Nekromanti inlärning

lijat

Swordsman
det finns en sak jag länge varlit lite fundersam över i eon och det är systemet för inlärning då inte förbätringslagen som jag gillar skarpt utan tiden för studier och träning.

när man studerar för att lära sig en färdighet efeckt magnitud så tar det alltid 40 timmar tills man uppnår efekt antingen får man slå ett förbätringsslag eller så lär man sig helt enkelt det man tränade för.

men är det nu inte så att olika färdigheter är olika svåra att lära sig jag anser det konstigt om det inte var så och deta blir ännu mer tydligt om man tittar på efekter för ingen kan väll mena att alla efekter är lika enkla/svåra filament kravet är ju den kraft som krävs men även en energisnål efekt skulle i allafal jag tycka kunna vara komplicerad.

skulle man på något sätt införa ett system där olika skikligheter är olika svåra att lära sig i främst i tid men det kankse också borde representeras i slag för att se om man har lyckats lära sig.

Phelan

Hero
Flonk

Eon II, s 196, "Att bli undervisad"

"Tiden det tar för varje försök att lära sig en besvärjelse är lika med en vecka (40 timmar) per magnitud."

Dvs, vid nyinlärning av just magi så spelar komplexiteten roll såtillvida att varje "försök" tar längre tid ju högre magnituden är.

Det konstiga här kommer sig kanske av att för vissa besvärjelser så är det ju logiskt att det ska bli svårare, om det är en massa olika moment inblandade (transformering, flera olika effekter osv) men kanske lite svårare att köpa om det bara är en kraftigare variant av en enkel effekt.

När det gäller hur svårt eller lätt det är att lära sig vissa färdigheter så vet jag inte om det är rätt att sätta betoningen på vissa färdigheter (möjligen att den del mystiska färdigheter och lärdomsfärdigheter kan kräva vissa nivåer i språkliga färdigheter, skrivkonst och kanske även BIL). En variant vore ju annars att se på vilken FALLENHET en person har för att lära sig, och låta inlärningsslaget vara beroende av eller modifieras av den/de grundegenskaper den är beroende av. Nu använder vi ett helt annat erfarenhetssystem i vår grupp, men om man ser till grundreglerna kanske man skulle kunna ge +Ob1T6 när man ska höja ett färdighetsvärde över den styrande grundegenskapen?

Nåväl, lite tankar bara / Phelan

lijat

Swordsman
Re: Flonk

"Tiden det tar för varje försök att lära sig en besvärjelse är lika med en vecka (40 timmar) per magnitud."
Dvs, vid nyinlärning av just magi så spelar komplexiteten roll såtillvida att varje "försök" tar längre tid ju högre magnituden är.
Det konstiga här kommer sig kanske av att för vissa besvärjelser så är det ju logiskt att det ska bli svårare, om det är en massa olika moment inblandade (transformering, flera olika effekter osv) men kanske lite svårare att köpa om det bara är en kraftigare variant av en enkel effekt.
jo det stömmer att fler moment borde göra det svårare men det var inte så mycket besvärjelser jag syftade på som på efekter det är lika lätt att lära sig eld som det är att lära sig en åtminståne enligt mig mer kompliserad efekt som återuplivning jag tror inte den heter så men i alla fall det pratas också på många ställen om efektforskning och dylikt det vore då konstigt om alla efekter vore lika lätta att lära sig då ett stort antal ännu ej blivit uptäckta.

vore det möjligt med ett system för komplexitet för efekter och i förlängningen besvärjelser (kanske också stridskonster men jag har endast krigarens väg sp jag vet inte om det behövs) kanske fyra olika grader tex lätt 20h normalt 40h svårt 80h mycket svårt 160h

om jag minns rätt så lär man sig också efekter automatiskt vid varje försök om jag har rätt borde kanske ett komplexitetslag mot tex psyke eller teoretisk magi krävas för att lära sig efekten det skulle ochså tilåta för fler och nyttigare men komplexare/svårare efekter utan att magiket husens makt i mundan ökas enormt då endast dom skikliga magikerna kan dom.

