Nekromanti Insanapunk - Eller hur gör man ett rollspel?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hejsan,
jag tänkte att jag skulle skapa ett spel öppet. Det är mycket för att jag vill veta vad jag gör fel, då vissa av oss formligen sprutar ur oss spel *host*krank*host*krille*host*med flera*host* men jag alltid verkar tappa tråden eller viljan.

Min strategi är i grund och botten att jag börjar med någon form av grundtanke eller ide, oftast en bild i mitt huvud, även så i det här fallet, nämligen en bild av en grupp akademiker som kämpade mot en ansiktslöss massa av människor i sina drömmar. Med det så försöker jag skapa en menning som beskriver vad jag vill göra, vilket slutade med: Ett thriller-rollspel med jungiansk dröm-psykologi och cyberpunk inslag.

Därefter så gör jag en mindmap där jag bara sprutar ur mig ord som jag senare kommer att försöka dela upp i kategorier. Resultatet av det blev följande:

Setting:
Delade drömmar, Noösphere, Prägnanz, Droger, Zeitgeist, Institutioner, Rebelrörelser, Kamp om intellektuell frihet, organisationer, symboler, kampen mellan ideologier, 1940-1960, Kalla kriget.

System:
Rorschack-tests,

Karaktärer:
Telekinesi, Pattern Recognition, Emerging patterns, Svarta svan-teorem, matematik, utanförskap,

Antagonister:
Sinnessjukdom, Hive-mind, Seriemördare, Gå igenom mentala steg mot "upplysning", akashic record, soft influence, sinnessjuka "sfärer", sinnessjuka platser, djur som beter sig konstigt, sinnessjuka saker,

Känsla:
Art Nouveau, Rothenberg, Teilhard, Rosor.

Krafter:
Imprinting of ideas, Gestalt, Memeer, dela på kroppsdelar, Mentala metamorphoser, kroppskontroll,

Uppdelningen kan tänkas aningen slumpmässig, vad har Svarta svan-teoremet med karaktärer att göra liksom? men det är i det här steget som någon form av ide till det faktiska spelet börjar uppenbara sig, oftast i form av en abstract eller ett elevator-pitch.

Abstract:
Kampen mellan sovjet och Amerikas förenta stater nåde sin zenit under 60-talet, där ideologi sattes mot ideologi. I skuggan av det kriget fördes ett annat, betydligt mindre krig om tankar och ideer, runt om i världen började ett fåtal, de flesta psykologer och journalister, hitta märkliga samband, där personer delat information och ideer utan att egentligen ha kommunicerat. Vad värre är så verkar dessa jobba mot ett gemensamt mål, där de enskilda individerna inte har en anning om vad de andra gör, men när man ser till deras kollektiva handling så är den uppenbart riktad.

Detta är världen som den kunde ha varit.

Detta är Gestalt!

Frågan är hur jag tar mig vidare? Jag har haft en tendens att börja skriva ett index och sedan försöka kötta ut det, men jag fastnar alltid vid något och kommer inte vidare... Någon som har något förslag?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tony.M.Meijer said:
Jag har haft en tendens att börja skriva ett index och sedan försöka kötta ut det, men jag fastnar alltid vid något och kommer inte vidare...
Jag tycker det låter som ett ypperligt förslag, för det är så jag brukar göra.

Workflow är A och O. Vad gör man först, vad gör man sedan. För mig är workflow mjukvarubaserat i hög grad. Jag har hittat ett för mig optimalt sätt att skriva saker (wiki, med exportfunktion till InDesign). Jag har ett (för mig) optimalt sätt att strukturera upp arbetet (http://www.todoist.com).

Ungefär såhär har jag gjort med de projekt som är klara (EB), nästan klara (NS) eller halvklara (>H):

1. Gör en innehållsförteckning.
2. Gör en attgöralista av innehållsförteckningen. Dela upp i så små delar att varje "del" kan skrivas vid ett tillfälle.
3. Varje kväll: Bestäm vilken del du ska skriva imorgon. Du får ta lediga dagar, om du måste, men helst inte.
4. Varje dag: Tvinga dig att skriva den del du bestämt dig för. Om det är för trögt så har du inte delat upp delen tillräckligt.
5. När du kör fast: Fråga wrnu.

Det har funkat rätt bra. Sedan när allt är skrivet, exporterar jag alla mina wikisidor till en eller flera worddoskument eller liknande (testar google docs just nu, funkar riktigt bra) format där folk kan skriva kommentarer, och be om korrläsare. Kör några vändor korrläsare - ha många. När jag sedan är nöjd och känner att de kommentarer korrläsarna kommer med inte längre känns relevanta, layoutar jag alltihop.

