En veteran till
Jag tycker det här är ett i grunden väldigt bra förslag. Jag har insett att forumsvarianten av varulvsspel i vart fall som vi spelar den här bryter mot Risings regel för speldesign. "Det bästa sättet att spela ska också vara det roligaste."
Nu är det här ingen allvarlig kritik, det finns jättemånga spel som bryter mot det mer eller mindre allvarligt, men det är en regel som jag verkligen uppskattar när ett spel följer.
I just varulvsspelets fall så är mitt problem att det bästa sättet att spela är att lägga ner nästan all sin vakna tid på spelet. Det är det förstås ingen som gör (men ibland undrar man), men det är väldigt tydligt hur man spelar bättre om man säg lägger ner 3 timmar om dagen istället för 1, och även vidare uppåt.
För min del, och för många andra, så är det här inte det roligaste sättet att spela på. Det riskerar att hamna på 'krav'-sidan istället för den lustfyllda sidan när man känner både yttre och inre press på att bara lägga mer och mer tid.
Och det här problemet borde man nog kunna lösa med som du säger att ha en inläggsbegränsning per spelare. Sen om det blir roligast vid 10, 20 eller 30 inlägg är säkert varierande, och man kanske ska pröva lite olika.
Jag är dock också helt övertygad om att det måste finnas en begränsning på längden av inläggen också. För man ger incitament till att skriva längre inlägg genom att begränsa hur många man får skriva, och om alla skriver bisarr långa inlägg
[inlägg]#860532 som den här muppen[/inlägg] så kommer man inte ha vunnit något på regeln. (Det inlägget är förövrigt ca 15000 tecken eller 6a4 med tät formattering, vilket är ungefär halva längden på min ena c-uppsats), så har vi fortfarande inte uppnått så mycket. Särskilt inte om folk kommer börja förvänta sig att jag ska skriva ens 10 såna inlägg per drag.
Sen tycker jag inte att vi behöver lägga på SL att räkna inlägg. Låt istället regeln vara att alla spelare kan i pm rapportera om någon brutit mot regeln, och sl då kontrollräknar och eventuellt diskvalificerar spelaren, men inte kräva att SL själv räknar. Jag lovar att om jag blir maffia kommer jag då hålla stenkoll på om någon bybo går över, och är jag bybo kommer jag nog också vara rätt intresserad av det, särskilt om det är någon jag misstänker.
Har vi en gräns på 10 inlägg så tycker jag nog man kan förvänta sig att ingen av 'misstag' skriver fler heller, man får helt enkelt ha koll på sig själv.
Längden på inlägg är svårare men där tänker jag att man nog kan ha en lite snällare regel, typ att ett för långt inlägg helt enkelt räknas som 2 inlägg. Återigen så kommer då maffiaspelarna att hålla koll på sina polare, och jag som bybo kommer påpeka det för någon i vart fall om den känns grön.
Sen kan man ha en ganska generös gräns, typ 5000 tecken, (ca 2a4), mer än så behöver ingen skriva och dom flesta behöver aldrig fundera på om dom kommer råka bryta den. Jag hade nog gärna sett än ännu hårdare men inser också att det kan bli jobbigt för dom som inte först skriver sina inlägg i ett program med stavningsrättning.
Men för att sammanfatta, jag tycker det här verkar vara en jättebra idé, gäller bara att känna av och få fram hur det blir bäst, och antagligen måste man pröva sig fram lite också.
(och ja det kommer förstås nerfa byn, men so what, spelbalans är ändå inte det viktigaste i varulvsspel och i såna här temaspel finns det ju tusen andra sätt att luta det åt andra hållet om man tycker det behövs) (Detta inlägg är förövrigt 3478 tecken)