Nekromanti Inredning och annat?

Max Raven

T12-kultist
Med mina Reaper Bones på ingång (snart iaf, väntar på mejlet fortfarande) så börjar jag fundera på huruvida jag ska spelleda lite 4E... Men då behöver jag terräng, specifikt inredning, fällor, väggar o s v - jag behöver terräng oavsett, men i 4E så känns det vitalt. Så: Var kan man få tag på terräng? Helst vill jag ha modeller (snyggare så) men å andra sidan kan trappor, fällor, pitfalls o s v gott vara markers eller utskrivbara grejer.

Utöver det - jag har ett par färdiga äventyr till 4E, men jag misstänker att någon form av kartmatta vore bra att ha - är det chessex som gäller?

Någon som känner till bra affärer där man kan få tag på drivor med grejer till ett rimligt pris? :gremsmile:

Bolongo

Herr Doktor
Det klassiska stället för terräng är väl:
http://www.dwarvenforge.com/

Här är en konkurrent till dem på Kickstarter:
http://www.kickstarter.com/projects/1473667415/mythical-lairs-the-next-step-in-dungeon-terrain

Båda är förstås ganska dyra. Om du gillar att klippa och klistra själv kan du använda:
http://www.fatdragongames.com/fdgfiles/

Nöjer du dig med vanliga platta kartor finns det många alternativ. Själv använder jag både de klassiska Dungeon Tiles från WotC och grejer från Paizo (Flip-Mats och Maps of Mystery).

Jag har en spelmatta från Crystal Caste, men jag vet att många gillar Chessex.

Du kan hitta det mesta jag just nämnt på:
http://paizo.com/store/gameAids

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Spana lite i bloggen i min signatur angående rollspelsterräng. Kanske får du lite inspiration!

chrull

Stockholm Kartell
också kollar man ju såklart in Vitulvs blogg. som heter någonting på någon URL.

eh...

Edit: slagen med 44 sekunder. Dammit.

Max Raven

T12-kultist
Jag har ju kollat Ormberget en del.

Men det verkar vara ett jättehopp involverat - antingen chessex-mattor eller dwarven forge-byggen. Och typ en sida (två med DF) som gör inredning - som är ganska dyr.

Fat Dragon är iofs intressant, men å andra sidan känns det inte jättemotiverat att betala nästan 100 spänn för en ganska liten mängd halvdan vikningsbar terräng i pdf-form. (Då hade jag hellre tagit pappersmarkörer). Då hade jag nästan hellre skaffat någon form av kartongmarkörer (som Dungeon tiles?) att slänga på chessex-grejerna eller letat reda på/gjort egna (vilket känns som det bör gå snabbt tycker jag).

Hoppades det fanns någon slags rimligt kombopaket för en överkomlig summa, men det verkar vara lite svårt (Dwarven Forge tar 30 pund exkl porto för två sängar, lite tunnor/krukor och några tunnor vilket jag tycker känns i överkant.

Det lutar åt att se om jag kan plundra (det på miniatyrer redan plundrade) HeroQuest, kolla igenom mina två D&D-spel på prylar (Ravenloft/Ashardalon) och bygga mina egen inredning.

... Det kanske funkar? :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
... Fast nu börjar jag fundera på storlek. Är det 1"-sida som är standard för 3.X/4E eller? (Vet inte ifall det spelar roll iofs).

Bolongo

Herr Doktor
Rymdmonaut said:
... Fast nu börjar jag fundera på storlek. Är det 1"-sida som är standard för 3.X/4E eller? (Vet inte ifall det spelar roll iofs).
Har du inte reglerna som du tänker använda?

Ja, 1" har varit industristandard i många år nu.

Max Raven

T12-kultist
Bolongo said:
Rymdmonaut said:
Har du inte reglerna som du tänker använda?

Ja, 1" har varit industristandard i många år nu.
Inte framför mig, inte för att det spelar roll eftersom 4E bara bryr sig om rutor. Skulle hängt upp mig på hur stora miniatyrerna från Reaper var.

Borde funka iaf. Återkommer när jag pysslat lite - typ efter jag fixar fram lite schyssta flipmats (Chessex är standard, ja? Några andra bra?) :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Kraetyz said:
http://www.gamingpaper.com/
Varför köpa dyr, hyperspecifik terräng som du säkert bara kan använda i 1-2 encounters innan det blir tråkigt? Köp Gaming Paper! Rita upp vad fan som händer, som på den gamla goa tiden (här pratar jag ju då typ 2006 eftersom jag inte är så gammal). :gremsmile:
... Fast är det inte samma sak som att ha en Chessex-matta, förutom att jag kan återanvända chessex-mattan? (Iofs kan jag inte spara Chessex-bilder)

Bolongo

Herr Doktor
Rymdmonaut said:
... Fast är det inte samma sak som att ha en Chessex-matta, förutom att jag kan återanvända chessex-mattan? (Iofs kan jag inte spara Chessex-bilder)
Ja, Gaming Paper är till för den som gillar att handrita sina kartor och är så stolt över sitt hantverk att hen vill spara och återanvända det. Eller om man har en specialkarta som bara inte går att bygga med sina vanliga tiles eller vad man nu har till hands.

Fienden

Hero
Rymdmonaut said:
Chessex har en ganska finit storlek. När det kommer till 4E så blir stridsplatserna gärna väldigt stora och kanske inte passar in på en (visserligen kan man ha flera). Med Gaming Paper kan du klippa och klistra och göra stor, detaljerad skit.