Jag har precis tagit mina första stapplande steg som DM i min första D&D-kampanj nånsin. (Jag har varit störtsugen ända sedan v. 3 kom ut och efter många om och men har det äntligen blivit av! ) Jag är dock lite förundrad över hur initiativ sköts. Det är inte systemet i sig (d20+dex-mod; kan det bli enklare och mer rakt på sak?) utan snarare frekvensen. Att slå en gång per strid och behålla den ordningen till det hela är över verkar i mina ögon onödigt statiskt. I nästan alla andra spel som jag känner till som innehåller en slumpfaktor i initiativproceduren slås det varje runda. Nu är visserligen inte det nått problem, det är väl bara att slå varje runda istället om jag nu tycker det verkar bättre men det vore intressant att veta hur konstruktörerna tänkt och varför. Ni inbitna d20-rävar får gärna dela med er av era erfarenheter och åsikter. Hur funkade det förresten i AD&D? (spelade det senast 1985)
Jag garderar mig dock med att jag inte har haft nån strid än så min erfarenhet av strid är att jag läst reglerna. Så det kanske är så att det hela verkar helt logiskt när jag väl kommer till dne biten.
/Anders
Jag garderar mig dock med att jag inte har haft nån strid än så min erfarenhet av strid är att jag läst reglerna. Så det kanske är så att det hela verkar helt logiskt när jag väl kommer till dne biten.
/Anders