Nekromanti Innehållsförteckning kort eller lång?

Celledor

Hero
En liten fråga angående innehållsförteckningar... vad tycker ni är bäst?

Att ha en kort på en sida som tar upp kapitlen (i mitt fall 10 stycken).

Eller ett som tar upp kapitlen/avdelningarna med sina underrubiker vilket i mitt fall bli 8-9 sidor beroende på design.

Hur ser det ut i andra spel?

solvebring

Superhero
För mig handlar det om hur rubrikerna ser ut, vilka och hur många underrubriker det finns. Att ha rubriker i fler än tre steg - överrubrik, underrubik och ännu en underrubrik - tycker jag är onödigt. Det blir för mycket helt enkelt.

Nå, nu har jag inte kollat läget men om jag försöker tänka på hur de flesta regelböcker jag minns ser ut så brukar det finns rubriker i två steg - överrubrik och underrubik. Samtidigt funderar jag på varför det egentligen skulle behövas fler? Jag menar, en kapitelrubrik och sedan underrubriker som delar av innehållet i kapitlet - det är ju vad man behöver. Om man sedan har underrubriker i ännu ett steg, som delar in underrubrikerna i ännu ett steg så, visst kan det vara en hjälpande hand, men om detta resulterar i över två-tre sidor så skulle då jag skippa det.

Rubriker handlar för mig om att tydligt tala om vad som finns och vart det finns. Alltså, mer än två-tre rubriker ska knappast behövas. Ta till exempel utrustning. Där skulle man till exempel kunna dela in rubrikerna på följande sätt: Utrustning -> Vapen. Det tycker jag räcker. Att ha rubriker för Utrustning -> Vapen -> Närstridsvapen, eller ännu värre, Utrustning -> Vapen -> Närstridsvapen -> Eggvapen, blir för mig fullkomligt onödigt. Jag vet att under vapen så finner jag vapen. Varför ska man behöva tala om sidantalet för speciella vapen - de finns ju ändå där och efter att man bläddrat i boken 1-2 gånger så vet man ungefär vart i vapenkapitlet de olika vapnen finns. Man behöver inte skriva läsaren på näsan kring en sådan sak - och absolut inte om man behöver spara plats.

Så, jag tycker att rubriker i två steg känns ultimat medan tre steg är maximum om man nu behöver vara väldigt detaljerad - om man nu har ett väldigt ingående innehåll.

Vidare kan jag tycka att om man behöver tre eller flera steg bland sina rubriker så behöver man se över sin struktur. Varför har den blivit så plottrig, behöver den vara så plottrig och har man varit nog tydlig i namngivningen av kapitlen eller kan de göras bättre så att man inte behöver vara övertydlig?

Celledor

Hero
Just nu så är det Kapitel -> Rubrik -> Underrubrik

Och det är så jag vill ha det (tycker det är väl strukturerat när man läser det) men det kanske blir alldeles för mycket i innehållsförteckningen.

Å andra sidan så ogillar jag rollspelsböcker som har alldeles för lite innehållsförteckning då jag måste bläddra fram och tillbaka för att hitta allt.

Bifogar en PDF på hur den ser ut nu (boken kommer ligga på ca 150-175 sidor).

introduktiontest.pdf

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Kapitel, rubrik och underrubrik hade jag tänkt säga var okej, men efter att sett innehållsförteckningen du gjort känns den för lång. Tror det räcker med rubrik endast.

Vad som däremot är viktigt är att skapa ett riktigt index där man kan söka reda på de aktuella termerna man letar efter. Ett bra index är betydligt mer värt än en innehållsförteckning imo.

Mukwa

Swashbuckler
Ta bort nivå 3. En innehållsförteckning tycker inte jag ska vara mer än ett uppslag (2 sidor max) alltså. Dina 3:or hänvisar dessutom till samma sida väldigt ofta, så hänvisningen spelar inte så stor roll egentligen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Robert Jonsson said:
Vad som däremot är viktigt är att skapa ett riktigt index register där man kan söka reda på de aktuella termerna man letar efter. Ett bra index register är betydligt mer värt än en innehållsförteckning imo.
[Lill-Dante] Fixed it for you.[/Lill-Dante] :gremsmile:

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
Kapitel, rubrik och underrubrik hade jag tänkt säga var okej, men efter att sett innehållsförteckningen du gjort känns den för lång. Tror det räcker med rubrik endast.

Vad som däremot är viktigt är att skapa ett riktigt index där man kan söka reda på de aktuella termerna man letar efter. Ett bra index är betydligt mer värt än en innehållsförteckning imo.
Ja, jag kan inte annat än att hålla med här. Kapitelrubrik -> Rubrik verkar passa ditt, Celledor, spel bättre eftersom du har så många underrubriker.

Det finns ju iof att problem i att du gjort textsättningen som du gjort här. Det är överskådligt och lättläst, ja, men å andra sidan skulle du kunna spara massor med plats om du ville. De vita rutorna antar jag är fält där du ska ha någon sorts bild? Om så är fallet säger jag: "Det är onödigt att ha med vid en innehållsförteckning". Om man till exempel tar DoD6R som är en regelbok jag direkt kan se i huvudet så tror jag att Dante (France is Bacon) lagt innehållet i... tre spalter faktiskt. Innehållsförteckningen där är en rejäl radda men tar inte upp ett överdrivet sidantal eftersom man komprimrerat utrymmet så smidigt.

Så... Antingen färre rubriker eller en mer platssnål layout som gör att du sparar in på sidantalet.

Celledor

Hero
Det är sant att samma sida upprepas och man ser ju vad som finns på den sidan när man kollar på den, blir nog bättre med bara två nivåer.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Robert Jonsson said:
Vad som däremot är viktigt är att skapa ett riktigt index register där man kan söka reda på de aktuella termerna man letar efter. Ett bra index register är betydligt mer värt än en innehållsförteckning imo.
[Lill-Dante] Fixed it for you.[/Lill-Dante] :gremsmile:
:gremlaugh: Sweet...

... Fast jag frågar mig vad skillnaden är. Digitalt och ickedigitalt eller att index är en form av register men inte riktigt detsamma, eller, hum?

/solvebring som använde Wikipedia - sökte på "Index" - utan att få någon klarhet i detta.

Celledor

Hero
Jag ska testa och göra en version som är två eller tre spalter, övrig text i boken är två spalter.

Tänkte att i och med att det blir så många sidor kunde man lägga in några coola bilder att titta på under tiden :gremsmile: man "scrollar" sig igenom.

solvebring

Superhero
celledor said:
Jag ska testa och göra en version som är två eller tre spalter, övrig text i boken är två spalter.

Tänkte att i och med att det blir så många sidor kunde man lägga in några coola bilder att titta på under tiden :gremsmile: man "scrollar" sig igenom.
Om jag tänker efter, utan att veta om detta handlar om typografi- eller designmässiga normer, så har jag nog aldrig sett en innehållsförteckning inkludera bilder. På sin höjd en board som då löper hela boken igenom, men aldrig bilder på det sättet, om man säger.

Nå, ska bli roligt att syna resultatet med fler spalter. :gremlaugh:

Celledor

Hero
Här kommer en version med två spalter:

introduktiontest3.pdf

solvebring said:
Om jag tänker efter, utan att veta om detta handlar om typografi- eller designmässiga normer, så har jag nog aldrig sett en innehållsförteckning inkludera bilder. På sin höjd en board som då löper hela boken igenom, men aldrig bilder på det sättet, om man säger.
Men om inget har sett det förut så kanske jag ska ha bilderna med för just den anledningen.

solvebring

Superhero
celledor said:
Här kommer en version med två spalter:

introduktiontest3.pdf

solvebring said:
Men om inget har sett det förut så kanske jag ska ha bilderna med för just den anledningen.
Du går med precis allt det som du vill ha med, fast på två sidor istället för åtta. Bäst hittills säger jag. =)

Celledor

Hero
Ja tycker jag också, får bli den som kommer med i versionen som ska testspelas "snart".

Mukwa

Swashbuckler
Bäst hittills säger jag. =)
Agree. Om du prompt vill ha med en tredje nivå kan du ju ha ett appendix med sidangivelser till nyckelord istället. Då behöver man inte bläddra för att få fram en specifik färdighet/regelterm exempelvis.

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Fast jag frågar mig vad skillnaden är. Digitalt och ickedigitalt eller att index är en form av register men inte riktigt detsamma, eller, hum?
»Index« är engelska och betyder på svenska »register«.

/Hans svar var rätt enkelt

Tyr

Hero
Han said:
»Index« är engelska och betyder på svenska »register«.
Index är lika svenskt som register. Men normen verkar vara att använda register.