Nekromanti Inget karaktärsskapande. Deal breaker?

God45

#PrayersForBahakan
Jag håller på att planera en surrealistisk kampanj som kommer utspela sig i nutid. Det finns iget utrymme för karaktärsskapande. Det finns inte ens något utrymme för spelarna att välja vilken färdiggjord karaktär de vill spela eftersom vem karaktärerna förefaller vara på ytan är en tom och meningslös lögn. En av mina spelare uttrycker att hon är extremt obekväm med detta men kan inte formulera varför. Detta har mig på gränsen till att skrota kampanjen och köra något helt annat.

Vad tycker ni om sådant här? Vore det här en dealbreaker för er?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n84404 said:
Vore det här en dealbreaker för er?
Yupp.

Ska jag lägga ner tid på en kampanj vill jag ha klarare premiser än så och göra en rollperson jag verkligen är intresserad av att spela.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster;n84416 said:
Yupp.

Ska jag lägga ner tid på en kampanj vill jag ha klarare premiser än så och göra en rollperson jag verkligen är intresserad av att spela.
Men hela poängen med kampanjen är osäkerhet. Hell, jag kommer inte ens ange en genre bortom surrealistiskt eller möjligtvis "weird". Det är hela poängen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45;n84404 said:
Verkar intressant. Ingen dealbreaker. Kan jag spela färdigskrivna rollpersoner och kan jag spela mig själv som rollperson så ordnar sig nog en sån här grej också.

Björn den gode

Swashbuckler
Låter grymt! Sen beror det förstås vad en menar med kampanj, om det planeras vara mer än 5-10 kvällar så skulle det nog i sig vara en dealbreaker för mig men själva upplägget tycker jag låter super. Det är också ett väldigt bra exempel på hur en kan lösa det som diskuterades i en annan tråd om spelledare som lurar spelare. Om du säger att genren är surrealistisk weird och att karaktärerna som det förefaller vara på ytan är en tom och meningslös lögn så har du ju både varit ärlig, och lagt upp det för häftiga plottwister.

Men visst om spelarna inte är pepp på det så är det nog inte så sannolikt att det blir bra, vi har ju haft organiserade kampanjer mot den här typen av äventyr även här på forumet så det verkar vara något som många ogillar.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag skulle vara okej med det om karaktären på sin höjd var ett namn. Det känns otroligt menlöst att få ett rollformulär med massa värden och tipset "de här siffrorna betyder ingenting"

Ram

Skev
God45;n84404 said:
Det beror på längd och syfte.

Är det en kortkampanj så gäller alltid mitt "anything goes". Jag lägger minst ett till två spelmöten på precis vad skit som helst för att testa det och upp emot fyra om det är uttalat att det finns ett ballt slut.

Om syftet är att vi spelar fram en karaktärsutveckling över tid eller att vi utforksar våra karaktärer och dess absurda omvärld så säger jag också ja. Då spelar vi det så länge det är ballt och ger kickar.

Diverse intressanta mellanting av sakerna ovan funkar också. Så länge jag har roligt så spelar jag.

Men om ingen av dessa gäller så gillar jag det inte så värst.

Krille

Super Moderator
God45;n84404 said:
Vore det här en dealbreaker för er?
I stort sett, av ungefär samma skäl som Rymdhamster. Och om det är poängen med kampanjen så gör jag en skev grimas och tackar nej.

God45

#PrayersForBahakan
Björn Wärmedal;n84439 said:
Jag skulle vara okej med det om karaktären på sin höjd var ett namn. Det känns otroligt menlöst att få ett rollformulär med massa värden och tipset "de här siffrorna betyder ingenting"
Vad man får är en beskrivning av sitt fysiska utseende. Prylarna man har på sig (alltså, typ, "Du har en Iphone och en burk med barns mjölktänder") och den sista meningen som gick genom ens huvud innan kampanjen börjar. Man har bara tre stats men de får man sätta ut som man vill. Grejen är att avslöja vem karaktären är och lögnerna man har berättat för sig själv och andra och som andra berättat för en kommer vara den större delen av kampanjen.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Har man som spelare makt att bestämma vad den här sanningen består av? För annars känns det rätt trist.

God45

#PrayersForBahakan
Björn Wärmedal;n84454 said:
Har man som spelare makt att bestämma vad den här sanningen består av? För annars känns det rätt trist.
Nej det har man inte. Det är ett mysterium som skall lösas. Vad man har makt att göra är att förhålla sig till hur man reagerar på sanningen och vad man gör från och med nu.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45;n84419 said:
Men hela poängen med kampanjen är osäkerhet. Hell, jag kommer inte ens ange en genre bortom surrealistiskt eller möjligtvis "weird". Det är hela poängen.
Yupp. Också en dealbreaker =)

God45

#PrayersForBahakan
Well.... Shit.... Tack för feedbacken :) Men nu måste jag tillbaks till ritbordet och planera om...

Korpa

Umenörd
Jag har inte rollspelat något liknande, men däremot lajvat.

Som spelare vill iaf jag ha något att utgå från, annars blir allt bara weird. På lajvet hade jag mig själv och sina kläder som minimum, i rollspel vill jag nog ha något mer. Typ "53 årig trebarnsmamma som avskyr sitt jobb, spelar WoW när barnen sover och drömmer om att flytta ut på landet". Då har man en utgångspunkt som man kan förhålla sig till, plus att det blir jobbigt när man inser att barnen faktiskt inte finns.

God45

#PrayersForBahakan
Korpa;n84491 said:
Jag har inte rollspelat något liknande, men däremot lajvat.

