Nekromanti Innevånarantal?

Min google-fu sviker mig. Kanske någon här kan vara till hjälp.

Leder en Werewolf: the Forsaken kampanj på Kolahalvön så jag är intresserad av innevånarantal i städerna i området mellan finska gränsen och helt ut på Kolahalvöns spets från 1914 och framåt. Städer som Murmansk, Severomorsk, Kola, Zapoljarnyj.

Bra historiska artiklar som inte är wikipedia tas också tacksamt emot.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Korpen

Hero
Popstat
Om man går på provinsindelning så kan man kostatera att det var runt 15-20k pers totalt på hela kolahalvön.

Innan det fanns järnväg till Kolahalvän så fanns det ingen anledning för någon att befinna sig där.

Går det att klippa och klistra på ett enkelt sätt tror du? Det där var typ den osmidigaste sidan ever! Men tack. Kan du bidra med mer hjälp så vore det fint då den där sidan bara gör mig snurrig.

Jag vet att Kola var extremt glest befolkat innan järnvägen kom efter första världskriget.

Det som är av intresse är hur befolkingsmängden ökar från 1913 och fram till idag, årtionde för årtionde.

Jo, det fanns anledning för folk att befinna sig där då de bodde Pomorer ute å Fiskarhalvön, Koltsamer och annat folk som levde av landet och havet där. Men det fanns inget större intresse för ryska staten kanske. Jag vet inte vad du vill säga med din kommentar, men det är egentligen oväsentligt.

Korpen

Hero
Draugen said:
Går det att klippa och klistra på ett enkelt sätt tror du? Det där var typ den osmidigaste sidan ever! Men tack. Kan du bidra med mer hjälp så vore det fint då den där sidan bara gör mig snurrig.

Det som är av intresse är hur befolkingsmängden ökar från 1913 och fram till idag, årtionde för årtionde.
Den må vara opraktisk, men i stort sett så finns informationen du letar efter där, om du tittar på "Murmanskaya oblast'" under "administrative division".

Jo, det fanns anledning för folk att befinna sig där då de bodde Pomorer ute å Fiskarhalvön, Koltsamer och annat folk som levde av landet och havet där. Men det fanns inget större intresse för ryska staten kanske. Jag vet inte vad du vill säga med din kommentar, men det är egentligen oväsentligt.
"Befinna sig" var slarvigt uttryckt av mig,
jag menade mest att det fanns ytterst liten anledning för någon att flytta dit.

Cybot

Mest spelbar
Verkar som om befolkningen innan uppbyggnaden inför andra världskriget var ganska blygsam. Sen har vi ca: 300,000 personer 1939, vilket fördubblas vart tjugonde år fram tills 1979 där det stabiliseras runt en miljon invånare (ett antal som sen sakta sjunker efter sovjetunionens fall).
Cirka hälften av befolkningen bor i själva Murmansk (en andel som är konstant sedan 1939, ett viktigt folkräkningsår).
Den näst största staden (Apatity) har haft en mer radikal utveckling, med endast 4000 medborgare 1939 men sedan en tredubbling av antalet invånare vart 20 år (15000 år 1959, 51000 år 1979). Till skillnad från övriga Kolahalvön fortsatter Apatity att växa starkt fram tills 1991 med en befolkningstopp på cirka 90000 invånare. Antalet sjönk sedan till 70000 bara några år senare och ligger idag på 60000. Mycket troligtvis på minskad lönsamhet när det gäller brytningen av fosfor och ökad mekanisering.
Övriga större städer (Severomorsk, Kandalax, Monchegorsk) har haft en likande utveckling.

P.S: Citypopulation.de är en skitbra sajt för grejer som det här. Sök på Murmansk och gå till den sidan, sen är det är bara att klicka på kartan så ser man den befolkningsstatstik som finns från de senaste 20 åren för alla större städer i samma Oblast.

Ja, blygsamt är ordet. Väldigt mycket vildmark. Och helt perfekt för Werewolf mao :gremsmile:
Den ökade befolkningsmängden är perfekt på så sätt. Det blir mer och mer och mer problem. Och eftersom varulvar lever såpass länge (om de inte dör en våldsam död dvs) så kommer världen snabbt att förändras runtomkring dem. Helt perfekt.

Bra sajt! Tack! :gremsmile: