Nekromanti Inspiration till WW2-kampanj

Tägt_UBBT

Veteran
Jag ska starta en kampanj som utspelar sig under andra världskriget och jag skulle behöva förslag på olika äventyr och uppdrag. Den stora risken är att det blir för lika äventyr rakt igenom. Det skulle vara intressant om man lät spelarna spela tyskar i några äventyr. :zeppelinare:

Dofhjort

Veteran
Gurps WW2 [ANT]

Mastig bok, men full med bra info. Den är inte en vetenskaplig avhandling precis, men det är nog inte vad du är ute efter heller antar jag.

anth

Vetefan
Steve Jackson Games har släppt ett par WW2-böcker.
Även om man inte spelar GURPS så brukar de vara mycket prisvärda med massor av bakgrundsinformation.

Hm... har några äventyrs förslag faktiskt ifall rollpersonerna ska spela som Tyskar (dom kan i och för sig lätt konventeras till Allierade äventyr också)

De här äventyren är dock inspirerade utav olika filmer i krigsmiljö.

1. Spelarna spelar en grupp med Tyska special tränade Fallschirmsjägers (fallskärms jägare) som, i klädda brittiska uniformer ska hoppa fallskärm över Storbrittanien och hitta och kidnappa en högt uppsatt Brittisk general.

2. Rollpersonerna har fått order att genomsöka en stor, till synes övergiven bunker/tunnelsystem/fästning/annan kuslig byggnad. Väl därinne så stöter rollpersonerna på en massa kusliga ljud och skuggor som kan få de mera vidskepliga rollpersonerna att tro att det spökar där. Efter ett tag så hör rollpersoner en massa röster och fotsteg som närmar sig: fienden har tydlig kommit tillbaka till byggnad och är på väg rätt emot dom.

3. Rollpersonerna blir tillfångataga och placerade i ett läger för krigsfångar där de försöker att komma på ett sätt att fly från lägret.

4. Rollpersonerna har ansvaret för säkerheten på ett gods tåg fyllt med ammunition och proviant på väg till Ryssland. På vägen dit så blir de attackerade utav Ryska partisaner. Dom lyckas precis överleva, men tåget görs obrukbart så nu måste dom fly genom det kalla/leriga (beroende på vilken årstid det är) landskapet.

Mr Brunch

Veteran
Vi har spelat ett operation market garden, allierade i slutet av kriget skulle ta en drös broar för att snabbt ta sig till berlin ungefär, gick inte helt som planerat. Gjorts en film på det a bridge to far som jag rekomenderar (ruggit bra)
vi var falskärmsjägare som skulle ta sista bron (tillsammans med massa tusen andra iof.). Vi upptäckte där att skället till att allierade misslyckades med att ta den bron var på grund utan (och ja historieböckerna har fel) att Tyska armen hade frammanat en demonfuste...
Gkömde jag bort att nämna att vi också spelade kult... :gremconfused:

Krille

Super Moderator
"Den stora risken är att det blir för lika äventyr rakt igenom."

Jo, jag har också lagt märke till detta problem. En potentiell lösning på problemet presenterar jag här.

G

Guest

Guest
Mot Stalingrad!

Jag håller just på att läsa Antony Beevor´s bok "Stalingrad" där man får mycket information om när tyskarna började anfalla Soviet... Det som är bra med boken är att trots all fakta så kan man leva sig in ganska mycket... Han använder sig mycket av citat från dagböcker och liknande och det i sig ger en väldigt stor inspiration...

Så mitt tips är att läsa den boken och sedan se vad du känner för det... Du kan ju göra ett äventyr baserat på tysklands intåg i Soviet och senare slutstriden i Stalingrad där rollpersonerna kanske är tyskar eller så försvarar de sitt land, Soviet... Det är en bok jag rekommenderar i alla fall...

Filmen "Enermy at the gates" är ju också en ok inspirationskälla...

Björn Hellqvist

Swordsman
GURPS WWII, som borde vara det givna valet p.g.a. de bra bakgrundsböckerna, tar upp olika kampanjstilar. Man kan satsa på realism, och låta rollfigurerna vara skytte- eller pansarsoldater i en ordinär division. Beroende på nationalitet kan kampanjen få olika ton. Som tysk har man först framgångar, sedan kör man fast, för att gå mot nederlaget. Utmaningen består i att överleva, och på den taktiska nivå som det hela utspelar sig, kan man ha nog så häftiga scenarion utan att kriget behöver påverkas strategiskt. Sedan kan man spela kommandouppdrag, vilket ger taktisk spänning utan att det behöver vara "vinna kriget och rädda världen"-stuk på det. Gruppen kan tillhöra en påhittad enhet, och utföra uppdrag i anslutning till större operationer. Sedan så går det ju att spela oneshots med cineastiska effekter, som t.ex. "Örnnästet".

Själv funderar jag på en kampanj med rollfigurerna som tyska Brandenburg-kommandos. Då kan de delta i operationer från Polen 1939 till det bittra slutet. I början kommer det att vara triumfartade framgångar, sedan så börja det köra fast, för att till sist bli en kamp för överlevnad. Jag har tänkt mig 13-15 "kapitel", där Berlin kommer att utgöra ett viktigt nav. Efter de snabba segrarna 1939-40 kommer rollfigurerna att delta i segermarscher genom Berlin. 1942-43 kommer de tillbaka på permission, och får genomlida en tung bombräd. Slutligen så kommer de att delta i försvaret av staden i maj 1945, och om möjligt försöka ta sig ut ur den sovjetiska inringningen. Uppdragen kommer att skildra krigets växlingar; från anfall på viktiga broar, fort, etc, till tröstlös kamp som elitinfanteri när det är överlevnaden som gäller. En bra källa för tyska specialuppdrag och -styrkor är James Lucas' bok "Kommando" (utgiven på engelska).

Tägt_UBBT

Veteran
Låter intressant

Jag har börjat på ett uppdrag med Brandenburg Kommando (hoppas det inte gör något att jag tog namnet). Gruppen ska hoppa fallskärm vid den engelska kusten och ta sig till en liten marinbas. Väl där ska de leta reda på några dokument angående de allierades landstigning (detta vet dock inte spelarna om) och sedan ta sig ut till en civil båt som väntar i kanalen.
I ett senare äventyr skickas gruppen för att hjälpa till vid försvaret av Normandie.