Nekromanti Inkomster i Call of Cthulhu

Dansson

Veteran
Ave.

Ska dra igång en nutidskampanj i Call of Cthulhu men vid karaktärsskapandet började vi fundera kring det här med incomes och savings.
Exempel: En journalist som fick 300000 dolares i årsinkomst... Självklart får man väl använda sitt förnuft (om det nu finnes nåt...) och hitta på något passande. I detta fall hade karaktären lekt på börsen och gjort sig en hacka.
Men vad har ni för funderingar kring detta? Hur viktigt är det med inkomster och sparande i era kampanjer?

Rickard

Urverk speldesign
Några rollpersoner har, på sedvanligt sätt, startat en deckarfirma som folk anlitar.. Sedan hyr deckarfirman in lämpliga experter (andra rollpersoner) som får ge sig ut och hacka monster.. Undrar du via d20- eller BRP-systemet, för jag känner inte igen termerna.. Vi brukar stryka lite pengar och addera lite pengar i en ruta.. Mer än så är det inte..

Helst skulle jag vilja se Savings som en färdighet som man slog emot.. Lyckades man så får man sänka färdigheten med ett visst antal poäng (ju dyrare, desto fler poäng).. Sedan ökar Income på Savings med ett antal procent varje månad..

/Han som bara är spelare i CoC

magister76se

Veteran
Håll det på en rimlig nivå och inför begränsningar, annars slutar det med att ni får hitta på mer eller mindre krystade förklaringar till varför Joe Bob Hogwallop, white trash tvättbjörnsjägare, har en inkomst på $500000 om året. $300000 om året är liiiiite för mycket för en journalist.

Gör som man har gjort i Investigator's Companion för 1920-talet -- där ligger varje yrke inom ett intervall av 3 på inkomstskalan (ibland möjligen 2), vilket gör det i det närmaste omöjligt att få en orimlig inkomst för yrket ifråga. Man kan med fördel slå 1T3 (eller 1T2, eller vad det nu blir) för att avgöra om man är t. ex. en dilettant med låg (allting är relativt!), medel- eller hög inkomst.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Helst skulle jag vilja se Savings som en färdighet som man slog emot..
Är det inte därför färdigheten Accounting finns? Borde ju täcka det behovet rätt väl?

Rickard

Urverk speldesign
Är det? För mig låter den färdigheten som om man har kunskap hur man bör bokföra sina pengar.. Balansräkningar, bokslutsrapporter.. Du vet.. Sådant tjafs.. Något som exempelvis en affärshandlare kan ha (om denne inte hyr in revisorer, vilket är mer troligt)..

Förtydligande angående Savings som färdighet.. Man slår mot färdigheten när man köper något..

/Han som ogillar att CoC har specifika färdigheter som bara passar till ett yrke på rollformuläret

Tyr

Hero
Hur viktigt är det med inkomster och sparande i era kampanjer?
Skillnaden mellan att vara snuskigt rikt och att vara välbärgad brukar inte vara särskilt stor när vi spelar. Mina spelare brukar inte bränna så stora summor pengar. Men visst blir det skillnader mellan att spela rika och fattiga rollpersoner. När fattiga rollpersoner tågluffar fram så hoppar de rika in i sina vrålåk och dirigerar sina respektive chaufförer istället. När de rika mutar sig in så tar de fattiga och bryter sig in. I slutändan så blir kanske resultatet det samma. Det är vägen dit som förändras. Man ska inte se pengarna som en begränsning, utan som ett hjälpmedel för att spela sin rollperson. Sammanfattningsvis så kan man väl säga att det är viktigt med inkomst/sparande i våra kampanjer. :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vårdandet av...

..pengar ingår väl i Accounting? Visst, det är ju främst tänkt för kanske det du skriver, men att lägga in det där slaget du strävar efter tycker jag går alldels utmärkt med det Accounting. Så... enkel lösning på ett eventuellt problem.

Jag brukar alltid låta rika personer antingen se till att anställa revisorer eller ha Accounting/Finacen/Studieämnen eller liknande färdighet så vida de inte råkar ut för diverse börskrascher och liknande :gremelak: