För mig handlar det om hur rubrikerna ser ut, vilka och hur många underrubriker det finns. Att ha rubriker i fler än tre steg - överrubrik, underrubik och ännu en underrubrik - tycker jag är onödigt. Det blir för mycket helt enkelt.
Nå, nu har jag inte kollat läget men om jag försöker tänka på hur de flesta regelböcker jag minns ser ut så brukar det finns rubriker i två steg - överrubrik och underrubik. Samtidigt funderar jag på varför det egentligen skulle behövas fler? Jag menar, en kapitelrubrik och sedan underrubriker som delar av innehållet i kapitlet - det är ju vad man behöver. Om man sedan har underrubriker i ännu ett steg, som delar in underrubrikerna i ännu ett steg så, visst kan det vara en hjälpande hand, men om detta resulterar i över två-tre sidor så skulle då jag skippa det.
Rubriker handlar för mig om att tydligt tala om vad som finns och vart det finns. Alltså, mer än två-tre rubriker ska knappast behövas. Ta till exempel utrustning. Där skulle man till exempel kunna dela in rubrikerna på följande sätt: Utrustning -> Vapen. Det tycker jag räcker. Att ha rubriker för Utrustning -> Vapen -> Närstridsvapen, eller ännu värre, Utrustning -> Vapen -> Närstridsvapen -> Eggvapen, blir för mig fullkomligt onödigt. Jag vet att under vapen så finner jag vapen. Varför ska man behöva tala om sidantalet för speciella vapen - de finns ju ändå där och efter att man bläddrat i boken 1-2 gånger så vet man ungefär vart i vapenkapitlet de olika vapnen finns. Man behöver inte skriva läsaren på näsan kring en sådan sak - och absolut inte om man behöver spara plats.
Så, jag tycker att rubriker i två steg känns ultimat medan tre steg är maximum om man nu behöver vara väldigt detaljerad - om man nu har ett väldigt ingående innehåll.
Vidare kan jag tycka att om man behöver tre eller flera steg bland sina rubriker så behöver man se över sin struktur. Varför har den blivit så plottrig, behöver den vara så plottrig och har man varit nog tydlig i namngivningen av kapitlen eller kan de göras bättre så att man inte behöver vara övertydlig?