Initiativ och grundegenskap

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
I många rollspel jag spelat beräknas ditt Initiativ i strid på din Smidighet. Detta är särskilt vanligt i BRP men jag har även sett det förekomma i andra system.
Jag håller nu för mitt eget höga nöjes skull att fnula på ett eget litet BRP-hack och jag funderar på om inte Psyke är en bättre grund för initiativ. Att vara först i en strid tänker jag mer handlar om att du har nerver av stål och is i magen än ren snabbhet. Vad säger ni?

ceruleanfive

Bläckfisk
Initiativ är egentligen en konstig grej för strid hur man än gör, för det svåra är ju inte att slå först.

På så sätt kan Psyke vara minst lika (o)rimligt som Smidighet. Karisma skulle också kunna funka – om man tänker det som att man utstrålar fara som får motståndaren att tveka.

Rickard

Urverk speldesign
Du kan väl motivera vilken grundegenskap som helst så att det låter logiskt. Ex. Storlek för räckvidd och Intelligens för att bedöma situationen.

Jag hade hellre sett att vapenfärdigheten avgjorde initiativet, om man nu behöver ett sådant.

Hade inte Drakar och demoner: Samuraj medelvärdet mellan Psyke och Smidighet i en egenskap som hette Snabbhet?

Franz

Initiativ är egentligen en konstig grej för strid hur man än gör, för det svåra är ju inte att slå först.
Nä precis, det handlar väl om att hitta en slags rättvisa i vem som får börja?

Rickard

Urverk speldesign
Egentligen är det bara viktigt vem som är före motståndaren första rundan, om man inte slår initiativ varje runda eller alla fiender slår individuella initiativ. Efter första rundan är det bara rollperson<->motståndare om vartannat.

Och handlar det om att slå ett slag för att få se vem ska få slå ett slag först i striden kanske initiativ inte är så viktigt att slå för.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I många rollspel jag spelat beräknas ditt Initiativ i strid på din Smidighet. Detta är särskilt vanligt i BRP men jag har även sett det förekomma i andra system.
Jag håller nu för mitt eget höga nöjes skull att fnula på ett eget litet BRP-hack och jag funderar på om inte Psyke är en bättre grund för initiativ. Att vara först i en strid tänker jag mer handlar om att du har nerver av stål och is i magen än ren snabbhet. Vad säger ni?
Låter vettigt!

Eller en variant av det som RIckard föreslår: lägg ihop SMI och PSY bara!

Franz

Egentligen är det bara viktigt vem som är före motståndaren första rundan, om man inte slår initiativ varje runda eller alla fiender slår individuella initiativ.
Det kan ju finnas en poäng i detta om det rör sig om olika slags motståndare.

Feuflux

omjonasson.se
Psyke?
Fäktas aldrig med en magiker för de hinner slå dig i skrevet med staven innan du ens hinner dra ditt svärd! ;)

guldfink

Hero
Med risk för att komplicera saker…

Kan initiativet bero på handlingens grundegenskap och att handlingarna deklareras synkront (typ med kort som vänds upp)?

Exempel:
Spelare 1 vill skrämmas och har 13 i KAR.
Spelare 2 vill ninjaslåss och har 17 i SMI.
Spelare 2 vinner initiativet för att 17 är högre än 13.
Om spelare 1 istället hade valt att luras hade hen vunnit initiativet för hen har 18 i INT.

ceruleanfive

Bläckfisk
Jag vet i ärlighetens namn inte vad tanken är…

I turordningsbaserade regelsystem behövs ju en turordning, men det finns ju ingen egentlig logik eller rättvisa i att den ordningen skulle påverkas av en godtycklig grundegenskap. Undantaget är väl om det är en mekanisk balansfråga, typ om man vill göra en menlös grundegenskap lite mer relevant.

I annat fall är väl det mest rättvist att alla bara slår ett omodifierat tärningsslag, och den som slår bäst vinner (eftersom det i BRP är bäst att vara först eftersom man kan hinna besegra motståndaren innan hen får en chans att agera).

Min killgissning är att regeln ursprungligen skrevs av någon som aldrig hade slagits, men som ville försöka simulera någon personlig föreställning om hur strid går till. Och nu är det en helt okej standard oavsett.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Jag skulle inte vilja basera det på grundegenskaper alls.

Känns mer naturligt att man gör nåt liknande det här:
- Stångvapen slår först.
- Långa vapen sen
- Därefter korta/naturliga
- Sen såna kombattanter som gör andra handligar (inkl förflyttning) under ronden oavsett vapenlängd.
- Sen såna som behöver dra vapnet först.

Handlingar i samma fas sker samtidigt/simultant.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Franz

Med risk för att komplicera saker…

Kan initiativet bero på handlingens grundegenskap och att handlingarna deklareras synkront (typ med kort som vänds upp)?

Exempel:
Spelare 1 vill skrämmas och har 13 i KAR.
Spelare 2 vill ninjaslåss och har 17 i SMI.
Spelare 2 vinner initiativet för att 17 är högre än 13.
Om spelare 1 istället hade valt att luras hade hen vunnit initiativet för hen har 18 i INT.
Det är en väldigt bra idé! Grejen med mitt hack är att det ska vara otroligt simpel BRP så jag tänker att detta blir lite för komplicerat just gör det jag tänkt göra.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Fast borde inte det bero på hur nära kombatanterna står?
Jo. De kanske borde anfalla sist eller inte alls om man står för nära.
Men då bygger man en komplexitet som inte riktigt matchar övrigt BRP-regelverk för strid.

//EvilSpook

Franz

Jag skulle inte vilja basera det på grundegenskaper alls.

Känns mer naturligt att man gör nåt liknande det här:
- Stångvapen slår först.
- Långa vapen sen
- Därefter korta/naturliga
- Sen såna kombattanter som gör andra handligar (inkl förflyttning) under ronden oavsett vapenlängd.
- Sen såna som behöver dra vapnet först.

Handlingar i samma fas sker samtidigt/simultant.

//EvilSpook
Det är en bra synpunkt! Dock är det lite samma svar som till @guldfink att det skulle förutsätta ett mer avancerat system än det jag vill göra. I detta system finns bara två vapentyper, närstridsvapen och avståndsvapen.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Vad säger ni?
Jag håller med, men jag gillar även varianten i PF2 som bygger på att situationen avgör vilken förmåga som ska användas för initiativ. Det vanligaste, och standardslaget, är dock perception för att du är uppmärksam men var det så att striden kom sig av missförstånd i en social situation kan de lika gärna vara någon av de sociala förmågorna som avgör ditt initiativ. Samtidigt är jag till viss del kritisk till initiativ genom tärningsslag eller färdigheter, föredrar då spel där det går att köpa in rundor före fienden eller där fienden kan köpa in rundor före dig eller där turordningen avgörs av hur du väljer att tackla striden, såsom i Shadow of the demon lord där du väljer snabb eller långsam.

Edit: Valet av snabb eller långsam avgör då hur många handlingar du får.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Det är en bra synpunkt! Dock är det lite samma svar som till @guldfink att det skulle förutsätta ett mer avancerat system än det jag vill göra. I detta system finns bara två vapentyper, närstridsvapen och avståndsvapen.
Yes. Jag tycker att det med de förutsättningarna blir onödigt bökigt att räkna fram snabbhet och slå initiativslag.
Kanske att man går medurs ena ronden och moturs nästa. Eller att den som är längst får agera först?
Eller att nån börjar och att alla sen får lämna initiativet vidare till vem man vill av de kvarvarande.

//EvilSpook