Nekromanti inne eller ute

Netfeed

Swashbuckler
vart är det ni har era campanjer(kan inte stava sådana ord besviken])
håller ni dem inne i städer eller har ni dem ute i bushen?
personligen gillar jag att vara i städerna mest därför att miljön är "coolare", är inte så mkt för slagsmål mot jättar och darkar...

Vi brukar vara ute i bushen. Sen åker vi in till någon stad då och då. Ett roligt äventyr som vi hade sist så stötte vi på en Duergar mitt inne i en stad i Faerûn........men han hade anknytning med en dwarf-bosättning som låg under ett berg ute i vildmarken.....var ganska kul faktiskt.........

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har ungefär 50/50. Den kampanj jag just nu spelar, i vilken spelarna blivit ett slags ofrivilliga uppdragslösare åt ett adelshus, samtidigt som de jagas av ett annat adelshus, innefattar just nu en lång resa för att hitta överhuvudets äldste son, som försvunnit spårlöst tillsammans med sin minst sagt märkliga kusin. Samtidigt finns det stora möjligheter till intriger i städerna. Dock är det aldrig särskilt mycket "troll och drakar", utan mest olika märkliga människor. Jag älskar att lägga in märkliga saker (den ovan nämnde kusinen var ett exempel) för att spelarna ska få mystiska misstankar om allt och alla, så det kommer i första hand.

Khobo

Veteran
Jättedrake

personligen gillar jag att vara i städerna mest därför att miljön är "coolare", är inte så mkt för slagsmål mot jättar och darkar...

Ni kanske skulle ge er ut utanför städerna någon gång, och se att det finns annat än drakar och jättar där ute /images/icons/wink.gif

Vi spelar rätt varierat, men det beror självklart på vad det är för kampanj. Huvudintrigerna sker oftast i städerna eller samhällen, men rollpersonerna ger sig ofta ut i skog och mark för att göra dittan och dattan (döda jättar och en och annan drake).

Jag har lite svårt för städer faktiskt. Har svårt att få en klar bild av den medeltida staden... Hur husen ser ut, gatorna, stadens upplägg etc.

Mattias

sarsassel

Veteran
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
håller ni dem inne i städer eller har ni dem ute i bushen

Jag brukar växla lite, både städer och vildmarken har sin speciella charm.

är inte så mkt för slagsmål mot jättar och darkar...

Personligen är jag ganska svag för legendvarelser av olika slag./images/icons/dragon.gif
Kanske inte just drakar och jättar, men en lagom halvpantad mantikora kan alltid ställa sig i vägen...
Just nu håller min spelgrupp på att stifta bekantskap med en överstolt, vilsekommen kentaur.

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Inne är inne!

Jag håller med dig! Jag älskar stadskampanjer! Varför är så många kampanjer sagan-om-ringen-aktiga, med RP på ständigt resande fot? Det finns många fördelar med att stanna på samma ställe. Bosätta sig, öppna en liten butik, gifta sig, och leva relativt lyckligt (med regelbundna händelser förstås, annars skulle det bli ganska trist)? Jag ser inget fel i det, gör ni det?

Feuflux

omjonasson.se
Re: Inne är inne!

Känner du Olof Jonasson i Linköping så sluta läs!!! Inlägger innehåller känslig information

Gifta sig? Skärp dig..... om en äventyrare gifter sig är han knappast en äventyrare längre (om han inte gifter sig med en äventyrare som hänger med på olika uppdrag). Där har du min åsikt om rollpersoner VS giftemål.

Angående den ställda frågan så får jag svara att jag på senare tid förlagt de flesta äventyren i städer.... vet inte varför men så har det blivit.... jag har väl lättare att komma på äventyr i stadsmiljö in i skogsmiljö. Kan passa på att rabbla upp hur det ser ut med stad/ödemark i den kampanj jag håller på att skissa på just nu.

Ska bli fyra eller fem delar och jag är just nu inne på trean.
1: Börjar i stad, ut på ödemarken, in i en annan stad.
2: Startar i staden ettan slutade i och stannar där.
3: Fortfarande samma stad men ger sig ut i ödemarken i stort sett omedelbart.
4: Inte den blekaste än så länge......

Så just nu ligger jag på runt 67%, 100%, 5% i städer vilket ger totalt 58% i städer och 42% utanför...

Cybot

Mest spelbar
Visst kan de det!

Visst kan en äventyrare gifta sig.

Det är en klassiker med den våglige sjöfararen, den vanärade krigaren eller någon annan typ av potentiellt gift äventyrare.
Finns ett otal olika varianter. Sjöfarare eller rymdfarare är de vanliga varianterna på gifta karaktärer men också agent-stuket är en hyggligt vanlig gift karaktär.

