GURPS WWII, som borde vara det givna valet p.g.a. de bra bakgrundsböckerna, tar upp olika kampanjstilar. Man kan satsa på realism, och låta rollfigurerna vara skytte- eller pansarsoldater i en ordinär division. Beroende på nationalitet kan kampanjen få olika ton. Som tysk har man först framgångar, sedan kör man fast, för att gå mot nederlaget. Utmaningen består i att överleva, och på den taktiska nivå som det hela utspelar sig, kan man ha nog så häftiga scenarion utan att kriget behöver påverkas strategiskt. Sedan kan man spela kommandouppdrag, vilket ger taktisk spänning utan att det behöver vara "vinna kriget och rädda världen"-stuk på det. Gruppen kan tillhöra en påhittad enhet, och utföra uppdrag i anslutning till större operationer. Sedan så går det ju att spela oneshots med cineastiska effekter, som t.ex. "Örnnästet".
Själv funderar jag på en kampanj med rollfigurerna som tyska Brandenburg-kommandos. Då kan de delta i operationer från Polen 1939 till det bittra slutet. I början kommer det att vara triumfartade framgångar, sedan så börja det köra fast, för att till sist bli en kamp för överlevnad. Jag har tänkt mig 13-15 "kapitel", där Berlin kommer att utgöra ett viktigt nav. Efter de snabba segrarna 1939-40 kommer rollfigurerna att delta i segermarscher genom Berlin. 1942-43 kommer de tillbaka på permission, och får genomlida en tung bombräd. Slutligen så kommer de att delta i försvaret av staden i maj 1945, och om möjligt försöka ta sig ut ur den sovjetiska inringningen. Uppdragen kommer att skildra krigets växlingar; från anfall på viktiga broar, fort, etc, till tröstlös kamp som elitinfanteri när det är överlevnaden som gäller. En bra källa för tyska specialuppdrag och -styrkor är James Lucas' bok "Kommando" (utgiven på engelska).