Nekromanti Initiativ och Färdigheter

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Ska bara gå pang på:
Initiativet
Alla spelare slåt ju 1T6 i initiativ eller hur, är detta initiativet fast eller slås det om varje nu stridsrunda?

Nils, Franz, Rune, Alex och Victor kommer i en strid med 3 illvättar, där en är beväpnad med kortsvärd och två av dem är beväpnade med kortbågar.

De fem spelarna får de respektive initiativen [3,2,5,6,1]. Illvätarna har [3,5,1].

Alla utom victor slår med någon typ av närstridsvapen, victor använder sig av sin trofaste kortbåge.

Är detta då rätt Initiativordning ( Snabbast först ):

- Victor
- Illvätte 1
- Illvätte 2
---Här börjar närstridsfasen---
- Illvätte 3
- Franz
- Nils
- Rune
- Alex


Färdigheter
När man ska fördela 20+Nackdelspoäng på sina 6 färdigheter måste man då lägga minst ett på varje färdighet? Försvinner de ifall man inte lägger något på dem?

När man köper en ny färdighet( kostnad 4 ep ) får man då automatiskt 1 poäng i denna då eller får man då själva påbörjningen av färdigheten att man får lägga poäng i den för en trevlig summa av 2 per nivå?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Snabba svar:

man kan göra vilket som, slå vid stridens början, eller varje stridsrunda.

(funderar på variantregler där, som att testa att helt lägga ner intiativet, bara köra faserna... så att folk kan döda varandra samma stridsrunda)

ja, minst en poäng på de färdigheter man väljer.

Köper man en ny färdighet får man automatiskt en poäng i den. Korrekt. Sen löper det på som vanligt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,633
Location
En mälarö
Arfert said:
funderar på variantregler där, som att testa att helt lägga ner intiativet, bara köra faserna... så att folk kan döda varandra samma stridsrunda
Jag ville bara säga att jag testat ett sådant initiativförfarande i ett hemkokt system och att det blev över förväntan lyckat. Jag gjorde även tillägget att införa begreppen "initiativfördel" och "initiativnackdel". Dessa delas ut av spelledaren när omständigheterna och/eller reglerna kräver det och gör att man får agera sist eller först i rundan. (Den som t.ex. tvingas byta vapen får initiativnackdel och får agera efter alla andra (såtillvida det inte finns fler med initiativnackdel (i vilket fall just de agerar samtidigt).)

Sen får man ju även inte glömma den coola effekten du nämde där två stridande mycket väl kan slå ihjäl varandra. :gremcool:

/Anders
 
Top