Innovation är ett kortspel jag haft väldigt roligt med det senaste, mest märkbart 01:00-06:30 i söndags på riksmötet (jodå, jag var på mötet 08:30 och var vaken hela mötet ut). Det är ett kortspel, någorlunda simpelt med komplexiteten i korttexterna och inte i reglerna. Varje kort är en uppfinning eller innovation, från hjulet och jordbruket till AI och Fission. Temat är väldigt löst, och det händer ofta att man sitter i mitten av spelet och försöker analysera: okej, jag har en historia av jordbruk, segling och krukmakeri, och du stal just min ångmotor men trots detta uppfann jag tåg? Högst oklart om vad man spelar och vad olika korthndlingar ska symbolisera, men det är roligt ändå.
Varje runda utför du två handlignar valda från mängden {dra ett kort, lägg ut ett kort, aktivera ett utlagt kort, uppfyll ett mål}. Kruxet är tt när du aktiverar ett korts förmåga så får alla andra spelare som är starkare än du på ett visst område använda samma förmåga.
Jag tycker om det jättemycket, och efter 4-5 raka matcher på RM förundrades vi över att varje omgång blev såpass annorlunda, framförallt i fråga om poäng: vem som fick dem, när man tjänade poäng och hur mycket inverkan de faktiskt fick.
Detta gör också att det är ganska oklart vem som kommer vinna, och i sina värsta stunder är det lika lätt att vinna som i Fluxx – vi råkade ut för att någon aktiverade en förmåga som bad honom spela och aktivera ett annat kort, som i sin tur fick honom att dra, spela och aktivera ett tredje kort, som helt sonika delade ut vinsten till en helt annan spelare, som inte ens var i ledningen. Detta händer mest om spelet får fortsätta till modern tid, när världsomvälvande saker som just atombomber och AI gör allt som tidigare uppnåtts värdelöst.
Fluxx-grejen gör att jag inte borde gilla det så mycket som jag gör. Men det kanske är de väldigt många möjligheterna att kombinera olika korteffekter, som i sin tur möjliggör ostoppbara en-rundas-vinnar-kombos som är tjusningen?
Finns det någon här som har spelat det?
Varje runda utför du två handlignar valda från mängden {dra ett kort, lägg ut ett kort, aktivera ett utlagt kort, uppfyll ett mål}. Kruxet är tt när du aktiverar ett korts förmåga så får alla andra spelare som är starkare än du på ett visst område använda samma förmåga.
Jag tycker om det jättemycket, och efter 4-5 raka matcher på RM förundrades vi över att varje omgång blev såpass annorlunda, framförallt i fråga om poäng: vem som fick dem, när man tjänade poäng och hur mycket inverkan de faktiskt fick.
Detta gör också att det är ganska oklart vem som kommer vinna, och i sina värsta stunder är det lika lätt att vinna som i Fluxx – vi råkade ut för att någon aktiverade en förmåga som bad honom spela och aktivera ett annat kort, som i sin tur fick honom att dra, spela och aktivera ett tredje kort, som helt sonika delade ut vinsten till en helt annan spelare, som inte ens var i ledningen. Detta händer mest om spelet får fortsätta till modern tid, när världsomvälvande saker som just atombomber och AI gör allt som tidigare uppnåtts värdelöst.
Fluxx-grejen gör att jag inte borde gilla det så mycket som jag gör. Men det kanske är de väldigt många möjligheterna att kombinera olika korteffekter, som i sin tur möjliggör ostoppbara en-rundas-vinnar-kombos som är tjusningen?
Finns det någon här som har spelat det?