Nekromanti inlägget under..

smaffy

Hero
sverok har en hel kopierad drakar och demoner-bok i sina arkiv.. så där kan du hämta hem en.

och till sereg - har du inget att göra eller? varför låser du ett sånnt inlägg!!? det finns ju faktiskt sånna (lagliga) saker på nätet, uppenbarligen. sverok kan väll inte vara olagliga eller?!

sereg, the big lard.

[varning!! tänk inte! låt neogames tänka åt er! varnling!!]

Riddaren

Swashbuckler
Problemet är att det på Sveroks sida är olaglig och det är också påpekat, och de skall ta bort det...frågan är bara när?

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Sereg_UBBT

Swashbuckler
<B>Tao</B> var ute efter <I>"original grejer typ
tjuvar&lönnmördare"</I>, och de är knappast lagliga att sprida. Jag trodde inte jag behövde motivera låsningen, men eftersom en del inte fattar så...

Förresten så gillar jag inte att bli kallad för "the big lard", det ser jag som en mycket grov förolämpning!

<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | ett digitalt fansin

smaffy

Hero
jo. denhär texten jag hänvisar till är en ren avskrivning av en av drakar och demoners böcker. det kunde ju vara vilken bok som hellst =oP
du får leva med att nervärderas, du är ju operatör och bestämmer ju över vad folk ska få säga och inte!

och även om det skulle vara olagligt så är det väll inte fel att fråga? du kan ju säga till han att det är olagligt i stället... och att han får ta konsekvenserna när han laddar ner dem (om de kommer på han!).

smaffy

Hero
förhoppningsvis aldrig! [nt]

zorg ser dig.

Riddaren

Swashbuckler
Förhoppningsvis inom kort

Eftersom det är ett brott mot lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Samtidigt bör Sverok föregå med gått exempel.

Om du skrivit en roman på 300 sidor och ger ut för att få in lite pengar och sedan 1 vecka senare finner hela boken gratis på nätet, hur skulle du se på det?

Bara för att internet finns, så innebär det inte att man får bryta mot lagen.

Sedan kan tilläggas att oavsett om servern ligger i Sverige eller Usa eller Japan eller vad det nu är, och den inriktar sig till sverige så gäller svensk lag.

Riddaren

Dale Carnegie

Eksem

Champion
Re: Förhoppningsvis inom kort

Eftersom produkterna gått ur tryck, förlaget lagts ner osv osv kan jag tycka att din liknelse haltar lite. Det är mer som:

Om du skrivit en roman på 300 sidor för att få in lite pengar och när du avlidit sex år senare och boken gått ur tryck och du då finner hela boken gratis på internet, hur skulle du se på det?

Sedan är det ju fortfarande ett lagbrott, Hobbyspel.com går back på sitt antikvariat (som de antagligen startat av andra intressen är rent vinstsyfte, då skulle de nog syssla med annat) osv osv.

Riddaren

Swashbuckler

Jag anser inte att liknelsen felar pga:

1) Några av avskrifterna fanns redan innan Target gick i KK

2) Target oavsett vad det står i modulerna äger ingen upphovsrätt. Upphovsrätt kan nämligen endast innehas av en fysisk person och inte juridisk. Dvs alla skribenter, illustratörer etc. Däremot hade Target publiceringsrätten och det är två helt skilda saker.

Enligt upphovsrätten får du skapa en kopia för säkerhetsskull, men du måste då äga ett original. Däremot får du inte sprida kopian, och säljer du originalet, skall kopian medfölja eller förstöras.

Riddaren

Dale Carnegie

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag ger Sereg mitt totala stöd...

...i denna fråga.

Jag ser heller inte varför man som moderator ska ställa upp på att nedvärderas, bara för att man är moderator.

Som en bisak kan jag säga att om reglerna på Sveroks sajt är en ren avskrivning av en regelbok till Drakar så är det stöld, och olagligt. Dessutom är det jävligt respektlöst mot de ursrpungliga skaparna av boken som man stulit.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Eksem

Champion

Men eftersom produkterna inte fanns till salu vid tillfället funkar inte din liknelse helt då den förutsätter en eventuell ekonomisk förlust i och med den illegala publiceringen.

Men jag fördömmer (hårda ord!) illegal publicering av material och tycker att Sverok borde ta bort det illegala materialet snarast möjligt. Det är ju smått pinsamt att en del funnits där i säkert tre år (om inte mer) utan att något hänt.

Baldyr

Hero
dementi

Hobbyspel.com går back på sitt antikvariat

Jag tänkte passa på att dementera de uppgifter som förs fram ovan. Legend Hobbyspel (som bland annat driver Legend Spelantikvariat på domänen Hobbyspel.com) drivs i vinstsyfte som ett företag och vi som driver verksamheten lever alltså av intäkterna. Verksamheten går alltså inte med förlust utan vinstmarginalerna är väl tilltagna. Det rör sig inte om någon form av ideellt arbete, även om ibland skänker bort saker till våra kunder eller har andra former av erbjudanden.

Däremot är det väldigt behagligt att kunna jobba hemifrån med någonting man själv har valt att syssla med, och som man faktiskt är bra på (spel, alltså). Men det är alldeles för mycket jobb för att man ska göra det för "skojs skull".

Däremot är spelförsäljning mycket riktigt ingenting man blir rik på, men det är en annan sak. Vi klarar oss bra i alla fall, vilket är det viktigaste just nu i alla fall.

Mer information om vår affärsidé återfinns på <A HREF="http://www.hobbyspel.com/legend/" target="_new">http://www.hobbyspel.com/legend/</A> /Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Eksem

Champion
MISSFÖRSTÅND

Jag menade givetvis att det skulle kunna vara en möjlighet om nån la upp alla gamla moduler på internet för gratis nedladdning.

Eksem

Champion
Re: MISSFÖRSTÅND

Och, vill jag tillägga, endast antikvariatet. Jag har absolut ingen aning om hur bra det går för hobbyspel.com utan presenterade bara en hypotes om hur det skulle kunna se ut.

Baldyr

Hero

Du menar allt så att företaget Legend Hobbyspel skulle gå med förlust om vi istället lade upp alla produkter gratis för nedladdning? Det vore givetvis en självklarhet, men vad har Legend Hobbyspel med diskussionen att göra överhuvudtaget? (Vi tillhandahåller inga nedladdningsbara produkter och har inte heller några planer på något sådant.)

Och vad menar du med "endast antikvariatet"? (Vi driver ett antikvariat där vi säljer begagnade och äldre spelprodukter. Men det vore konstigt att kalla en sida med piratkopierade spelprodukter för ett "antikvariat" om man inte säljer några produkter, och speciellt om det skulle röra sig om digitala produkter...)

Jag förstår i alla fall ingenting av resonemanget i den här tråden!

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Rimmer

Veteran

Liknelsen håller i alla fall ty enligt svensk lag så ska författare och illustratörer m.fl. ha royalty på sina alster VARJE gång de säljs. (Även om det är sällan de får det, och det har ingen relevans om de får det eller ej)
Så det blir hur man än vänder och vrider på det en ekonomisk förlust för dem.

jbergman

Veteran
Men...

Efter att ha läst igenom tråden vet jag fortfarande inte vilken modul som påstås ligga i Sveroks arkiv. Jag hittar i alla fall ingenting dylikt. Någon som vill upplysa mig?

/Jakob

Eksem

Champion
FLER MISSFÖRSTÅND

Jag ville bara påpeka det omoraliska i att lägga upp gamla moduler för gratis nedladdning genom att påpeka att det (b.l.a) skulle förstöra för antikvariat-delen för Legend Hobbyspel, vilket skulle vara olagligt och framförallt oschysst.
Det blir liksom lite lättare att ta till sig den omoraliska biten om man blandar in företeelser som ligger folk nära.

Tillägg: Jag varken har eller har haft något med Legend Hobbyspel att göra och har aldrig haft som syfte att uttala mig om dess verksamhet på något annat sätt utom i försvar av deras rätt att bedriva en laglig antikvariat-verksamhet, vilken inte bör skadas av illegal aktivitet som t.ex. olaga spridande av upphovsrättsskyddat material.

Feuflux

omjonasson.se

Jag antar att han menar att er avdelning "spelantikvariatet" skulle gå med förlust om andra personer la upp gamla piratkopierade moduler och liknande på nätet då folk skulle kunna ladda hem dem därifrån istället för att köpa dem från t.ex. Hobbyspel.

Däremot är försäljningen av nya rollspel knappast i fara då det är större efterfrågan än tillgång på dessa...eller nåt.

Nu har jag antingen förklarat det hela och kan vara nöjd....eller så har jag bara gjort bort mig och rört till alltihopa.../images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux
"Vem fan vill ha verklighet när det finns fantasy?"</font color=red>

Eksem

Champion
Re: Men...

B.la hela kapitlet om hur man skapar en rollperson i DoD 91 fanns där förut,