Nekromanti Inlämningstråd för Jorgesutmaningen.

Foggmock

Myrmidon
Foggmock springer i mål först! Weeeeeeee!

Klockan tjugo över fyra gav jag upp. Då hade jag skrivit så långt jag hade inspiration. Sov ut ordentligt och satte mig vid datorn vid två igen, och skrev till ungefär fem. lite middag, sen konvertering till PDF. Och här kommer det: Nätter i Asterlösa, dagar i Tinteskog. Håll till godo.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Ansökning om tidsfrist på en timme.

Hejsan!

Jag hade inte tänkt delta i Jorgesutmaningen, men när jag ikväll såg att det bara var ett enda bidrag inlämnat tänkte jag att jag också skulle delta.
Problemet är att jag började skriva ungefär klockan 22:00 ikväll, så jag är ju gaaaanska tidspressad om man säger så.
Härmed ansöker jag om en timme förlängt, till klockan 01:00 den 20 juni (vill säga om en timme och fyrtio minuter) så att jag kanske kan hinna klart med mitt bidrag.
I så fall skulle Feliaths Jorgesutmaning få två bidrag, i alla fall.

Snääääälla? *tar fram hundögonen* Jag gör det trots allt för utmaningens skull, och för att det var så dålig uppslutning.

Rasmus

Foggmock

Myrmidon
Re: Ansökning om tidsfrist på en timme.

Om jag är enda bidrag förutom Zaphod (som det ser ut nu) så väntar jag gladeligen en timme på att slippa vinna som enda deltagare.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Försenad inlämning

Sådärja, nu har jag kommit på, skrivit ner och layoutat ett bidrag på drygt två timmar :gremsmile:

Det blev väl knappast något höjarverk, men det blev något i alla fall. Dålig uppslutning runt tävlingen, varför vet jag inte. Borde inte skriva mer i det här inlägget, för då blir inlämningen än mer försenad. Håll till godo: En liten flickas död.

Rasmus, har skrivit som en galning

Zaphod_UBBT

Swordsman
Funderingar kring äventyrsstruktur och ditt bidrag

Nu har jag läst igenom Nätter i Asterlösa, Dagar i Tinteskog.

Några spontana åsikter:
Först tyckte jag (precis som du skrev i slutet) att det är rätt rälsat, men jag ändrade faktiskt min mening sedan. Eller tja, jag blev lite kluven.
Det beror på hur man läser det och hur man ser på rälsning. Det finns ju inget som man verkligen måste göra. Äventyret är ju skrivet ganska mycket som ett äventyr med någorlunda förutbestämt förlopp, men om man bara formulerade om lite (eller som läsare tänker om lite) så skulle det framstå ännu mer som bara en beskrivning av en plats och några förutbestämda händelser. I början är det riktigt löst och trevligt, fullt med möjligheter att interagera fritt med världen, men efter att rollpersonen har blivit biten blir det lite värre. Visst, det där med morteln och så är ju lite.. Öh, det känns liksom lite påtvingat nästan. Där är ett sådant ställe där man tycker att det borde finnas flera möjliga vägar till att rädda rollpersonen.
Men i stort sett är det heljuste om man bara tolkar texten intelligent. Man behöver ju inte ens åka till Tintön, även om det är ganska smart, liksom :gremwink:

Men alltså, det där väckte ju lite tankegångar kring rälsning och sånt, och det här är vad jag kom fram till:
Det känns helt okej att bli intvingad på en bana om det är spelvärlden som gör det, och inte någon slags underförstådd utstakad bana från spelledarens sida.
För att förklara lite närmare kan jag säga såhär: Om rollpersonerna faktiskt har ett val, och spelarna ändå känner att de är menade att göra något speciellt är det ganska äcklande. Då är det tydligt att det är på något sätt spelledaren som styr spelarna. (Lägg märke till ordvalet. Spelledaren styr spelarna.) Det är vad jag kallar för rälsning.
Men om rollpersonerna inte har någon egentlig valmöjlighet, då är det okej. Då är det istället spelledaren som styr spelarna, fast med lite verktyg. Då har vi nämligen spelvärlden och rollpersonerna som verktyg emellan spelledaren och spelarna. Man begränsar spelarna med hjälp av själva spelet och spelvärlden, vilket är både enklare och roligare att få till att fungera väl. När spelledaren styr spelarna direkt blir det jobbigt och äcklande. När spelledaren använder sitt verktyg spelvärlden för att påverka rollpersonerna som i sin tur begränsar spelarna, då blir det helt okej enligt mig. (Åh, den där senaste meningen var ganska välbyggd. Nu blir jag glad. :gremwink: )
Det är fortfarande en metod som man kan använda för att med stor precision kunna styra förloppet, men det är bara sååå mycket mer raffinerat än rälsning modell #1, som jag beskrev först.

