Nekromanti initiativ

DunkLspiel

Veteran
Skulle någon kunna förklara för mig vad initiativregeln på sid. 56 i DoD6 skall vara bra för och hur den möjligtvis skulle kunna användas i spelet. Krigaren i exemplet verkar ju inte ha allt på plats där uppe.

Beter man sig dumt får man respekt

Hasse

Hero
Den är till för att avgöra vem skall börja med sina handlingar samt i vilken turordningen är bland de som deltar i striden. Detta är viktigt iom att den som hamnar sist kanske aldrig kan genomföra sin tänkta handling då han kan ha blivit utslagen innan det blivit hans tur.

Krigaren i exemplet är just ett exempel och konstruerad för att förtydliga en regel.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

DunkLspiel

Veteran
jodå, jag vet vad ett initiativ-slag är men det jag undrar är varför man skulle vilja vänta med sin handling.
ex: Herfoir bestämmer att han vill vänta med att hugga tills han vet om det stora trollet träffar eller inte. Om trollet träffar vill han kunna använda första hjälpen på sig själv istället för att hugga mot trollet...blablabla...Herfoir väljer att förbinda sig på ini 11. Detta innebär att hans initiativ modifieras med +6 och då skall han tydligen ha -6 på FV.

Varför skulle man vilja handla senare än man behöver i en strid?

'Beter man sig dumt får man respekt'

Hasse

Hero
Exemplet du beskriver är just exempel för att förtydliga regeln om hur FV modifieras utfrån initiativ då man väntar.

Det kan för övrigt finnas många anledningar till att vänta med sin handling. Använder man t.ex ett tvåhandsvapen och möter en motståndare som slår hårt bättre än en själv kan det vara bra att välja parera istället, förhoppningsvis är man inte ensam utan ens kamrater kan puckla på motståndaren i stället. Man kanske vill hela eller ge första hjälpen till kamraterna istället för att anfalla själv men man är först i rundan, då är det bättre att vänta för att kunna hjälpa de som blir skadade istället hjälpa när det inte har någon betydelse.

Hasse

Pink Floyd

Hasse

Hero
Re: I stridens hetta

"Men frågan är om man tänker så långt i stridens hetta?"

Det är en helt annan fråga och det var inte den jag besvarade. Jag tycker det är bra att möjligheten finns men i praktiken så kommer den att änvändas väldigt sällan. Hittills har de jag spelleder inte använt denna regel.

Hasse

Pink Floyd