Jag läste en bok för ett tag sen, lånad av en kompis. Har ingen aning om var den kom ifrån, vem som skrev den, när, hur, var, på vilket språk eller varför, (därför bryr jag mig inte så mycket om att jag kanske spoilar lte grann) men den hette Den Illustrerade Mannen. Just det, illustrerad, inte illustrerande. Metaplotten var att en man hade massa mystiska tatueringar som rörde på sig när han sov och spelade upp historier ur framtiden. Boken självt utgörs av noveller i SF-stil
En av dessa beskriver (har jag för mig) tre överlevande från en inkapslad stads undergång på ett halv-terraformat Venus. Det finns syre, tror jag, men det är konstant någon sorts läskigt regn som inte är bra för folk av någon anldning. Hela planeten är täckt av renskog, men den saknar klorofyll och är helt likblek. De tre försöker ta sig till nästa stad av inkapslad säkerhet efter att den förra gått under på ett sätt jag inte kommer ihåg. Fokus ligger iofs mer på hur de en efter en blir galna av det ständiga regnet dag ut och dag in, skogen som ser likadan ut överallt, bristen på färger i omgivningen och att de inser att de till slut gått vilse än på den inkapslade staden, men jag kände att jag behövde berätta om den här boken. Den är riktigt bra.