Nekromanti Inlevelsefrämjande ickesystem...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
jag hade taänkt använda ordet "djupimmersionism" i rubriken till det här inlägget, men så kom jag på att jag ju nyligen ropat efter mer tilltalande och för nybörjare intressanta trådtitlar, så nu fick det bli som det blev.

Bara som förtydligande, såhär i början av tråden: Djupimmersionism är alltså att spela rollspel med målet att uppleva en så hög grad av inlevelse i sin rollkaraktär som möjligt. Det ouppnåeliga idealet är att helt glömma sitt "jag" och helt uppgå i rollen. Jämför Method Actors och liknande. Vissa kallar det sinnessjukt, jag kallar det katharsis.

Det har funnits trådar om hur man bygger ett system som främjar djupimmersionismen som agenda i rollspel, men jag tänkte ha en liten tråd med tips och idéer om hur man utanför systemet kan bete sig och göra för att främja sagda agenda.

Några exempel:

- Något som kräver att man som spelledare frångår traditionellt planerande - om man inte delar in kampanjer i äventyr utan kör alltihop som en enda lång vindlande kampanj, där det saknas "slutbossar" och traditionell äventyrsstruktur och dramaturgisk struktur, så främjas känslan av att det man rollspelar är någons liv, snarare än en berättelse eller film.

- En spelledare jag hade använde följande: Innan varje spelmöte sitter spelarna och blundar, och får svara på frågor ur sina rollpersoners perpektiv. Frågorna är av typen "Berätta om ditt förhållande till din far" eller "hur var din första kärlek?". Dessa frågor gör att man nästan bokstavliogen "klättrar in i" karaktären genom att föreställa sig dess sinnes- och minnesvärld och tjänar som utsökt inlevelseförstärkare. Det var aldrig några problem att komma in i inlevelse i den spelledarens möten.

- Föremål och rekvisita. Många fnyser eller rynkar på näsan, men ofta kan det funka. Om man spelar i modern tid och spelar personer av samma kön som en själv, så kan man till och med klä ut sig. jag själv var nästan nära att vid ett tillfälle skaffa samma frisyr som en av mina rollpersoner, just för att kläder och sådant verkligen ökade närvarokänslan och inlevelsen. Om ens medspelare sitter i rätt kläder så är det lättare att föreställa sig deras rollpersoner. Även om man inte vill gå så långt så finns ju alltid möjligheten att använda små saker - en solfjäder, en tändare, en halsduk. Något konkret, påtagligt, att knyta känslan av karaktären till. Om saken dessutom har en specifik doft kan detta ytterligare förstärka identifieringen med karaktären. Detta ger också ett naturligt avbrott när man slutar spela - när man lägger ifrån sig rekvisitan är signalen att man är sig själv snarare än sin karaktär. Ibland när man når sådär riktigt djupt kan det nästan vara svårt att släppa sin alternativa persona, och den fysiska handlingen att lägga saker åt sidan kan ju vara till hjälp där.

- Ticks och liknande. Om man inte överdriver, så kan ticks och andra egenheter såsom röster, sätt att sitta eller gå, och annat som kan vara unikt för karaktären verkligen främja både den inre inlevelsen och de andra spelarnas inlevelse.

- Välgjorda handouts som kartor, brev, maskinskrivna sidor med autentiska kaffefläckar, pistoler, peruker, ja allt man kan tänka sig... Egentligen blir det här samma fördel som personlig rekvisita och kläder.

- Det mest uppenbara: Att försöka undvika out-of-characterkommentarer i största möjliga mån. Kommer du på ett roligt skämt om situationen, sitt på skämtet till senare eller dra det in-character. försök behålla allvaret och koncentrationen på själva rollspelet.

- Flera av de ovanstående handlar mycket om att använda yttre uttryckmedel för att förstärka den inre inlevelsen, men vissa kan istället känna tvärtom; man blir störd av kläder och rekvisita och föredrar att enbart göra "resan" i sitt eget huvud. med andra ord: Alla tips funkar inte för alla, det finns inga allmängiltiga grejer här.

- Sensory deprivation. En av de starkaste upplevelser jag någonsin haft i rollspel var under ett strömavbrott mitt i natten. Inga distraherande ljud, inga distraherande synintryck. Vi satt respektive låg på soffor och stolar och spelade fantastiskt. På något sätt gjorde avsaknaden av reella synintryck att upplevelsen inåt, inlevelsen, blev enormt mycket starkare. En kul grej att göra kunde med andra ord vara att spela i totalt mörker. Det blir svårt om man inte kör friform, men antagligen inte omöjligt (braille-tärningar? =).

Så, någon som har några andra tips för att främja den riktigt hardcore-djupa inlevelsen?

Miriam

Veteran
Nu är jag en av dom som verkligen inte tycker rekvisita fungerar, kanske beror det på att vi så sällan spelar roller i modern tid av samma kön, men jag tror inte det.

Vad jag däremot tycker har fungerat väldigt bra är en variant av det där med att spela i mörker, de gånger vi spelade i en källarlokal (blir inte riktigt samma effekt annars även om principen fungerar) så funkade det väldigt väl att när vi väl var redo att sätta igång så släcktes ljuset ner och vi satt tysta i kanske en halv minut för att sen vrida upp ljuset och köra igång. Då var det totalt fokus som gällde och inga off-kommentarer så att säga.