Redan från början funderar jag också på spelets grafiska stil: Kommer jag att kunna rita bilderna själv, eller måste jag köpa bilder? Om jag måste köpa, så kontaktar jag någon av de illustratörer jag jobbat med eller snackat med förut (det dyker ju upp såna här med jämna mellanrum, annars kan man be om hjälp att hitta) och kollar om de känner sig intresserade, förhandlar om pris etc.

krank

Åh, och det finns redan ett rollspel som heter Gestalt.

Men det är ett coolt namn.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Bara för att ge en kontrast till Kranks arbetssätt:

Steg 1: Gör ett dogmaspel av din ide. Ett eller två a4 som är en spelbar "miniversion" av spelet. Färdigheter behöver inte förklaras, allt är översiktligt, oroa dig inte om reglerna inte täcker alla specialfall.

Steg 2: Spela dogmaspelet.

Steg 3: Skriv ett färdigt äventyr till ditt spel, och skriv reglerna så tydligt och utförligt att allt som krävs för att det äventyret finns med.

Steg 4: Spela äventyret. Tänk efter och utöka.

Steg 5: Låt andra spela äventyret. Tänk efter och utöka.

Steg 6: Skriv klart spelet.

krank

Ja, givetvis.

Jag glömde dessutom påpeka att innan man skriver bör man såklart ha gjort vad du kallar en "dogmaversion" och speltestat det minst ett par gånger.

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Ja, givetvis.

Jag glömde dessutom påpeka att innan man skriver bör man såklart ha gjort vad du kallar en "dogmaversion" och speltestat det minst ett par gånger.
Ja, för annars sitter man där med "färdigskrivna" regler som man upptäcker i speltest inte fungerar. Den fällan gick jag i flera gånger när jag gjorde Matiné. För att krama ur mig 112 sidor krävdes det tredubbla sidantalet.

Så jag håller med wilper. Skapa ett skelett. SPELTESTA! Skriv om skelettet. SPELTESTA! Bygg ut med flera delar. SPELTESTA! Hur många spelomgånger du ska gå igenom innan du sätter dig ned och skriver ned allting beror helt på dig och på spelets storlek.

/Han som efter wilpers metod skulle använda kranks

krank

Han said:
/Han som efter wilpers metod skulle använda kranks
Ja, de ska ses som komplement, delar av samma tidslinje. Jag tolkade frågan som "hur skriver du", medan Wilpers svar behövs innan om man vill få med hela skapelsen.

krank

Min första grej förresten, det test många av mina balla spelidéer fallit på:

Kan jag komma på en kampanj eller åtminstone några äventyr jag själv skulle vilja spelleda i världen?

Ofta stannar jag där, eftersom jag visserligen tycker konceptet är ballt, men jag kommer inte på något jag vill spela eller spelleda - och då är det liksom bara döfött.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Writing is rewriting. Mycket sant gällande, tja allt skrivande. Titta på mina alla versioner av Starchallenge. Nu är vi där igen. Speltest genererade i Excel för att se att mekanikerna håller. "Hjärtaspeltest" av konflikter den 19 dec. Ut till speltestgrupp i början av 2011 får jag hoppas. Jag ska ta hänsyn till Marco och Hans råd.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
I beg to differ

Jag har gjort på flera olika sätt men just nu började jag med problemformatering: Vad vill jag uppnå med att skriva om systemet dvs vad saknas i det nuvarande systemet:

Skadehantering blev svaret.

Nu började kedjereaktionen vilket är det system jag arbetar efter. Jag börjar med ett ämne och Strid är jefligt bra att börja med för konfliktsystem bestäms av karaktärens egenskaper och omgivning och då ser man hur man vill hur de ska interagera. HUR vill jag att det ska KÄNNAS att spela en strid eller en social konflikt? HUR skapar jag det systemet som når dit jag nu vill. Hur påverkar utgången av sociala konflikter rollpersonerna? Vilken mängd skador ger det här systemet? Det ger hur en karaktärsgenerirng ter sig.

I allt det här finns delmoment: I Konflikt: Hur vill jag att offensiva slag ska spelas? Vilka likheter finns i fysiska och sociala konflikter? Hur påverkar de varandra? Vilka obalanser skapas i och med det? jag kan go rabbeling on 4 ever.

OK! Jag ville bara ge dig min syn på saken. Indexskapandet har debatterats förut. Jag går med på "vad vill jag uppnå, finns det, varför vill jag uppnå det, hur går jag tillväga och hur hanterar jag kedjereaktionerna"?

Kör hårt! :gremsmile:

/Niklas som just nu ägnar allra minst 2,5 timmar om dagen åt spelkonstruktion - och bitvis ruttnar på det men älskar det ändå.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Problemet här är att min vardag inte tillåter punkt 4. Jag kommer normaltsätt hem runt klockan 18.30-19.00 och jag har en hel del att stå i då. Jag har lagt undan totalt sex timmar till rollspelsmakande under lördag och söndag, men jag avslutar aldrig något liksom, vilket är väldigt skumt, mina kod och photoshop projekt avslutar jag i 82.6% av fallen (ja, jag för statistik över det).

