Nekromanti Inlärningstid för effekter

Tegrevan

Veteran
Har inte lyckats hitta något om hur lång tid det tar att studera skrifter vilka beskriver effekter i Eon, är det någon som vet vilka riktlinjer som gäller?
En effekt är ju inte en hel besvärjelse, så av den anledningen bör det ju ta mindre tid att memorera en effekt än en besvärjelse, vilka ju inte fyller något större syfte för en extemporatör.

//Tegrevan

IndraTisteltagg

Veteran
effekter e alltid magnitud 1(tror jag).

- Endast när helvetet fryser till is(osv)...
...DÅ kan jag KANSKE tänka mig kyssa en missla.

Flash Back

Warrior
Nja...

Ok, man räknar väl inte direkt med begreppet magnituder på effekter. Men då får man väl räkna antal filament som alstras istället (magnituden hos en besvärjelse är ju hur många filament som effekten/effekterna förbrukar)

Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>

Del'Amarth

Veteran
Re: Nja...

de flesta effekter har X+ vilket betyder att man kan lägga till så många filament som man själv tycker passar.. därför kan man inte räkna så. + att om man kan en effekt så kan man den i alla magnituder.

Hata inte låt nån annan göra det åt dig!
Kung av trams

IndraTisteltagg

Veteran

ja, och deras magnitud är alltid ett...

Del'Amarth

Veteran

magnituden ökar väl när man lägger till fler filament...?
däremot kostar effekter bara en enhet st även om det är olära(2) eller döda(1+). så trodde jag att det var iallafall... men men.

Hata inte låt nån annan göra det åt dig!
Kung av trams

IndraTisteltagg

Veteran

Det är bara i alkemi man måste lära sig en process i magnitud 5 för att kunna andvända en mag. 5 process(och lära sig mag. 6 för att kunna göra en i mag. 6).
I improvisering måste man bara lära sig den första magnituden för att kunna alla magnitud 1 eller mer "spells".
Annars skulle inte fri improvisation funka som det gjör, en SL får ju givetvis ändra regeln efter behag men det tycker vissa spelare är tråkigt.