Pilzeman said:
ska man slå en gång för striden eller varje runda? Men även så blir det inte jättestor skillnad
Initiativ är i grunden bara ett sätt att bestämma turordning, jag har faktiskt en gång kört med regeln att man agerar medsols runt bordet med början till vänster om spelledaren.
Initiativ kan även användas för att göra striderna mer spännande, men som du påpekar har det egentligen bara betydelse första rundan.
Mest spännande är att slå varje runda. Egentligen är det bara fråga om man ska få agera var annan gång, eller om man ska få agera 2 gånger efter varandra - men vid spelbordet KÄNNS det som att det har stor betydelse och känslan är viktigare än den faktiska inverkan.
En nackdel med nytt initiativ varje runda är att det saktar ner striden (med mer tärningsslag) - återigen är det en smaksak: är man beredd att ta den extra tiden för att få dynamiken som ändrad initiativordning ger?
Å andra sidan finns det folk som tycker om de taktiska fördelarna med att bara slå ett initiativslag i början av striden. Att man redan nu kan planera vad man ska göra nästa runda eftersom man vet i vilken ordning alla kommer att agera.
Givetvis får man liknande effekt vid gruppinitiativ då spelarna sins emellan får bestämma i vilken ordning de ska agera när det är spelarnas tur.
Om man använder individuellt- eller gruppinitiativ tycker jag har mer att göra vilken version man använder.
Gruppinitiativ fungerar utmärkt upp till ADnD2 för då är inte rollpersonerna så komplicerade. Från DnD3 och uppåt fungerar dock indviduellt initiativ bättre för då är rollpersonerna mer komplexa.
Är det mer än 4 rollpersoner är gruppinitiativ nästan att föredra, eller att man skaffar en tavla med namnskyltar som man kan flytta runt (jo, det finns såna tavlor att köpa).
Är man många spelare och kör individuellt är även d20 att föredra framför d6, helt enkelt att annars är det för stor chans att folk får samma initiativ.