Den vanligaste orsaken till att man kör en "dit och tillbaka igen"-kampanj är väl att man äntligen blivit färdig med sin spelvärld och nu vill man visa upp den. Hela världen. På en gång.
Jag tycker om städer - jag har tänkt köra en stadskampanj nästa gång jag får tag på mina spelare, men deras rollpersoner är ute i ödemarken någonstans (nåja, man kan ju ha två parallella kampanjer) - allt finns inom gångavstånd och det blir inget "ni reser tre veckor innan ni kommer fram till..." (å andra sidan borde det ju gå att ordna utanför städerna också bara man planerar ordentligt). Och dessutom övar man ju upp sin förmåga att improvisera - det är mycket lättare att placera in små sidoäventyr, intressanta personer och så vidare i en stad; det är nästan så att spelarna förväntar sig att stöta på folk som inte direkt har med deras uppdrag att göra i en stad, alltså får spelledaren möjlighet att praktisera hantering av oförberedda situationer.
Och som du säger - städer är mycket coolare. Visst, det går att göra den omgivande landsbygden hur cool som helst, men det är lättare att göra det i en stad. Slagsmål mot jättar och drakar, förresten - varför skulle det inte kunna finnas jättar i en stad? En lagom stor jätte skulle till exempel kunna arbeta i hamnen (som lyftkran) eller som stadsvakt. Drakar är lite svårare att hitta användning för, men gatubelysning kanske? Eller avfallshantering. Eller - om den är tillräckligt stor och inte bryr sig så mycket om motion - stadsmur.
/JPS - ber om ursäkt för min överdrivet invecklade satskontruktion. Det är så jag tänker den här tiden på dygnet.