Kul tråd! Jag gillar sådana här system-klur. För att lägga till Krilles grundläggande genomgång till basen i systemet kommer här lite mer.
Först - här finns brädet:
http://www.noir.nu/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,21/Itemid,8/
Det finns finesser - som att när Initiativet är vid vissa nivåer låser/låser det upp vissa handlingar:
* Om Init är över 20 får en person inte slå för att Överblicka (= höja Initiativ).
* Om Init är mellan 2-5 så anses personen vara stressad av striden, sakna kontroll och få tunnelseende. Och får avdrag på allt hen tar sig för.
* Om init är 1 (det lägsta) så anses personen vara superstressad, panisk, nedtryckt, och har noll koll på stridssituationen. Avdraget blir då mycket kraftigare.
Så vid låga Initiativvärden måste spelaren välja om det är värt att riskera att glida ned till 5 eller lägre och ändå vara offensiv, eller om det är värt att ge upp sin offensiva handling för att skaffa sig mer Överblick?
Detta är exempel på mekanismer som samverkar i Noirs system. Det finns fler.
En av de absolut bästa effekterna av systemet runt spelbordet är att känslan av "BRP-tennismatch" typ aldrig infinner sig, då handlingsordning dynamisk förändrar sig hela tiden - någon som var först blev sist, plötsligt ligger tre allierade i följd och kan skapa kombo-effekter för att stötta en kamrat, etc. Systemet skapar
opportunities genom att bara finnas. Vilket är coolt.