Rickard
Urverk speldesign
Presentation
Har ett BRP-system som liknar DoD, RuneQuest och liknande spel, alltså slå 1T20 under färdighetsvärde. Jag har rätt så breda färdigheter som överlappar varandra, närmare bestämt 34 stycken. Några av dessa är dock såpass breda att jag har valt att slänga in lite inriktningar i dem. Från början lät jag varje inriktning vara en separat färdighet, där exempelvis Naturvana: skog skiljde sig så markant från Naturvana: berg att de inte kunde användas ihop. Läs dock vad min beskrivning säger (och det här är likadant för de flesta färdigheter som jag har lagt inriktningar i):
Efterfrågas
Det jag vill ha är lite spontana kommentarer om de färdigheter som jag har inriktningar i, utifrån -5-modifikationen jag ger för inriktningarna i samma färdighet. Tanken är ett fantasyspel med individer som Conan, Gråmus, Gandalf, Silke med flera.
<div style="margin: 0px 1em">Kastvapen:
inriktning: kastdolk, kastspjut, kastyxa.
Har ingen direkt motivering till varför ett kastvapen är svårare än ett annat.
Närstridsvapen:
inriktning: kättingvapen, skaftvapen, stickvapen, stångvapen, svärd.
Skaftvapen innefattar både yxor och påkar och svärd inkluderar dolk. Färdigheten innefattar även saker som dennes erfarenhet inom strid och kunskapen om enklare reparationer och underhåll.
Projektilvapen:
inriktning: armborst, pilbågar, slungor.
Med färdighetsvärde 13 kan man även skapa projektilerna. Har ingen egentlig förklaring till varför slunga och pilbåge ska vara såpass likt. Den här inriktningen skapades ju med åtanken att varje inriktning är en separat färdighet. Ska jag ta och dela på dessa till separata färdigheter?
Främmande språk:
inriktning: khâdrash, reosse, satenu, [människospråk], [svartiska].
Färdighetsvärde 7 krävs för att kunna tala obehindrat men med ett begränsat ordförråd. Färdighetsvärde 13 krävs för att kunna skriva språket och höga värden uppåt 17 innebär att personen är språkforskare. Varför färdigheten är vääldigt bred, är för att den annars aldrig används.
Framträda:
inriktning: dans, deklamering, skådespeleri, sång, [musikinstrument].
Känns som jag borde separera några av dessa till egna färdigheter.
Kreativitet:
inriktning: dikta, komponera, måla, skulptera, teckna.
Samma sak här. Borde strukturera om Framträda och Kreaktivitet tillsammans.
Kulturkännedom:
inriktning: [folkslag].
Kännedom om religion, levnadsvanor, speciella egenskaper och historik för släktet/folkslaget. Höga färdighetsvärden innebär att personen är intresserad av antropologi och har breddat sig till att kunna en massa om en massa folkslag. Färdigheten är rejält bred, eftersom den inte används så ofta.
Fauna:
inriktning: [djurgrupp].
Vetskap om beteende, levnadssätt, kurering och kontroll av djur.
Magiskola:
inriktning: animism, demonologi, drakmagi, elementarmagi, häxkonster, illusionism, mentalism, nekromanti, shamanism, symbolism.
Kunskap om magiska företeelser och förmågan att kunna hantera det magiska flödet.
Naturvana:
inriktning: djungel, grottor, havsbotten, skog, stäpp, träsk, tundra, öken.