En annan teknik vi använde för att klara av det var att vi hade en enkel markör för att visa att det började bli jobbigt att hålla fokus (alla hade var sin extra penna som lades framför formuläret när det började bli jobbigt av en eller annan anledning) spelledaren kunde då försöka leda in på en lämplig avbrottspunkt för att sedan åter släcka ljuset (och tända igen). Ibland kunde det här hända redan efter en tjugo minuter men jag minns också sessioner där ingen markerat på över sju timmar men där det till slut tog slut då spelledaren behövde besöka toaletten.

Vilket indirekt leder till en annan punkt, jag har aldrig fattat varför folk ska fika samtidigt som man spelar, mycket bättre då att bryta och ha ett helt vanligt fika där man dessutom hinner med allt det där off-snacket som vi undviker under spel.

Slutligen ganska självklart i alla spelstilar tycker jag, men som jag har förstått inte alls är så för alla, avstängda mobiler. Effektivare sätt att bryta inlevelsen finns knappast (om man nu inte spelar i en modern miljö dvs men även då borde det vara störande).

krank

Miriam said:
Nu är jag en av dom som verkligen inte tycker rekvisita fungerar, kanske beror det på att vi så sällan spelar roller i modern tid av samma kön, men jag tror inte det.
Som jag skrev - rekvisita är ofta en sån där hata-eller-älskapryl; för vissa funkar det perfekt, för andra funkar det inte alls. Sedan tror jag ändå att det beror lite på tidspok och kön som du nämner; jag tror inte jag skulle palla att mina manliga kompisar satt i klänningar (eller OK, män i kjol/klänning är ursnyggt, men inte fan ser de ut som kvinnor) eller rustningar, liksom...

Miriam said:
Vad jag däremot tycker har fungerat väldigt bra är en variant av det där med att spela i mörker, de gånger vi spelade i en källarlokal (blir inte riktigt samma effekt annars även om principen fungerar) så funkade det väldigt väl att när vi väl var redo att sätta igång så släcktes ljuset ner och vi satt tysta i kanske en halv minut för att sen vrida upp ljuset och köra igång. Då var det totalt fokus som gällde och inga off-kommentarer så att säga.
Wow! Det där gillade jag. Det blir som en mental "portal" in i det inlevelsefulla rollspelandet. Hade ni någon motsvarande "ut-portal" eller fick det bli som det blev?

Jag håller på och knåpar lite om det teoretiska kring det här, och en av de grejer jag tror man kan säga generellt är att det är bra med just "portaler" som är tydliga. Vårt blundande och karaktärsfrågor var ju också en sådan "portal". Najs!

Miriam said:
En annan teknik vi använde för att klara av det var att vi hade en enkel markör för att visa att det började bli jobbigt att hålla fokus (alla hade var sin extra penna som lades framför formuläret när det började bli jobbigt av en eller annan anledning) spelledaren kunde då försöka leda in på en lämplig avbrottspunkt för att sedan åter släcka ljuset (och tända igen). Ibland kunde det här hända redan efter en tjugo minuter men jag minns också sessioner där ingen markerat på över sju timmar men där det till slut tog slut då spelledaren behövde besöka toaletten.
Det där har jag också funderat på, att det finns en markör - en gest eller något fysiskt - att "bryta" med. Ni verkar ha jobbat väldigt bra med de här "portalerna" jag snackar om. Kommer definitivt att låna med mig till nästa gång jag får en spelgrupp inriktad på iblevelse =)

Miriam said:
Vilket indirekt leder till en annan punkt, jag har aldrig fattat varför folk ska fika samtidigt som man spelar, mycket bättre då att bryta och ha ett helt vanligt fika där man dessutom hinner med allt det där off-snacket som vi undviker under spel.
Jag tror att det har att göra med att det ofta inte riktigt är socialt acceptabelt att "slösa speltid" genom att ta fika etc. Vi har t.om haft tillfällen då vi ätit ordentlig mat samtidigt som vi spelat. Needless to say, inte optimalt för inlevelsen. Du har absolut rätt, och framförallt om man är ute efter inlevelse så är break för käk/fika en riktigt bra idé.

Miriam said:
Slutligen ganska självklart i alla spelstilar tycker jag, men som jag har förstått inte alls är så för alla, avstängda mobiler. Effektivare sätt att bryta inlevelsen finns knappast (om man nu inte spelar i en modern miljö dvs men även då borde det vara störande).
Absolut medhåll.