När det gäller hur svårt eller lätt det är att lära sig vissa färdigheter så vet jag inte om det är rätt att sätta betoningen på vissa färdigheter (möjligen att den del mystiska färdigheter och lärdomsfärdigheter kan kräva vissa nivåer i språkliga färdigheter, skrivkonst och kanske även BIL). En variant vore ju annars att se på vilken FALLENHET en person har för att lära sig, och låta inlärningsslaget vara beroende av eller modifieras av den/de grundegenskaper den är beroende av. Nu använder vi ett helt annat erfarenhetssystem i vår grupp, men om man ser till grundreglerna kanske man skulle kunna ge +Ob1T6 när man ska höja ett färdighetsvärde över den styrande grundegenskapen?
man kan införa begränsningar baserade på grundegenskaper men jag tycker att det träffar lit vid sidan av målet för vad jag vill uppnå(dock inte sagt att man inte kan göra det också) jag menade mer att olika fördigheter är olika breda tex färdigheten rustningsmed är väldigt smal om man gämför med överlevnad eller undvika det som skulle kuna införas är komplexitet som ovan men jag är inte lika säker på det i fallet med färdigheter då det redan till stor del begränsas av fler missade förbättringslag då färdighetsvärdena stiger.

jag skulle upskatta kritik och fler förslag.:tekopp:

Lijat som egentligen borde sova. :gremwink:

Phelan

Hero
Fladunk

Jag ska sussa snart för att kunna vara en produktiv samhällsmedborgare imorgon, men...

Kort förslag till lösning för just effekter:

Om du tycker att vissa effekter borde vara svårare att lära sig, kräv ett visst värde i Teoretisk magi för att lära sig en viss effekt.Effekter som bara används i ritualer borde dessutom vara tokigt mycket mer komplicerade att lära sig än rena besvärjelseeffekter. (Om Neogames hade varit lite tydligare i vad, om något, som gör att en effekt kan funka i bara en ritual eller både som besvärjelse och ritual hade ju underlättat till att börja med.) Argumentet mot att göra det svårare att lära sig "kraftfulla" effekter är kanske att oftast så kräver dessa rätt hög magnitud för att vara roliga att använda, så magikern stöter ju på problemen där och måste med andra ord vara rätt duktig för att kunna omsätta sina teoretiska kunskaper till något praktiskt nyttigt.

Nåväl, dags att räkna får / Phelan

lijat

Swordsman
Re: Fladunk

Om du tycker att vissa effekter borde vara svårare att lära sig, kräv ett visst värde i Teoretisk magi för att lära sig en viss effekt.
det jag inte gillar med det är att det finns en fast gräns men ett slag mot teoretisk magi skulle fungera.

Effekter som bara används i ritualer borde dessutom vara tokigt mycket mer komplicerade att lära sig än rena besvärjelseeffekter. (Om Neogames hade varit lite tydligare i vad, om något, som gör att en effekt kan funka i bara en ritual eller både som besvärjelse och ritual hade ju underlättat till att börja med.)
de var en sak jag inte tänkt på. jag har tänkt som att ritualer använder samma efekter (förändringar av den magiska väven) men är mycket mer nogran och har mer av ett steg för steg tilvägagångsätt an besvärjelser.

Argumentet mot att göra det svårare att lära sig "kraftfulla" effekter är kanske att oftast så kräver dessa rätt hög magnitud för att vara roliga att använda, så magikern stöter ju på problemen där och måste med andra ord vara rätt duktig för att kunna omsätta sina teoretiska kunskaper till något praktiskt nyttigt.
men betänk situationen. en magiker ska med hjälp av magi göra en komplicerad fläta. som jag ser på det finns det flera sätt att göra det på

alt1. väve en simpel provisorisk efekt som låter dig röra ett snöre i taget det går men det tar tid och kräver att magikern ständigt koncentrerar sig på trådarnas exakta rörelser

alt2. magikern väver en komplicerad momentan magisk efekt som förändrar det magiska fältet på ett sådant sätt att alla trådarna dras till den plats som dom ska vara på på samma gång och flätan formas nästan omedelbart.

vad vill jag visa med detta jo båda efekterna kan åstakomma samma sak och det borde inte vara någon nämnvärd skilnad i energiåtgång det vill sägs filament men den nedre annser jag borde vara svårare att lära sig och kanske tillochmed att utföra men dne inebär inga högre risker i form av fler filament som kan dissipera okontrolerat om något går fel.