanjer inspirerade av antiken.

Jag har igentligen inte jagat sådana här böcker förut men känner ett sug efter att börja bygga upp en hög, det finns ju så mkt sjyssta bilder och fakta i dem !! Och ja, bilderna är nästan viktigare än faktan :gremlaugh:

Så, jag vill gärna ha tips med sådana här böcker som framförallt är rikt illustrerade men även innehåller bra fakta om den tidsperiod den beskriver.

Ta vilken tidsperiod som helst ! Ja om vad som helst, så länge det går att använda i rollspelssammanhang !

Olle Linge

Snigel
Uräskta ifall jag låter dryg, men det finns förmodligen en (i alla fall i praktiken) oändlig mängd böcker som passar in på din beskrivning. Kika på biblioteket, där finns ganska mycket. Bibliotekarier är oftast snälla och hjälper säkert till också. Vill du ha vettiga tips måste du nog ställa en smalare fråga.

neowyn

Swordsman
Vet inte om forumet är rätt, men

Osprey är ett engelskt förlag som inriktat sig på militär böcker, kolla deras sida.
http://www.ospreypublishing.com/

Sedan finns ju Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek en bokklub med varierade böcker
http://www.smb.nu/

Om det sedan är specifika böcker du söker så tycker jag att det finns lite ont om rikt illustrerade böcker för medeltiden. Jag har köpt en del och då mest på antikvariat men oftast behandlar de andra perioder så som vikingatiden eller rom.
På rak arm just nu kommer jag baar på en bok och det är slagfältet under medeltiden.

Uräskta ifall jag låter dryg, men det finns förmodligen en (i alla fall i praktiken) oändlig mängd böcker som passar in på din beskrivning. Kika på biblioteket, där finns ganska mycket. Bibliotekarier är oftast snälla och hjälper säkert till också. Vill du ha vettiga tips måste du nog ställa en smalare fråga.
Ja det gör det med all säkerhet och det är jag medveten om. Måste man göra en fråga smal för att kunna få tips när man skriver att allt är av intresse ? Har du något att tipsa om så vore det kanon, om inte så synd.

neowyn

Swordsman
Re: Det är väl rollspelsrelaterat ? [Nt]

ja kanske det, det får en moderator avgöra om det är fel. Jag hade nog postat det på kultur men jag är inte säker på att det är rätt.

Pom

Swashbuckler
Faktaböcker för ungdomar innehåller ofta massor av pedagogiska bilder över vardagsliv, slottsliv, byggnader och äventyrliga situationer. De innehåller sällan spetsforskningens nyaste rön, men brukar rimma väl med förströdd konsensus om ämnet i fråga.

T ex: Inte vet jag om de går att få tag på längre, men Res-bakåt-i-tiden-serien har jag själv använt en del, Faraoner och pyramider respektive Riddare och borgar.

När det gäller vuxenböcker är det arkeologi eller arkitektur/konsthistoria som gäller, snarare än historieböcker bildmässigt.

Brior

Swordsman
Jag läser i princip hela tiden böcker om romarriket / renässansen och där finns många mycket bra böcker - inte så många bilder kanske men de skapar väl en van rollspelare i huvudet?

Just nu läser jag romanen "Pompeji" av Thomas Harris - den först bok på ganska länge som jag har haft svårt att lägga ifrån mig överhuvud taget och således varmt kan rekommendera. Bortsett från vulkankatastrofen i sig år 79 så innehåller den en spännande intrig, en trovärdig skildring av samhället och bekantskap med Plinius d.ä. som ni kanske hört talas om. Jag kan med mitt begränsade kunnande heller inte se några störande faktafel - exempelvis agerade Plinius enligt källorna såsom sker i romanen.

En annan klassiker är förstås "Spartakus" av Howard Fast.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Ingen rollspelsbok men användbar ändå!

Kanske inte är fylld av de coola illustrationer som du efterlyste men "Gud vill det! - Nordiska korsfarare under medeltiden" av Dick Harrisson (ISBN 91-7037-119-9) är i alla fall sprängfylld med inspirerande fakta. Det som skiljer den från alla andra böcker om kostågen är att den koncentrerar sig på de skandinaviska korsfararna som, till skillnad från sina kollegor på kontinenten, med några få undantag inte begav sig till det heliga landet utan istället begav sig till platser på andra sidan östersjön, som t.ex. Finland, Estland och Vendland (beläget i de norra delarna av nuvarande Tyskland och Polen). Intressantast tycker jag de så kallade "vendertågen", som i omgångar utgick från Danmark och södra Sverige, är. För mig var det i alla fall en nyhet att det så sent som i slutet av 1100-talet fanns hedniska stammar, så någorlunda centralt boende som i nordtyskland, som fortfarande på gammalt vis blotade till beläten av sin uråldrige gud Svantovit.

Jag fann boken så inspirerande att jag gick, och fortfarande går, i tankar att skriva en rollspelssetting som handlar om just detta. Förutom den välkända Tyska orden så fanns det flera andra riddarordnar i norra Europa vid den tiden, tillräckligt många för att en spelledare ska kunna skapa en egen för sina spelare att vara medlemmar i. Ett exempel på en mindre känd sådan orden är Fratres militiae Christi, mer känd som Svärdsriddarorden.

Wikipedialänkar nedan.

Nordiska korståg
Venderna
Tyska orden
Svärdsriddarorden

/Anders

Ulfgeir

Swashbuckler
En grej kan ju vara att exempelvis kolla i böcker om konst/arkitektur under perioden. Exempelvis har förlaget Könemann gett ut ett gäng sådana böcker. Romanik, Gotik, Italienska renässansen...

/Ulfgeir