Kommunistskräck
Hela prylen med kollektiv intelligens och varelser utan individuella särdrag är ett gammalt stilgrepp från amerikanska science fiction-författare som använde insekter som metafor för kommunister. Sedan har andra influerats av detta stilgrepp och återanvänt det, varpå det tappat sitt sammanhang och blivit en genrekonvention som står på sina egna ben. Ungefär på samma sätt som begreppen "ädla vildar" och "okorrumperade jordbundna oanseliga folk".
Jag tror insektoidernas genomslag beror på att de är mycket lämpliga i rollspel. Dels så är det enkelt att beskriva en ras vars individer inte är påfallande individuella. När man drar alla individer i en ras över en kam så brukar alltid några bli förargade (tänk bara på alla som hatar vampires klaner) -men när det gäller insektoiderna är det okej och därför är det också praktiskt ur konstruktionssynpunkt.
Sedan är de lämpliga fiender också. Vi gillar ju när vi klarar en utmaning med vår problemlösning och kreativitet. Vi ska ju vinna för att vi har haft en bra plan, inte för att de har haft en dålig sådan. Insektoiderna har inga planer. De har en bättre utgångspunkt än vi, men det är upp till oss att lägga fram en smart strategi som gör att vi ändå, trots allt, kan besegra dem. Det där är ett lysande rollspelsupplägg.
Tänk dig en ras som var oändligt mycket smartare, kreativare och påhittigare än människor, fast svagare och med sämre vapen. Då blir det alltså upp till spelledaren att försöka överlista spelarna och lura in dem i en fälla. Inte på långa vägar lika roligt för spelarna som när det är tvärtom.
Ungefär så tror jag det funkar. Personligen är jag inte så förtjust i insektoider, dock. Dels så tycker jag av politiska skäl att det blir häftigare med skurkar som symboliserar profithunger och kapitalism, och dels så handlar inte mina äventyr om att rollspelarna skall utföra prestationer och lägga fram påhittiga strategier. Däremot så tycker jag insektoiderna ofta ser häftiga ut och är balla på ytan. Jag känner mig härligt grym när jag spelar som Klackons i Masters of Orion, osv.
/Riz