Nekromanti [Inspiration] Borgar, städer, kloster och platser från vår värld

da_bohz

Swordsman
Jag stötte på följande hemsida nu på morgonen:
http://digventures.com/2015/06/8-of-...onastic-ruins/
?Det är bilder av 8 (eller snarare 7) välbefästa kloster runtom i världen.

?Min rollspelarhjärna tog genast till sig detta som inspiration till platser i mitt egna rollspel. Men jag tänker att det måste finnas en oändlig ström av liknande exempel.

Så... Vilka borgar, kloster, städer och andra byggnader och platser från vår värld har inspirerat er i skapandet? Eller vilka tycker ni helt enkelt är coola och anser skulle göra sig bra i rollspel? Och glöm inte skriva vad bilden föreställer! (Exempel nedan)

Personligen är jag mest intresserad av inspiration till fantasy-miljöer, men andra förslag är givetvis också välkomna!

(Tips: Eftersom bildverktyget på WRNU strular ibland kan det vara en idé att även ta med en extern länk till en hemsida där man kan se bilderna. Vore tråkigt om det här blir en tråd full av bilder som inte funkar eller som inte alla kan se.)

?Mont Saint Michel, Frankrike.

Sapient

Swashbuckler
Familjen spenderade en sommarmånad i norra Wales (pga att min far var där på industribesök...) och jag kunde inledningsvis dominera diskussionen vad vi skulle hitta på på dagarna, eftersom jag läst på i förväg. Därför släpade jag med familjen till de flesta slott i norra Wales, innan de tyckte måttet var rågat och propsade på att vi skulle göra annat.

Conwy, Caernarfon och Harlech var de tre som lämnat mest bestående minnen. (Conway var för övrigt - upptäckte jag ett par år senare - förebild för ett av slotten i Drakar och Demoner Ivanhoe-boxen.)

Conwy:
http://cadw.gov.wales/daysout/conwycastle/?lang=en

http://www.castlewales.com/conwy.html

Caernarfon:
http://cadw.gov.wales/daysout/caernarfon-castle/?lang=en

http://www.castlewales.com/caernarf.html

Harlech:
http://cadw.gov.wales/daysout/harlechcastle/?lang=en

http://www.castlewales.com/harlech.html

Ymir

Liten kantbaron
En gång körde vi på håll förbi Le Puy-en-Velay, och såg på avstånd nånting som ba' "nä...det kan inte vara...vi -måste- ta en detour dit". Det...var.

Saint Michel d'Aiguille är ett kapel från 969, byggt på ett sockertoppsberg som tornar upp sig över det annars platta landskapet. Ett stenkast bort finns en likadan klippa, och på den reser sig en Mariastaty. Det är bara helt awesome. Klassisk "örnnäste"-byggnad, sådana vi älskar i fantasy.

Nästa sak kan ingen bild jag hittat göra rättvisa. Det är Marble Mountain utanför Hue i centrala Vietnam. Buddhistberg är rent generellt några av de koolaste och mest fantasyartade grejerna i världen, med sina dimhöljda bergssidor, branta serpentintrappor, dolda grottempel och byggnader som klamrar sig fast på de mest dramatiska platser. Marble Mountain är ett sånt där buddhistberg på crack. Högt upp på berget finns ett enormt hålrum, en grottsal full av små helgedomar. Grottsalens tak har stora hål, där växtlighet hänger ned, vatten droppar och dagsljus faller in i väldiga pelare.

Hagia Sophia förblir en av de mest estetisk fulländade och storslagna byggnaderna jag sett, som bara andas antik prakt. Alla vet hur den ser ut, förstås, men kanske är ni inte lika bekanta med dess interiör, som är imponerande i sin egen rätt. Så här ska huvudtemplet i ett imperium se ut. Allt annat bleknar i jämförelse:

Annars är templen i Angkor kanske det koolaste i hela världen; och en enhällig Lonely Plany-jury höll med. Men det finns verkligen inte några bilder eller superlativ som gör dem rättvisa. Kanske för att så mycket av deras skönhet ligger i hur det förfallna och vemodiga gifter ihop sig med det storslagna, och detaljer som reliefer och skulpturer blir del av en enorm arkitektonisk symmetri baserad kring dörrar, korridorer, gårdar och torn. Det måste upplevas. Angkor var en inspirationskälla när jag skrev drömfurstar i nya Kult.