Det där är nog bra att ha i bakhuvudet, både som scenarioförfattare och spelledare. Att inneha och kunna tillämpa den kunskapen på ett stiligt sätt gör att man med ganska små medel lätt kan styra förloppet.

-

Åh, och slutligen: Det är säkert ett misstag av dig, att du glömde tänka på det helt enkelt, men det kan vara värt att nämna ändå. Som det är nu är det ganska idiotiskt strukturerat, att det är en rollperson som blir biten av nattulmen. (Då får antingen den spelaren knappt spela något alls efter marknaden, eller så får den spelaren spela en massa febrigt prat med besvärjaren. Det kunde i och för sig vara roligt att spela några dialoger mellan en dödssjuk rollperson och en knasig besvärjare, men det skulle skilja spelgruppen åt och sakta ner spelet ordentligt. Aight, det här är bara en parantes där jag flyger iväg med tankarna, så vi tar en slutparantes nu.)
Det är enkelt löst genom att till exempel låta en SLP med någon slags anknytning till rollfigurerna bli biten istället. Då är rollpersonerna mer eller mindre nödda och tvungna att hjälpa den dödende SLPn. Litar man inte på sina spelare kan man ju låta äventyret börja med att SLPn räddar livet på rollpersonerna, för då står de i livsskuld till SLPn, och kan knappast skita i denne.

Det är förmodligen bara ett tankefel av dig att en rollperson skulle bli biten, men inga kommentarer är väl överflödiga?

-

Aaah, nu säger jag slutligen ytterligare en gång. Bara en liten sak den här gången.
Näst sista sidan: "Man kan låta besvärjaren behöva fyra olika ingredienser till kuren, och bygga ut jakten efter dem. Till exempel, fyra hårstrån från en älva, ett trollöga och just hufvurdrakens hjärta. Lite moraliska dilemman kommer då till, ska de slå ihjäl trollflickan för att rädda sin kamrat?"
Jag tycker det vore roligare att låta en av ingredienserna vara ett ännu kroppsvarmt människoöga istället. Där snackar vi moraliskt dilemma. Wahaha, det måste jag stoppa in som krydda i något scenario någon gång.

-

Nu har min lust att skriva äventyr för andra människor väckts lite, och jag har redan ett på gång. Jag har aldrig pallat skriva äventyr åt andra tidigare, men det kanske vore roligt?

Zaphmus, som gillade Foggmocks äventyr i stort, och firar midsommar på ett ganska avslappnat och skönt sätt idag.

Foggmock

Myrmidon
Re: Funderingar kring äventyrsstruktur [Spoiler!]

Tack för konstruktiv kritik, och bra tankar kring rälsning. Jag tycker såklart äventyret är rälsat eftersom det har en förutbestämd handling, men det är inte rälsat i den benämningen att man måste göra något för att komma vidare. Besvärjaren och hans mortel är bara ett exempel på hur man kan bota rollpersonen, och jag tyckte den verkade mest strömlinjeformad eftersom jag behövde få in något lite mer hjältemodigt och bombastiskt i äventyret och inte bara 1. vara på marknad, 2. bli botad av prästerna, 3. klart. Dock kan jag erkänna att vissa stämningar på vissa ställen faktiskt kräver att saker har gått på ett visst sätt innan, till exempel när nattulmarna dricker trollen torra. Tänk om rollpersonerna slått ihjäl trollen själva redan, då dör det en aning även om man fortfarande kan slänga in skrämselmomentet.

Anledningen till att jag inte tvingade fram ett visst antal ingredienser till kuren var att det kändes alldeles för klyschigt och krystat. Nu saknade besvärjaren istället sin magiska mortel (självklart var den förtrollad, men det fattade inte älvorna ^_^) som han behövde för att framställa kuren. Sen kunde han skicka rollpersonerna på jakt efter de örter han saknade också, så kunde han stanna hemma och bromsa sjukdomsförloppet. På så sätt fick jag in trollflickan och nattulmarnas förföljelse också.