Jag glömmer oftast att stänga av min mobil, men det är aldrig nån som ringer till mig, så jag är förlåten =) Däremot har jag en kompis som gjort misstaget att låta folk veta att han kan massor om datorer, så honom ringer folk till hela tiden. Men han kommer alltid ihåg att stänga av mobilen - han blir nämligen väldigt stressad av och avskyr telefoner överhuvudtaget, så alla ursäkter att stänga av mobilen är bra ursäkter för honom =)

//Krank, som funderar på om han ska skriva en artikel om såna här tekniker nån gång

Grog

Swordsman
Ljussättning är viktigt, men da är jag en sadan rekvisitatönt ocksa. Skräckrollspel spelar jag helst i kolsvart mörker, eftersom regler och tärningar är mest bara ivägen ända för att na en schysst skräckstämning. I ett fall när vi spelade ett mer traditionellt spel kom rollpersonerna till en annan värld, tänk Black Lodge i Twin Peaks. I den vanliga världen använde vi runt 200 stearinljus (inget elektriskt), men i den andra körde vi endast med röda glödlampor. Det blev en tydlig indikator att saker och ting var väldigt annorlunda och hjälpte inlevelsen. Blatt ljus ska man dock undvika eftersom det gör förbannat ont att titta i...

Big Marco

Läskig
Grog said:
I den vanliga världen använde vi runt 200 stearinljus (inget elektriskt),
Hade ni något syre kvar alls i rummet?! För det brukar vara den största nackdelen med stearinljus IME.

krank

Grog said:
Ljussättning är viktigt, men da är jag en sadan rekvisitatönt ocksa. Skräckrollspel spelar jag helst i kolsvart mörker, eftersom regler och tärningar är mest bara ivägen ända för att na en schysst skräckstämning. I ett fall när vi spelade ett mer traditionellt spel kom rollpersonerna till en annan värld, tänk Black Lodge i Twin Peaks. I den vanliga världen använde vi runt 200 stearinljus (inget elektriskt), men i den andra körde vi endast med röda glödlampor. Det blev en tydlig indikator att saker och ting var väldigt annorlunda och hjälpte inlevelsen. Blatt ljus ska man dock undvika eftersom det gör förbannat ont att titta i...

Jo, ljussättning är riktigt bra grejer. Tyvärr brukar jag oftast känna att det blir lite väl mycket jobb för den effekt man får, men det handlar ju delvis om vilka resurser man har. Nu fick jag lust att försöka snickra ihop en "ljusrigg" med lite olika sorters ljus, olika färg/frekvens etc... DET vore en cool pryl att ha...

Men det är rätt, ljus är viktigt. jag undrar om det också skulle kunna knyta ihop med det här med "portaler" som jag skrivit om förut...

Grog

Swordsman
Marco Behrmann said:
Grog said:
I den vanliga världen använde vi runt 200 stearinljus (inget elektriskt),
Hade ni något syre kvar alls i rummet?! För det brukar vara den största nackdelen med stearinljus IME.
Nja, vi brukade spela oss till köket där vi plundrade kylen medan rummet vädrades ut. Alternativet utan levande ljus är inte mycket bättre med tanke på den typiske rollspelarens matsmältning... Dofter som sensorisk stimuli är förvisso effektivt men där drar jag gränsen!

Bosse_UBBT

Swordsman
Ljussättning och sådant är alltid en stämningshöjare. Kör själv mestadels med levande ljus då ett mörkt rum ger mindre distraktioner (samtidigt som det vandrande ljusen skapar skuggor som sakta rör sig... sätter igång min fantasi iaf). Försöker dock passa mig för att göra rummet allt för mörkt, då man lätt blir trött av att sitta för länge i mörker (levande ljus äter ju syre som sagt också).

Men mera aktivt ljussättande är ju underbart om man har möjlighet till det. Jag har några vänner som spelar i en teaterlokal, där spelledaren (som f.ö. är professionell ljussättare) går runt i lokalen och sätter upp lite juste ljus medan de andra småpratar innan spelmötet. Ofta släcker han ned alla ljus utom en kon (pelare?) i mitten, när han börjar spelmötena. Tämligen effektiv. (En sådan portal du talar om.)

En gång körde vi ett halv-lajv ute i mina föräldrars stuga där vi hade två rökmaskiner, två stroboskop, musik i alla rum (ett antal musikanläggningar). Det blev riktigt bra. (Extra roligt var att vi krämade på så hört med rökmaskinerna så det lade sig som en dimma runt huset. Och att vi skapade ett sånt liv att grannarna ringde hem till mina föräldrar för att försäkra sig om att allt stod rätt till.)

Annars fungerar ju musik på liknande sätt (som ljussättande). Vet flera spelledare som (oftast) med gott resultat krämar på med lite stämningsfylld musik i en minut eller så, så alla kan komma i rätt stämning. Portal igen.

Ytterligare ett vanligt sätt att etablera spel (portal?) är ju att med stämningstexter/bilder försätta in spelarna i rätt stämning, men det är ju mer allmänt. I de grupper jag spelat med sitter man oftast och blundar, och fokuserar på både sig själv och texten vid de här tillfällena. Ingen av dessa påverkar ju spelarna direkt på det sättet som spelledaren som bad dem berätta något om "sig själv" (en idé, som jag tror skulle fungera väldigt dåligt på mig själv... men jag kanske inte ska vara allt för skeptisk tills jag testat), men sätter ju likt förbaskat en stämning och ger spelarna ett tillfälle att fokusera och hitta sin rollperson.

Nu, jobbet. Blir visst lite sen ändå. =)