Ett annat problem är kvalitet. Mitt språk känns alltid fel, jag tenderar att fastna vid meningar och skriva om dem ett par trettio gånger innan jag lämnar dem. Där kan vi faktiskt ha ett riktigt stort problem, jag kanske bara skulle tvinga mig till att fortsätta skriva?

All form av grafik har jag i princip aldrig något problem med, jag vet oftast precis hur jag vill att det ska se ut och om sanningen skall fram så producerar jag oftast grafiken betydligt snabbare än vad jag gör resten av spelet. Med det inte sagt att det blir bra, men jag slutar liksom inte på samma sätt som jag gör med skrivandet...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det här låter som en rimlig variant, att kunna krama ur mig en sida borde jag ju kunna, kan jag ju hoppas i alla fall, och kanske också sedan utveckla det ytterst inkriminellt...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Som nämnts tidigare så låter det som en helt vidunderlig ide, dock så är jag inte speciellt road av regler om jag ska vara ärlig varvid de brukar ta upp en eller ett par sidor som längst...

Vad tros det om stämnings-texter som substitut?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det har jag allt som oftast inget problem med, jag kommer oftast på ett äventyr som start och frame'ar världen runt det så att säga...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tony.M.Meijer said:
Ett annat problem är kvalitet. Mitt språk känns alltid fel, jag tenderar att fastna vid meningar och skriva om dem ett par trettio gånger innan jag lämnar dem. Där kan vi faktiskt ha ett riktigt stort problem, jag kanske bara skulle tvinga mig till att fortsätta skriva?
Det där är det vanligaste felet som jag stöter på hos folk som aldrig slutför sina saker. Man kan skriva om saker hur många gånger som helst (oavsett om det är för man stör sig på språket eller man kommer på någon ny regel som man känner är dö-viktig).

Mitt förslag är helt enkelt: fuck it. Bry dig inte ett dugg om språket. Skriv klart hela manus. Då du känner du har på fötter genom speltest och så. Ja, då kan du sätta dig och pilla på formuleringar.

Det som dödar många skrivprojekt är syndromet att sitta och redigera fram och tillbaka. Det är av ondo om man faktiskt vill få något klart. Gör det i senare faser istället.

krank

Endyamon said:
Gör det i senare faser istället.
Word!

Ha som mål att först få spelet feature-complete. Sedan kan du släppa lös korrläsare som säkert kommer att påpeka allt från stilistiska fel till stavningar, ge förslag på nya formuleringar etc.

Rickard

Urverk speldesign
Skit i hur det blir. SKRIV! Strunta i formuleringar och till och med stavningar, för du kommer ändå behöva skriva om saker. Om du går tillbaka och ändrar så förstör du ditt flow. Kör du däremot fast på grund av inspirationsbrist, då har du inte grunden tillräckligt bra, så gå tillbaka och efterforska och sedan SKRIV! Efter ett halvår av speltestade kunde jag få ur mig 40 sidor på två veckor, när jag väl satte mig ned och skrev.

Skriv bättre texter är en bok jag gärna rekommenderar. Den är kort och gör dig mer medveten om vilken författartyp du är. Den har även ett par guldkorn som är bra att snappa upp. Låna den på biblioteket.

Vad tros det om stämnings-texter som substitut?
Substitut för vad? Du snackar om regler i ditt inlägg, men jag kan inte erinra mig att jag nämnde det i mitt inlägg. Skelettet ska bestå av vad du behöver för att spela ditt spel. Behövs stämningstexter, skriv dem (men ärligt talat är stämningstexter till rollspel kassa av flera anledningar).

/Han som läst ett antal böcker om hur man ska skriva texter

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
1. Gör en innehållsförteckning.
2. Gör en attgöralista av innehållsförteckningen. Dela upp i så små delar att varje "del" kan skrivas vid ett tillfälle.
Glöm inte att skriva små blurbar vid varje rubrik i innehållsförteckningen som förklarar vad rubriken ska handla om. När jag skrev Matiné kom jag ibland till en rubrik som jag inte visste vad den skulle handla om. :gremsmile:

3. Varje kväll: Bestäm vilken del du ska skriva imorgon. Du får ta lediga dagar, om du måste, men helst inte.
Jag håller inte med. Jag tycker man ska skriva den del som författaren tycker vore roligast för stunden.

/Han som tycker färdighetsbeskrivningar är skittråkiga att skriva, så han skriver de runt 02 på natten när han inte har någon annat att göra (kvaliteten blir skit vid den tidpunkten och måste alltid följas upp, men texten kommer ur honom lättare)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
"Behövs stämningstexter, skriv dem (men ärligt talat är stämningstexter till rollspel kassa av flera anledningar)".

Huh? Jag vill minnas att vi haft många diskussioner här på forumet rörande stämningstexternas betydelse. Vadan detta?