Angående den bitna rollpersonen har du ju såklart alldeles rätt. Varför tänkte jag inte på att den rollpersonen blir mer eller mindre ospelbar? I och för sig tar förvandlingen till rugtanne 2t4 dagar enligt regelboken, och man kan ju spela förvandlingen som en väldigt långsam process men som fortfarande måste stoppas. Rollpersonen är såklart vid medvetande lagom länge till de andra måste överge honom eller henne och jaga mortel. Själva tillfriskningen behöver ju inte rollspelas i flera timmar, och efter det är den rollpersonen användbar igen. Det är dock en 'bugg' i äventyret jag helt missade att tänka på. Jag skriver dock i tipsen att man låta det var någon som en rollperson är förälskad i eller något, eller någon som bara rollpersonerna kan hjälpa över sundet till Tintön. Detta får dem personlig engagerade på ett helt annat plan.

Angående människoögat har du ju bara uppvisat den kreativitet jag ville väcka och få spelledare att göra ett eget Nätter i Asterlösa, dagar i Tinteskog eftersom man på _väldigt_ många ställen kan ändra saker men fortfarande behålla grundatmosfären i äventyret. Äventyret går också att passa in i en pågående kampanj då det är ett sidospår egentligen, utan metaplot eller direkta konsekvenser förutom att ett par städer/byar blir decimerade. Det hade ju hänt även utan att rollpersonerna kommit dit, och att de kommer dit leder förhoppningsvis till att de blir hjälteförklarade, antingen genom att döda alla nattulmarna eller att helt enkelt sticka därifrån och få med sig nattulmsflocken som då skonar resten av byn/staden/whatnot. På samma sätt kan man låta morden börja efter rollpersonerna kommit dit, och eftersom nattulmarna förföljer rollpersonerna slutar morden när de åker iväg, och börjar igen när de kommer tillbaka.. rollpersonerna kanske blir anklagade för morden, likt i ditt äventyr, eller kankse folk tror att de är förbannade och vägrar befatta sig med dem.

Jag fick otroligt många idéer till sidospår när jag satt och skrev, men insåg min egen begränsning och det faktum att jag inte ville skriva ända fram till strax innan inlämningsdags.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Ansökning om tidsfrist på en timme.

Om jag är enda bidrag förutom Zaphod (som det ser ut nu) så väntar jag gladeligen en timme på att slippa vinna som enda deltagare.
Tja, eftersom du accepterar Zaphod´s bidrag så släpper jag gladeligen in det i tävlingen.

/Vuffe

Zaphod_UBBT

Swordsman
Utmaningens avgörande

När och hur avgörs vinnaren i utmaningen? Via poll? Via någons högst personliga tycke? Får kungen läsa bidragen och bestämma vem som vinner?

Hur ska det avgöras, och när?

Rasmüs

Vitulv

Se inlägget ovan [ANT]

Kola in Arvidos inlägg i denna tråd. Här alltså.

/Vulf

Vitulv

Tid för omröstning

Då så, då var pollen uppe. Ni har en vecka på er att rösta. Det vill säga att rösten skall vara inne senast på söndag 2003-06-29.

/Vulf

Bastjeman

Veteran
Re: Se inlägget ovan [ANT]

halloj jag hittar inte bidragen i tråden vars är dom?

Vitulv

Hur lyckades du gå vilse?

Hur lyckades du gå vilse? Så många inlägg finns det inte i tråden. Dessutom så hade det varit bättre om du skickat PM till mig så hade vi sluppit ännu mer inlägg att gå vilse ibland.
Nåja här och här har du inläggen.

King Kromm

Hero
Icke inlämnat alls...

Tyvärr får jag erkänna att jag inte lämnat in något, och detta är mig själv till stor sorg eftersom jag redan dagen innan inlämningsdagen i princip var klar, men med mitt klantiga arsle så lyckades jag med att "spara bort" cirka 3/4 av äventyret, och när jag tänkte läsa igenom äventyret en sista gång innan inlämningen på torsdagen så blev jahg bara arg och grinig och orkade inte skriva om skiten. Så därför är inte jag med, men jag kan istället lova att det en vacker dag kommer att spridas ett drakar och demoner äventyr med en storportion svamp. Förhoppningsvis hinnar jag med det innan fredag morgon(går på semester imorn och reser bort på fredag), men lovar iaf att det finns innan jag rycker in!

