Godzillikles
Veteran
Jag tror att jag har använt sökfunktionen korrekt, och jag har inte hittat någon tråd om initiativ i strid, så här kommer min:
Kör ni standardmetoden (ett initiativslag per "sida" i en konflikt), individuellt, eller annat? Kör ni med modifikationer till slaget? Surprise roll? Segment? Speed factor/casting time? Talar ni om vad ni gör innan initiativslaget eller efter? Först när det är "er tur?".
Slår ni initiativ varje runda? Vid stridens början enbart? Något annat?
Själv har jag alltid tidigare kört med individuellt initiativslag med modifikation, som i 3rd edition eller Drakar och Demoner, och man talar om vad man gör när det blir ens tur.
När jag började läsa mina gamla AD&D-böcker (som jag köpte på någon second hand-affär runt 2003, men knappt öppnat förrän i år) så upptäckte jag att de rekommenderar att man talar om vad man gör innan man slår initiativ. Jag tyckte det var helt lysande, och införde framgångsrikt den detaljen i Mutant Chronicles och Pathfinder, med mer kaotisk strid som resultat (chaos good! ).
Så, min metod ser ut som följer:
1. SL bestämmer vad "hans" stridande skall göra (hemligt)
2. Spelarna talar om vad de gör.
3. Slå initiativslag (bara ett per sida, men med individuella modifikationer inklusive speed factor, casting time, higher ground och allt - spelarna turas om att slå sina gemensamma initiativslag). Vi slår varje runda.
4. Handlingar i initiativordning. (jag har även lite egna idéer om långa vapen och avståndsvapen, men det behöver vi inte gå in på)
Jag kör ganska precis som det står i boken för surprise rolls.
Alternativ (den här regeln har jag inte provat): Man kan välja att "avvakta", och tala om vad man gör först sedan alla andra (inklusive SL) har talat om vad de gör, men då får man vara helt sist i rundan oavsett vad man gör, och man är begränsad till en attack oavsett Warrior-nivå/Fighter specialisation/rate of fire.
PS
Reservation mot både stavfel och rena sakfel, då jag kan ha villat bort mig i min egen beskrivning i hur vi gör.
Kör ni standardmetoden (ett initiativslag per "sida" i en konflikt), individuellt, eller annat? Kör ni med modifikationer till slaget? Surprise roll? Segment? Speed factor/casting time? Talar ni om vad ni gör innan initiativslaget eller efter? Först när det är "er tur?".
Slår ni initiativ varje runda? Vid stridens början enbart? Något annat?
Själv har jag alltid tidigare kört med individuellt initiativslag med modifikation, som i 3rd edition eller Drakar och Demoner, och man talar om vad man gör när det blir ens tur.
När jag började läsa mina gamla AD&D-böcker (som jag köpte på någon second hand-affär runt 2003, men knappt öppnat förrän i år) så upptäckte jag att de rekommenderar att man talar om vad man gör innan man slår initiativ. Jag tyckte det var helt lysande, och införde framgångsrikt den detaljen i Mutant Chronicles och Pathfinder, med mer kaotisk strid som resultat (chaos good! ).
Så, min metod ser ut som följer:
1. SL bestämmer vad "hans" stridande skall göra (hemligt)
2. Spelarna talar om vad de gör.
3. Slå initiativslag (bara ett per sida, men med individuella modifikationer inklusive speed factor, casting time, higher ground och allt - spelarna turas om att slå sina gemensamma initiativslag). Vi slår varje runda.
4. Handlingar i initiativordning. (jag har även lite egna idéer om långa vapen och avståndsvapen, men det behöver vi inte gå in på)
Jag kör ganska precis som det står i boken för surprise rolls.
Alternativ (den här regeln har jag inte provat): Man kan välja att "avvakta", och tala om vad man gör först sedan alla andra (inklusive SL) har talat om vad de gör, men då får man vara helt sist i rundan oavsett vad man gör, och man är begränsad till en attack oavsett Warrior-nivå/Fighter specialisation/rate of fire.
PS
Reservation mot både stavfel och rena sakfel, då jag kan ha villat bort mig i min egen beskrivning i hur vi gör.