Nekromanti Insperation...

G

Guest

Guest
Vad innebär en skön introduktion?

I min spelgrupp är värdshus nåt ovanligt då vi är sår rädda för klichéer men jag behöver dock tips om sköna starter på äventyr...

Mäster Azazel

Sårias

Veteran
En eller fler idéer...

Släng in dom hals över huvud mitt ute i skogen...Vad är mer stämningsskapande än fågelkvitter och skogens brakande. Eller starta med en rivstart. Låt dom bli överfallna eller vara precis efter en strid. Mina äventyr startar nästan aldrig på värdshus. Dom startar oftast någonstans på en väg, stig eller helt kort och gott mitt ute i ödemarken. Självklart får man anpassa sig efter vilka rp man har men endå. Har faktiskt spelat ganska få äventyr i mina dagar som SL eftersom mina äventyr har en tendens till att bli kampanjer som sträcker sig över flera år. Med nya idéer som dyker upp och andra trevliga ting.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Sodivra

Champion
Vad tycker du?

Ge lite exempel så vi kommer igång! /images/icons/smile.gif

(Skulle gärna vilja ha lite inspiration själv också..)

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Johan K

Gammal & dryg
In media res !

Kan man inte köra med att kasta dem direkti in i handlingen. Att de plödsligt bara "råkar" hamna i något stort som veklar ut sig och på så sätt kastas in i olkia äventyr...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Rickard

Urverk speldesign
Några blyga förslag

"Ni sitter på värdshuset..."

" '<EM>Ni har alla samlat här för att...</EM>' "

"En vacker höstdag i skördemånaden. Ni är ute och rider på landsbygden när ni ser..."

"Efter att ha besökt en av stadens slummigare krog beger ni er hemåt. Efter att gått nån minut så hör ni vapenskrammel och smärtsamma rop."

"Ni är ute och strosar på stadens gator och har precis förvirrat er på några bakgator när en man rundar hörnet och springer rakt in i er. '<EM>Hjälp...</EM>' "

"Ni kommer in på värdshuset Katten och Gurkan där ni bor. Det är nästan helt tomt sånär på en man sitter vid ett bord framåtlutad över ett stop. Han tittar upp och ni känner igen honom."

"Ni har passerat stadens port och gått en minut eller tre när ni hör '<EM>Där är dem</EM>' och tre män springer emot er med dragna vapen."

"Du...! *pekar på en spelare* ...har en bror och han har kommit på besök."

"Ni vandrar i skogen när plötsligt krigaren faller igenom marken med ett brak."

"Ni har tagit skydd bakom några stenar i bergen. Pilarna visslar omkring er där ni sitter hukade och ni tänker efter hur tusan ni har kommit i denna situation."

"Ett skrik ljuder genom luften..."

"Du *titta på en spelare* har läst på ett anslag..."

"Efter det senaste mordet har ni bestämt er för att gå under jorden..."

" *Nicka mot en spelare* Ditt halsband börjar plötsligt lysa och blir varmt..."

"Morgon. Du är bakfull och har precis klivit utanför ditt värdshus Gråbarden när du ser en skäggig man säga '<EM>Du ska få igen för igår.</EM>' "

"Ni sitter på det respektabla värdhuset Björnens näste när stadsvakten stormar in, går hastigt fram till ert bord där två män griper tag på Ulvang (SLP). '<EM>Du är åtalad för...</EM>' "

"Du letar lite efter tyger i hyllan när du ser nånting glänsa till."

" '<EM>Hahaha! Är det inte de tappra vakterna som kommer på besök.</EM>' säger den tjocke värdshusvärden på Galna tunnan när han ser er."

/[color:green]Han</font color=green> som testat de flesta. Med mer eller mindre bra resultat

Feuflux

omjonasson.se
Re: En eller fler idéer...

Mina äventyr startar nästan aldrig på värdshus. Dom startar oftast någonstans på en väg, stig eller helt kort och gott mitt ute i ödemarken.

Samma här. Brukar förlägga alla mina äventyr på olika platser så (nästan) varje äventyr börjar på resande fot från stället där det förra äventyret utspelade sig till det ställe där det nya äventyret komemr att utspela sig. Fast det vet ju inte RP:na förstås...

//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>