Zadrith

Hero
I Kroatien finns en övergiven medeltidsstad som heter Dvigrad, den gör sig kanske inte så bra på bild men är häftig att besöka framför allt för att det är så få som känner till den att man i regel kan ströva omkring där helt ostört. Första gången vi var där var det bara min familj och två andra turister och andra gången var jag och min son där helt ensamma. De har dock börjat rusta upp den en del så snart kanske den kommer att marknadsföras lite mer för turister.

Attachments

Khan

Kondottiär
Lite mer nära hem finns boken Borgar och befästningar i det medeltida Sverige. Rekommenderas varmt, borde finnas på ditt lokala bibliotek då den är lite till åren.

Vi hade många bra namn på borgar förr. Rumlaborg och Järnehus är två favoriter. Tyvärr är de väck idag, så det blir inga bilder. Men skisser och planlösningar finns i boken.

Bifur

Veteran
Basilica di San Clemente i Rom
Inte så mycket för det visuella som för historien. En kyrka från 1108 byggd ovan resterna av en romansk dito från 384 (källarvalven finns kvar) byggd ovanpå den antika gatunivån med en Mithra kult-plats.

Sapient

Swashbuckler
Ymir;n215930 said:
En gång körde vi på håll förbi Le Puy-en-Velay, och såg på avstånd nånting som ba' "nä...det kan inte vara...vi -måste- ta en detour dit". Det...var.

Saint Michel d'Aiguille är ett kapel från 969, byggt på ett sockertoppsberg som tornar upp sig över det annars platta landskapet. Ett stenkast bort finns en likadan klippa, och på den reser sig en Mariastaty. Det är bara helt awesome. Klassisk "örnnäste"-byggnad, sådana vi älskar i fantasy.
Hela Massif central har en intressant geologi. För det första är det en bit riktigt gammal berggrund. Näst efter norra delen av Skandinavien/Kolahalvön kan det vara den äldsta delen av Europa. (Daterad till över 3 miljarder år, via mätning av halten av radioaktivitet i zirkon-mineral.)

Det blev en bergskedja samtidigt som stora delar av dagens Europa "knycklades till", fångade mellan tre kontinentalplattor (Nordamerika, eller Lauretia, Baltica-Sibiria, dvs. bla Skandinavien, och Gondwana från söder.) Dessa bergsmassiv är stora och gör ett zig-zag-mönster över hela Europa. (En del av dem är idag inte så höga, ibland pga erosion, ibland pga andra händelser som fått dem att sjunka i höjd.) Detta skedde när superkontinenten Pangaea formades.

Vulkanerna, som bla efterlämnat de typiska konerna som finns i le Puy-en-Velay, är dock avsevärt yngre. De bildades när Medelhavet bildades, genom att Afrika började trycka mot Europa - det som bland annat format Alperna. Att vulkanerna formades där, beror på att norra delen av den afrikanska plattan trycktes ned under den Europeiska, och när den började smälta har den förhållandevis lätta magman "bubblat upp" och ätit sig igenom Europa. (Nu finns det tecken som tyder på att det istället är Afrika som börjar pressa ned den Europeiska plattan, men hela systemet längs plattgränsen mellan Europa och Afrika är ovanligt komplext...)

Det är lite ovanligt att ha vulkaner som är så mycket yngre än det omgivande bergsmassivet. Det är oftast tvärtom - vulkanerna formas i den tidiga delen av bergkedjeveckningen, när två kontinentalplattor kolliderar. Därefter, ju mer bergskedjan stiger, desto djupare blir den också - och den delen av processen får vulkanismen att avstanna. Men i detta fall beror det ju på olika processer som "överlagrats".

Cybot

Mest spelbar
Naarden i nederländerna är ganska awesome. Nuförtiden så ligger det moderna byggnader innanför, men man kan bara tänka sig hur det såg ut när de gjorde det till ett stjärnfort.