Quan'talis

Swashbuckler
Den vanligaste orsaken till att man kör en "dit och tillbaka igen"-kampanj är väl att man äntligen blivit färdig med sin spelvärld och nu vill man visa upp den. Hela världen. På en gång.

Jag tycker om städer - jag har tänkt köra en stadskampanj nästa gång jag får tag på mina spelare, men deras rollpersoner är ute i ödemarken någonstans (nåja, man kan ju ha två parallella kampanjer) - allt finns inom gångavstånd och det blir inget "ni reser tre veckor innan ni kommer fram till..." (å andra sidan borde det ju gå att ordna utanför städerna också bara man planerar ordentligt). Och dessutom övar man ju upp sin förmåga att improvisera - det är mycket lättare att placera in små sidoäventyr, intressanta personer och så vidare i en stad; det är nästan så att spelarna förväntar sig att stöta på folk som inte direkt har med deras uppdrag att göra i en stad, alltså får spelledaren möjlighet att praktisera hantering av oförberedda situationer.

Och som du säger - städer är mycket coolare. Visst, det går att göra den omgivande landsbygden hur cool som helst, men det är lättare att göra det i en stad. Slagsmål mot jättar och drakar, förresten - varför skulle det inte kunna finnas jättar i en stad? En lagom stor jätte skulle till exempel kunna arbeta i hamnen (som lyftkran) eller som stadsvakt. Drakar är lite svårare att hitta användning för, men gatubelysning kanske? Eller avfallshantering. Eller - om den är tillräckligt stor och inte bryr sig så mycket om motion - stadsmur.

/JPS - ber om ursäkt för min överdrivet invecklade satskontruktion. Det är så jag tänker den här tiden på dygnet.

Eksem

Champion
"Den vanligaste orsaken till att man kör en "dit och tillbaka igen"-kampanj är väl att man äntligen blivit färdig med sin spelvärld och nu vill man visa upp den. Hela världen. På en gång."

Trakorien - Oraklets fyra ögon. Ett rätt bra exempel på den saken =)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nere

Oftast nere i grottor eftersom jg spelar mycket DnD. Där kan man iaf träffa på akkt man vill och inte vill träffa...

Feuflux

omjonasson.se
Giftemål

Visst kan en äventyrare gifta sig.

Det är en klassiker med den våglige sjöfararen, den vanärade krigaren eller någon annan typ av potentiellt gift äventyrare. Finns ett otal olika varianter. Sjöfarare eller rymdfarare är de vanliga varianterna på gifta karaktärer men också agent-stuket är en hyggligt vanlig gift karaktär.

Tja, det förstås klart att en äventyrare kan gifta sig.... det är väl bara jag som hade/har en viss bild av en äventyrare som en obunden person som kan resa runt överallt utan att behöva komma hem och byta blöjorna på ungarna... ber om ursäkt för denna inskränkta åsikt och om någon av mina spelare skulle visa intresse av att gifta sig (har inte varit i närheten av ämnet) så ska jag inte stå i deras väg./images/icons/laugh.gif

Re: Nere

Vet inte varför.....men nu när jag tänker efter så har många av de äventyr vi har spelat i D&D varit i grottor och ruiner.......undrar varför.........

Ghorgareth

Warrior
I hallen

Coolt eller inte coolt, det är en ganska underlig fråga att ställa. Alla spelar olika och har olika värderingar beroende på vad man kan gestalata bäst som SL. Men våra kampanjer och äventyr är en mix, även om jag inte vågar säga hur mycket som är på varje plats så har vart och ett av dem sina fördelar. Städerna är upplagda för intriger, men vem säger att man inte kan halka in i en intrig ute på landsbygden då? Folket där ute kan ha ganska snäv världsuppfattning och vilja bränna rpna på bål /images/icons/devil.gif. Likväl kan man jaga skatter inne i centrum om man så bara vill. Så, jag tycker inte att det finns varken fördelar eller nackdelar med det ena eller andra. Det är beroende på vad SL har lättast för sig att beskriva och tycker är roligast. Spelarna får finna sig i situationen och gör det troligen också. /images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator
The Final Frontier

"håller ni dem inne i städer eller har ni dem ute i bushen?"

Kampanjen som vi spelar just nu utspelas just nu ute i rymden på ett krigsrymdskepp. Annars har den utspelats lite här och var: i barracker, i tält ute i fält, i städer, i en nybyggarstad, och för ett tag sedan till och med inne i maktens korridorer. Men nu är vi som sagt var i ett rymdskepp (eller snarare, i tre stycken) och ska precis göra ett hyperrymdshopp för att ge den lede fi smisk!

Ackerfors

Alas, your rapids!
*host host* Dungeon Hack *host host*

Jaa, vad kan det bero på? Spelet är ju trots allt så nära dungeon hack man kan komma. Därför är det mycket grottor, ruiner, källare, slott med mystiska rum osv.