Orientering, samla föda och geografisk kunskap. Höga färdighetsvärden innebär att personen har rest mycket.</div>
/Han som gillar regeln med -5 eftersom det innebär att folk med låga färdighetsvärden är väldigt specialiserade medan de med höga färdighetsvärden har runnit över till andra områden, då deras forskning/utövningar har stött på liknande områden under sin resa mot kunskap
Har ett BRP-system som liknar DoD, RuneQuest och liknande spel, alltså slå 1T20 under färdighetsvärde. Jag har rätt så breda färdigheter som överlappar varandra, närmare bestämt 34 stycken. Några av dessa är dock såpass breda att jag har valt att slänga in lite inriktningar i dem. Från början lät jag varje inriktning vara en separat färdighet, där exempelvis Naturvana: skog skiljde sig så markant från Naturvana: berg att de inte kunde användas ihop. Läs dock vad min beskrivning säger (och det här är likadant för de flesta färdigheter som jag har lagt inriktningar i):
Det verkar smått löjeväckande att man inte har kunskapen att resa ett tält bara för att man inte längre är i skogen, eller hur? Istället så tänkte jag mig att det blir svårare att utföra en om man inte kan använda just den inriktningen som man valt, utan istället måste använda färdigheten rent generellt. Modifikationen som blir är -5 på färdighetsvärdet.ur Naturvana från mitt färdighetshäfte said:Kunnigheten att kunna handskas med och vistas ute i naturen. Används när utövaren vill orientera sig, resa ett tält, tända en eld, tillaga mat, salta kött, flå ett djur, sätta ut snaror, finna vatten, göra en bädd eller ett vindskydd, med mera. För att hitta föda i form av växter så bestäm hur många dagsransoner som eftersöks och slå sedan...
Efterfrågas
Det jag vill ha är lite spontana kommentarer om de färdigheter som jag har inriktningar i, utifrån -5-modifikationen jag ger för inriktningarna i samma färdighet. Tanken är ett fantasyspel med individer som Conan, Gråmus, Gandalf, Silke med flera.
<div style="margin: 0px 1em">Kastvapen:
inriktning: kastdolk, kastspjut, kastyxa.
Har ingen direkt motivering till varför ett kastvapen är svårare än ett annat.
Närstridsvapen:
inriktning: kättingvapen, skaftvapen, stickvapen, stångvapen, svärd.
Skaftvapen innefattar både yxor och påkar och svärd inkluderar dolk. Färdigheten innefattar även saker som dennes erfarenhet inom strid och kunskapen om enklare reparationer och underhåll.
Projektilvapen:
inriktning: armborst, pilbågar, slungor.
Med färdighetsvärde 13 kan man även skapa projektilerna. Har ingen egentlig förklaring till varför slunga och pilbåge ska vara såpass likt. Den här inriktningen skapades ju med åtanken att varje inriktning är en separat färdighet. Ska jag ta och dela på dessa till separata färdigheter?
Främmande språk:
inriktning: khâdrash, reosse, satenu, [människospråk], [svartiska].
Färdighetsvärde 7 krävs för att kunna tala obehindrat men med ett begränsat ordförråd. Färdighetsvärde 13 krävs för att kunna skriva språket och höga värden uppåt 17 innebär att personen är språkforskare. Varför färdigheten är vääldigt bred, är för att den annars aldrig används.
Framträda:
inriktning: dans, deklamering, skådespeleri, sång, [musikinstrument].
Känns som jag borde separera några av dessa till egna färdigheter.
Kreativitet:
inriktning: dikta, komponera, måla, skulptera, teckna.
Samma sak här. Borde strukturera om Framträda och Kreaktivitet tillsammans.
Kulturkännedom:
inriktning: [folkslag].
Kännedom om religion, levnadsvanor, speciella egenskaper och historik för släktet/folkslaget. Höga färdighetsvärden innebär att personen är intresserad av antropologi och har breddat sig till att kunna en massa om en massa folkslag. Färdigheten är rejält bred, eftersom den inte används så ofta.
Fauna:
inriktning: [djurgrupp].
Vetskap om beteende, levnadssätt, kurering och kontroll av djur.
Magiskola:
inriktning: animism, demonologi, drakmagi, elementarmagi, häxkonster, illusionism, mentalism, nekromanti, shamanism, symbolism.
Kunskap om magiska företeelser och förmågan att kunna hantera det magiska flödet.
Naturvana:
inriktning: djungel, grottor, havsbotten, skog, stäpp, träsk, tundra, öken.
Orientering, samla föda och geografisk kunskap. Höga färdighetsvärden innebär att personen har rest mycket.</div>
/Han som gillar regeln med -5 eftersom det innebär att folk med låga färdighetsvärden är väldigt specialiserade medan de med höga färdighetsvärden har runnit över till andra områden, då deras forskning/utövningar har stött på liknande områden under sin resa mot kunskap