RasmusL

Champion
Jag gillar Montsegur och det känns nästan som hemma efter alla genomspelningar av liret med samma namn
< 3

da_bohz

Swordsman
På tal om Angkor tidigare i tråden kom jag att tänka på sidan Ancient Enthusiast på Facebook. De lägger upp massvis med 360°-bilder på alla möjliga monument och platser runtom i världen. Det är sällan de själva som är upphovsmän - och det går säkert att hitta bättre liknande sidor, men det är genomgående bra kvalitet och spännande att kika runt i nån gång ibland.

?Här är exempelvis Angkor:
https://www.facebook.com/AncientEnt...710048422863/1331523100241553/?type=3&theater

Bifur

Veteran
Peter;n216083 said:
För båda dessa gäller att de slog mig att tusan, det här är ju mäktigare än Krak des Chevaliers, vilket därför får bli no 3 på listan.
Tyvärr delvis förstörd under strider i inbördeskriget.

Leon

Leo carcion
Bifur;n216169 said:
Tyvärr delvis förstörd under strider i inbördeskriget.
Jag orkar inte tänka på det där. Palmyra, citadellet i Aleppo (som jag tyvärr aldrig såg) - fan alltså :(

Rhodryn

Hero
Denna finns ju inte tekniskt sätt längre, men hur min stad (Kristianstad, eller Christianstad som det brukade stavas) och närliggande områden brukade se ut (länkar till bilder nedan), en X tid efter den grundades, är något som jag har haft i skallen under en tid att man skulle kunna använda i rollspel på något sätt.

Kristianstad grundades år 1614 av den Danska kungen Christian IV. De byggde den som en befäst stad, vars syfte var att skydda den östra halvan av Skåne från oss... Svenskarna. Det var en bra befästning på en bra plats, men hjälpte ju i slutändan inte eftersom Skåne blev ju permanent Svensk mark 1658... XD

Platsen de valde var ju dock en väldigt bra plats igentligen, men platsen gjorde det samtidigt lite svårt att bygga staden. Eftersom området var våtmarker och träsk... och det är det fortfarande till en mindre grad i dagsläget.

Mycket lite finns i dagsläget kvar av fästningsverket... men man kan se en del av det fortfarande lite här och där, en eller några av portarna (är faktiskt osäker här om det är mer än en kvar, eller om det bara är "Norreport" som är kvar... fast jag tror den byggdes senare utav oss Svenskar...), lite av de andra delarna av befästningsverket, lite av vattenvägarna runt där vissa av befästningarna fanns/finns, mm.

Det mest uppenbara som fortfarande finns kvar i dagsläget är ju det generella upplägget på innerstans (det som fanns innanför befästningsverket innan det försvann). De två torgen, gatorna som går igenom innerstan, etc. Vet dock inte hur många av byggnaderna från den tiden som fortfarande finns kvar, men där är nog en del... den enda som jag faktiskt vet finns kvar är ju "Heliga Trefaldighets Kyrkan", som de byggde mellan 1618-1628.

Här är en bild (stor bild) på en bronsmodel som kommunen satte ut på Stora Torg år 2014, till stadens 400 års minne. Vet inte vad skalan är på den, men fågel skiten är jag rätt säker på att den inte är skalenlig... XD Gammal ritning på 1645's Kristianstad. En karta över området som Kristianstad låg i år 1675/76. En annan karta över området 1676.

Vissa har kanske noterat att det ser ut som att landskapet inte ser ut att stämma överens mellan vissa av kartorna ovan. Svaret är rätt enkelt: skiftande vatten nivåer. Området är/var ju träsk och våtmarker, vilket betyder att skiftande vattennivåer har stor betydelse på hur området ser ut. Här är två kartor från 1748 som visar hur stor skillnaden var mellan lågvatten och högvatten i området på den tiden.

