Klon
Hero
Håller på och arbetar fram ett mycket enkelt stridssystem. Det är inte unikt eller speciellt orginellt på något sätt, det är jag inte ute efter, det skall som sagt bara vara väldigt enkelt.
Samtidigt vill jag ha det ganska flexibelt, så att man kan utföra ganska specifika manövrar och kunna få någon fördel av det, eller nackdel om det nu bara skulle vara en manöver bara för att stila...
Som det är nu har jag funderat över användandet av initiativ.
Antingen tänkte jag slå för initiativ, och då blir det antagligen varje runda. Men, jag tycker att det verkar som om det skulle kunna bli lite rörigt och inte gå i linje med den enkelhet jag eftersträvar. Därför funderar jag på om man helt enkelt skall göra som så att man bara slår sina respektiva färdighetsslag
exempelvis "tillhygge"
alla slår 1T12 (tärning kan komma ändras, men det är irrelevant) och lägger till vad man har i sin färdighet och relaterade egenskap (i fallet tillhygge, medlet av fys och rör)
den som får högst har då lyckatsfå överläga och kan utföra ett utfall, ett nytt slag slås, lyckas han igen få högre så har han också träffat med utfallet, varpå man räknar ut skadan.
Problemet med detta systemet är att det kan bli mycket statiskt och inte alls så flexibelt som jag tänkt mig
är det nån som har förslag på hur jag kan förena dessa två saker, utan att bara få bådas nackdelar, det är ju dem jag vill bli av med
Samtidigt vill jag ha det ganska flexibelt, så att man kan utföra ganska specifika manövrar och kunna få någon fördel av det, eller nackdel om det nu bara skulle vara en manöver bara för att stila...
Som det är nu har jag funderat över användandet av initiativ.
Antingen tänkte jag slå för initiativ, och då blir det antagligen varje runda. Men, jag tycker att det verkar som om det skulle kunna bli lite rörigt och inte gå i linje med den enkelhet jag eftersträvar. Därför funderar jag på om man helt enkelt skall göra som så att man bara slår sina respektiva färdighetsslag
exempelvis "tillhygge"
alla slår 1T12 (tärning kan komma ändras, men det är irrelevant) och lägger till vad man har i sin färdighet och relaterade egenskap (i fallet tillhygge, medlet av fys och rör)
den som får högst har då lyckatsfå överläga och kan utföra ett utfall, ett nytt slag slås, lyckas han igen få högre så har han också träffat med utfallet, varpå man räknar ut skadan.
Problemet med detta systemet är att det kan bli mycket statiskt och inte alls så flexibelt som jag tänkt mig
är det nån som har förslag på hur jag kan förena dessa två saker, utan att bara få bådas nackdelar, det är ju dem jag vill bli av med