Kan dessutom meddela att jag fått ytterligare en idé till äventyr, som kanske kan tänkas bli något av. Den som lever får se. Men i vilket fall som helst så vill jag ge mitt beröm till de redan inlämnade bidragen som jag gillar bägge två, även om jag nu röstade på den lilla flickan! :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Re: Icke inlämnat alls...

Tyvärr får jag erkänna att jag inte lämnat in något,

Du behöver inte erkänna, det märktes liksom ändå. ^_^

Den som lever får se.

Ja, det hoppas jag. Båda ni som skrev att ni inte hann klart får tamejfan se till att få upp era bidrag här nångång, annars tänker jag kalla er usla lögnare som bara försökte ge sken av att ni ville vara med fast ni egentligen inte har någonting alls.

Foggmock - Som spär på lite

Rickard

Urverk speldesign
Och min ursäkt är...

Själv hann jag inte med för alla efterdyningar som jag skulle fixa till från trobergutmaningen som kommentera andra dogmaprojekt och fixa till mitt eget..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även hindrades av lite mer personliga problem

Vitulv

Detta är inlämningstråden för Feliaths Jorgesutmaning vars regler ni finner nedan i inlägget. Posta inga andra inlägg än sådana som innehåller ert bidrag till utmaningen. Bidrag som postas efter 2003-06-19 kommer inte att delta i tävlingen.

Här hittar ni inlägget som startade tävlingen.

Här hittar ni reglerna för tävlingen.

Här hittar ni ännu en tråd med lite matnyttigt som behandlar jorgesutmaningen.

Lycka till!

King Kromm

Hero
Tid för stridsyxedansen kanske?? (dold spoiler)

:gremmad: Jag tror jag känner en person som inte kommer att leva tillräckligt länge för att se... Men bara för att visa att jag inte är en lögnare så delar jag har och nu med mig med lite av varje från äventyret, ganska lite.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] I Truvagns alla mörka hörn finns det gott om hemligheter som borde förbli dolda, men endast vissa förblir det. Någonstans i de östra delarna av Trudvagn, djupt inne i några aldrig besökta skogar finns en sådan hemlighet. Den kanske ter sig både märklig och oskuldsfull, men i orätta händer kan den förändra historien för alltid. I just dessa skogar bor också det sedan länge bortglömda, eller kanske aldrig tidigare funna svampfolket. Ett mycket gammalt folk som är på god väg att lämna trudvagn. Det finns också en trollkarl som lever i Osthem som hört hört talas om ett magiskt elexir som står att finna i trakterna runt omkring just denna skog. En skog av mystik och trolldom som våra hjältar snart skall besöka!

Äventyret i sig är ganska simpet och sl bör lägga ner mest konentraton på stämningen, det är en tidig vår och rpna blir kontaktade av en trollkarl som vill ha hjälp att söka efter ett elexir. Detta elexir skulle hjälpa honom att återfå sin ungdomskrafter.(falskt så det skicker om det, men det vet inte rpna.) Rpna går nu med på detta och allt de vet är att det skall finnas i någonstans i *host-host-host* trakten, dom tycker det är märkligt eftersom det vad alla vet bara har funnits vildmark och inga bosättningar där omkring. Men dom gör som dom blir tillfrågade mest pga av den mycket stora(orimligt stora) belönning som hägrar. Dom kommer att resqa till skogen, vilket går mycket lungt till väga, men allt eftersom dom närmarsig trakterna blir det glesare och glesare mellan gårdar och byar för att nästan helt dö ut. Men till slut kommer dom fram till området och där e det mest barskog, mega höga träd och mycket mörkt och mossigt. Dom kommer nu att börja strosa runt och leta utan att veta avd dom letar efter men kommer att stöta på tecken på att det faktiskt br något här. Det är svampfolket, och i det är naturligtvis svampfolket som kan fixa elexiret, men för att göra detta så tvingas rpna hjälpa svampfolket med diverse enkla och svåra uppgifter(här kommer monster kopplingen att dyka upp). Rpna kommer stöta på troll och vättar och andra vildjur men inte i någon överdriven utsträckning. Äventyret går att lösa så gott som utan våld. Men nu avslöjar jag inte mer för tillfället! Håll till godo! </font></td></tr></table>