Spitfire
Swordsman
Hilfe!
Så gott som hela mit regelsystem är jag nöjd med (vilket betyder att jag inte skrotat och gjort om för femtielfte gången)
utom just initiativ och handlingar/runda.
Jag vill att det ska vara logiskt, det ska kunna räknas ut vetenskapligt. Det ska vara förenligt med Newtons lagar och bevisas matematiskt!
Ok, kanske inte riktigt så illa, men Its gotta make sense! är vad jag efterlyser.
För tillfället har jag kommit så här långt!
1. Om en grupp har en ledare med färdigheten Taktik får denne slå för den, ett lyckat resultat innebär att han får dela ut Order till de andra karaktärerna på SITT initiativ.
2. Deklaration av handling: Sker i ordningsföljd av färdigheten Stridsvana från lägst till högst eller så sker det på Ledarens värde i Taktik om denne lyckades med sitt slag.
3. Aktivera handling....
-det är här jag har fastnat.
men jag har följande ide:
När en spelare deklarerar sina avsedda handlingar under rundan så bestämmer detta antalet T10 som spelaren slår för initativ. En person som väljer att skjuta en gång slår en t10 meden en som skjuter två gånger och gör en förflyttning sår 3t10.¨
Att skjuta en kort salva kostar 2t10 (skjuter 1t6 skott) medan automateld kostar 3t10 (skjuter vapnets fulla eldhastighet)
Det är sedan så anpassat att man kan välja hur långa SR man vill ha beroende på kampanjens utforming. 3 sekunders SR får slå max 3t10 medan 10 sekunders rundor har max 10t10. En standard runda ska vara 6 sekunder, ergo 6t10.
Tanken är att en spelare ska kunna känna att han kan kontrollera sitt initiativ.
Så gott som hela mit regelsystem är jag nöjd med (vilket betyder att jag inte skrotat och gjort om för femtielfte gången)
utom just initiativ och handlingar/runda.
Jag vill att det ska vara logiskt, det ska kunna räknas ut vetenskapligt. Det ska vara förenligt med Newtons lagar och bevisas matematiskt!
Ok, kanske inte riktigt så illa, men Its gotta make sense! är vad jag efterlyser.
För tillfället har jag kommit så här långt!
1. Om en grupp har en ledare med färdigheten Taktik får denne slå för den, ett lyckat resultat innebär att han får dela ut Order till de andra karaktärerna på SITT initiativ.
2. Deklaration av handling: Sker i ordningsföljd av färdigheten Stridsvana från lägst till högst eller så sker det på Ledarens värde i Taktik om denne lyckades med sitt slag.
3. Aktivera handling....
-det är här jag har fastnat.
men jag har följande ide:
När en spelare deklarerar sina avsedda handlingar under rundan så bestämmer detta antalet T10 som spelaren slår för initativ. En person som väljer att skjuta en gång slår en t10 meden en som skjuter två gånger och gör en förflyttning sår 3t10.¨
Att skjuta en kort salva kostar 2t10 (skjuter 1t6 skott) medan automateld kostar 3t10 (skjuter vapnets fulla eldhastighet)
Det är sedan så anpassat att man kan välja hur långa SR man vill ha beroende på kampanjens utforming. 3 sekunders SR får slå max 3t10 medan 10 sekunders rundor har max 10t10. En standard runda ska vara 6 sekunder, ergo 6t10.
Tanken är att en spelare ska kunna känna att han kan kontrollera sitt initiativ.