I dagsläget är det ju inte längre så (åtminstone inte så extremt i alla fall), eftersom stora delar av området är skyddat mot sådant med vallar och vattenpumpar sedan 1800-talet (något som de har arbetat med att förstärka under de senaste 15 åren, pga att stan var nog inte långt ifrån att svämma över år 2002)... vissa områden här ligger ju trots allt under havets yta (tydligen ska Sveriges lägsta (icke grävda) punk finnas här inte långt ifrån stan, med 2.41m under havets yta). Vissa områden svämmar ju fortfarande över under vissa tider på året, specielt under våren. 1997's lågvatten, 2002's högvatten... bilderna tittar västerut om stan, ut mot vad som i dagsläget är känt som "Vattenriket", ett skyddat naturreservats/biosfärreservats område.

da_bohz

Swordsman
Rhodryn;n216258 said:
Denna finns ju inte tekniskt sätt längre, men hur min stad (Kristianstad, eller Christianstad som det brukade stavas) och närliggande områden brukade se ut (länkar till bilder nedan), en X tid efter den grundades, är något som jag har haft i skallen under en tid att man skulle kunna använda i rollspel på något sätt.
[...]
Det här skulle nog göra sig alldeles utmärkt som bakgrund för ett rollspel. Det kanske rentav finns mystiska anledningar till att fästningsverket försvann? Eller att man placerade fästningen på en så undermålig plats. Kartorna - och speciellt den från 1675/76 går ju att använda precis som den är i spelet.

Rhodryn

Hero
da_bohz;n216316 said:
Det här skulle nog göra sig alldeles utmärkt som bakgrund för ett rollspel. Det kanske rentav finns mystiska anledningar till att fästningsverket försvann? Eller att man placerade fästningen på en så undermålig plats. Kartorna - och speciellt den från 1675/76 går ju att använda precis som den är i spelet.
Heh, jag tror det simpla, och tråkiga svaret, är att man helt enkelt rev ner befästningarna efterhand som staden blev större. XD

För när man verkligen tittar på storleken på området innanför befästningen, så är det inte så där himmla stort igentligen, åtminstone inte om man tittar på det med dagens ögon. Med lite lätt mätning på Eniro så kan jag som bäst gissa på att området innanför befästningen var någon stans i storleken utav 700-750 meter lång, och en ca 300-350 meter bred. Stan har vuxit till sig rätt rejält sedan dess.

Där fanns inte någon by eller stad här innan den grundades, så man slapp behöva arbeta runt befintliga byggnader mm... så platsen valdes specifikt för sitt läge, och allt byggdes från scratch efter den mest modärna model utav befästningsstäder i vattentäta områden... den Nederlänska model... och de borde ju veta lite gran om sådant... XD

Men I alla fall... beroende på i vad för typ av rollspel, regelsystem, och vilken ca tidsålder, som man placerar staden i så kan där ju finnas alla typer utav mystiska anledningar till vad det nu än kan vara.

Man kan ju nästan ta biten med hur vattenfylt området blir under vissa perioder som någon typ av liknelse till något som Avalon och de Arturiska legenderna... alltså en ö som försvinner. Och på den ön finns ju då den här befästningen... vilka som bor där då vet jag inte... kanske är det herresätet för magivärldens arme där alla hjältemodiga och goda krigare förs när de är på väg att dö... där de samlas för dagen då de måste slå tillbaka de ondas armeer... heh... låter lite väl mycket som en Arturisk legend version utav Ragnarök. XD Men det kanske kan passa lite ändå... eftersom Kristianstad var en militärstad i 380 år (från dess grundande 1614, till dess nerläggning 1994 då de sista militära regementena i Kristianstad avvecklades eller flyttades iväg till annan ort).

Jag är faktiskt en del av den traditionen också... tekniskt sätt i alla fall... för jag gjorde lumpen i Wendes Artilleriregemente (A3). A3 skapades 1794 (när en tidigarte artillerienhet delades upp i 4 bitar), och deras högkvarter och hemort var Kristianstad i 200 år innan de flyttades till Hässleholm 1994. Jag säger tekniskt sätt för att när jag gjorde min militärtjänst på A3 (1998-1999) så arbetade de ju ur Hässleholm. Min årskurs var den nästs sista årskursen också innan A3 lades ner helt år 2000. A3 var nog den mest kända militära enheten ur Kristianstad också, de deltog bl.a i Napoleon kriget där de efter kriget fick en Hedersstandard från den Svenska kungen för deras instatser och framgångar under det kriget.