Som spelare vill iaf jag ha något att utgå från, annars blir allt bara weird. På lajvet hade jag mig själv och sina kläder som minimum, i rollspel vill jag nog ha något mer. Typ "53 årig trebarnsmamma som avskyr sitt jobb, spelar WoW när barnen sover och drömmer om att flytta ut på landet". Då har man en utgångspunkt som man kan förhålla sig till, plus att det blir jobbigt när man inser att barnen faktiskt inte finns.
Poängen är att du inte har en sådan punkt och att det är superjobbigt. Därför måste du hitta och/eller skapa en sådan.

Lupus Maximus

Tekniker
För min del beror det på vilken kontakt och förtroende jag har för den som vill spelleda. Vet jag att vi brukar vara kompatibla och det är en kort kampanj (speciellt om det är lätt att dra sig ur) kommer jag vara mycket mer villig att testa. Ändrar man de punkterna sjunker min villighet att lägga min tid på det.

Men sedan är jag också den som tackar nej till alla inbjudningar av typen "vi kommer att ha en rolig aktivitet, men vad är hemligt." Andra älskar sånt...

Korpa

Umenörd
God45;n84497 said:
Poängen är att du inte har en sådan punkt och att det är superjobbigt. Därför måste du hitta och/eller skapa en sådan.
Ja, då är det en dealbreaker. Det känns mer meningsfullt att spela utifrån en grund som faller sönder ju mer man spelar, så att säga, hellre än att bara flyta runt utan att ha något att förhålla sig till. Det kommer vara superjobbigt att se det man vet som sant falla sönder, det behöver inte vara superjobbigt redan innan man börjar spela. Jag hoppas du förstår vad jag menar, annars kan jag försöka förtydliga.

w176

Förlorad dotter
Hade jag haft hög tillit för spelledaren eller hade det bara varit ett kort konventsscenario hade jag mycket väl kunnat köpa konceptet utan ha den minsta kontroll över rollen.

Men vid ett längre spel hade det kännts tryggt att kunna lägga in någon form av veto.

Till exempel: "Jag vill inte att ha en roll som handlar om barnmisshandel och barn som far illa."

Det vore också bekvämt att kunna önska något angående rollens utformning. Samt att spelledaren är tydlig med hur fri man får vara i sin tolkning av rollen.

I ett praktiken kan man lösa det genom önskelistor. Så här såg vår lista ut till ett lajv som inte blev av. Du kan göra en likande lista men med frågor relevanta för de teman du tänker ta upp:

Vad för slags roll kan du tänka dig spela? *
Kryssa i de rutor du tror skulle passa dig. Utifrån dina svar kommer vi tilldela en roll vi tror passar dig.
  • Någon som är ledare för singel-weekenden
  • Någon som är där med sina vänner
  • Någon som är där med sina arbetskamrater
  • Någon vars ex-partners råkat åka på samma weekend
  • Någon som är blyg eller tillbakadragen
  • Någon som är lättskrämd
  • Någon som just blivit dumpad av sin förra partner
  • Någon som är flörtig och sensuell
  • Någon som varit singel i hela sitt liv
  • Någon som är modig
  • Någon som tror på det övernaturliga
  • Någon som tycker vidskepelse är strunt
  • Någon som är frispråkig
  • Någon som blivit övertalad att delta
  • Någon som lätt tar kommando
  • Någon som lätt blir arg
  • Någon som är otrevlig
  • Någon som är snäll
  • Någon som gillar att stå i centrum
  • Övrigt:
Finns du någon slags roll du helst vill undvika att spela? *
Skriv in om det finns något slags rollkoncept du helst vill undvika att spela. Annars ange "Nej."

God45

#PrayersForBahakan
Men vid ett längre spel hade det kännts tryggt att kunna lägga in någon form av veto.

Till exempel: "Jag vill inte att ha en roll som handlar om barnmisshandel och barn som far illa."

Det vore också bekvämt att kunna önska något angående rollens utformning. Samt att spelledaren är tydlig med hur fri man får vara i sin tolkning av rollen.

I ett praktiken kan man lösa det genom önskelistor. Så här såg vår lista ut till ett lajv som inte blev av. Du kan göra en likande lista men med frågor relevanta för de teman du tänker ta upp:
Din post är generellt jättebra och jag håller med om nästa allt :)

Men i just det här fallet fungerar det inte. Du kan spela din roll precis som du vill, inga begränsningar. Men allting du hittar om din bakgrund kan vara lögner, eller sanningar eller så finns det flera sanningar.

Och det här spelet (som många av mina spel) kräver en carte blanche för fruktansvärdheter. :p

w176

Förlorad dotter
God45;n84611 said:
Din post är generellt jättebra och jag håller med om nästa allt :)

Men i just det här fallet fungerar det inte. Du kan spela din roll precis som du vill, inga begränsningar. Men allting du hittar om din bakgrund kan vara lögner, eller sanningar eller så finns det flera sanningar.

Och det här spelet (som många av mina spel) kräver en carte blanche för fruktansvärdheter. :p
Då får du acceptra att dina spel inte passar alla spelare. Men det finns det i och för sig inga spel som passar alla så det är lungt.

Något annat som kan hjälpa för att få folk tryggare är att ha bra kultur i gruppen kring trygghet och hur man hanterar det när man närmar sig eller går över andras gränser. Till exempel genom att använda X-cards och O-cards under spelpasset och debreifing rundor efter spelpassen.

http://www.gamingaswomen.com/posts/2...th-the-x-card/

https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing (Det här är en guide för debriefing av helglajv. Rollspelspass behöver i regel en mycket kortare debreifing efter varje pass. Ca 20 min)