Jag tror att obeväpnad närstrid egentligen är svårt att dela in i flera olika färdigheter (stridskonster), snarare tror jag att en färdighet (Obeväpnad närstrid) med tillägg av ett flertal olika tekniker utformade som de i Offensiv blir mer verkligt. Om man sedan lär sig effektiva slag genom karate, grepp genom romersk brottning och andliga tekniker genom tai-chi integreras dessa som tekniker i färdigheten. Närstridsvapen tror jag skall vara egna färdigheter med tekniker till, på samma sätt som för färdigheten Obeväpnad närstrid. Kanske skall man behöva specialisera sin vapenfärdighet mot ett specifikt vapen innan man lär sig djupare tekniker?
Det här tror jag speglar verkligheten, då jag själv tränar i en karateklubb med ganska många som tränat andra stilar tidigare. De som tränat Tae-Kwon-Doe, till exempel, är i regel oerhört bra på höga sparkar (spark V), men kan knappast mer än jabba med händerna (slag I). Efter mycket teknikträning kan de integrera slag i sin kampteknik, utan att behöva börja om från början. Många tränar även Judo och Ju-jutsu för att integrera grepp i tekniken, vilket ger dem en rejäl mångsidighet.
Stridskonstreglerna i Offensiv är mycket bra, då de på ett bra sätt presenterar vilka tekniker man kan lära sig från en viss skola eller klubb. Men när det väl kommer till fighting finns det inte några speciella stridskonster, bara vanlig obeväpnad närstrid påbyggd av välutvecklade reflexmässiga tekniker.
Om man tycker det känns tråkigt att ens RP inte längre får vara duktig på just Taijutsu eller Karate, så bör detta åtgärdas. Man kan ju få plita dit lite ”Kommandoträning”, ”Taijustsu” och ”Sambo” i specialiseringsfältet då, beroende på vart man lärt sig teknikerna.
”Saftsmurfs Regler - Allt för att förnöja den enskilde spelaren!”
Hmm, ja, det var väl allt för tillfället tror jag
Det här tror jag speglar verkligheten, då jag själv tränar i en karateklubb med ganska många som tränat andra stilar tidigare. De som tränat Tae-Kwon-Doe, till exempel, är i regel oerhört bra på höga sparkar (spark V), men kan knappast mer än jabba med händerna (slag I). Efter mycket teknikträning kan de integrera slag i sin kampteknik, utan att behöva börja om från början. Många tränar även Judo och Ju-jutsu för att integrera grepp i tekniken, vilket ger dem en rejäl mångsidighet.
Stridskonstreglerna i Offensiv är mycket bra, då de på ett bra sätt presenterar vilka tekniker man kan lära sig från en viss skola eller klubb. Men när det väl kommer till fighting finns det inte några speciella stridskonster, bara vanlig obeväpnad närstrid påbyggd av välutvecklade reflexmässiga tekniker.
Om man tycker det känns tråkigt att ens RP inte längre får vara duktig på just Taijutsu eller Karate, så bör detta åtgärdas. Man kan ju få plita dit lite ”Kommandoträning”, ”Taijustsu” och ”Sambo” i specialiseringsfältet då, beroende på vart man lärt sig teknikerna.
”Saftsmurfs Regler - Allt för att förnöja den enskilde spelaren!”
Hmm, ja, det var väl allt för tillfället tror jag