Re: Är inte... (OT)
Magikerns svar:
"Absolut. Teotropi är en mycket fascinerande aspekt som ligger i det vackra gyllene registret i det gyllene spektrat om man gör en alkemiskt spektrogram. De enda kända varelserna som dock kan alstra teotropi är gudar, man alla kan handskas med det. Människor kan få det som gåvor av gudarna och kan då använda filamenten för att väva speciella teotropiska effekter med dom. Jag önskar verkligen att kyrkan skulle låta mig utföra mer noggranna experiment på ämnet, för det är verkligen fascinerande!
"
Den sabriska prästens svar:
"HRRrr-mmm. Min bästa herre, du borde veta att inte blanda ihop frågor om tro och vetenskap i samma debatt. Men jag ska besvara din fråga i alla fall. Kraften som kommer från Daak är helig, och den är sannerligen skaparkraften. Det står uttryckligen i Libera att skaparkraften är Daaks givna förmåga och därför kan han förläna den till vem han så önskar. Men det vikiga är att det är
Daaks skaparkraft, och inte människans."
Den jargiska prästens svar:
"Uräkta? Hur understår du dig att anklaga mig, Guds representant här på Jorden, för att vara hädisk!
Akta din tunga otrogne, om du inte vill att jag ska ta den från dig!"
Den mer resonlige jargiska prästens svar:
"Nej, Daaks skaparkraft är inte densamma som den magi som de hädiska magikerna brukar. Den är alltigenom helig och god, och även om han kanske använder oss som kanaler för sina underverk här på Jorden så är det alltid Daaks underverk. Vi är bara hans ödmjuka verktyg i den matriella världen."
/Naug, försöker gestalta ståndpunkterna