Nekromanti Inspirationsgivare.

Johan K

Gammal & dryg
Man får ju på nått sätt säga att Tolkein på nått sätt satte ramanrna & formgav vad fantasyn är i dagens böcker & rollspel..
Antar att H.P Lovkraft satt samma normer inför vad skräck är.. Eller ?

Men sedan så är jag ute på lite hal is, när det t. ex gäller SciFi.
Är lite mer intresserad av vad det finns till just SciFi.. Är lite sugen på att läsa just lite mer sådana böcker..

/ Johan K, som ska kolla mer på bokfronten imorgon

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Naturligtvis skall du läsa antologier! En enda bok innehåller 20-talet berättelser eller mer, var och en ett rollspelsäventyr som bara väntar på att skrivas.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja de stora författarna inom SF är väl Robert A. Heinlein, Isaac Asimov, Arthur C. Clarke, Philip K. Dick...

Rekommenderar att du tittar på en bokserie som heter "Det hände imorgon"

/Ulfgeir

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men sedan så är jag ute på lite hal is, när det t. ex gäller SciFi.
Är lite mer intresserad av vad det finns till just SciFi.. Är lite sugen på att läsa just lite mer sådana böcker..
Skillnaden mellan science fiction och all annan form av litteratur är att science fiction har mycket svårt att åldras med värdighet. En femtio år gammal bok som handlar om den tid den skrevs känns fortfarande intressant, medan en 50 år gammal science fiction-bok kan kännas hur mossig som helst, framför allt vad gäller beskrivningar av teknologi.

Det finns dock en del äldre författare som man kan rekommendera. I alfabetisk ordning:

Isaac Asimov: Stiftelsetriligin, Robotnoveller och romaner. Massor av titlar. (Finns på de flesta bibliotek.)
John Brunner: Stand on Zanzibar. (En av mina favoritböcker, som känns förvånansvärt modern, förutom datorerna förstås.)
Arthur C Clarke: 2001 och Möte med Rama.
Philip K Dick: Har jag läst rätt lite av, men Mannen i det höga slottet brukar rekommenderas. Jag har gillat de noveller jag läst av honom också.
Robert Heinlein: Är jag personligen inte så förtjust i, men han brukar nämnas bland de stora. Stjärnsoldat (Starship Troopers) är det enda jag läst av honom som jag tyckte var speciellt bra.

Men skit i de där gamla gubbarna, läs något nyare istället, till exempel:

Iain M Banks: Consider Phlebas, The Algebraist eller The Player of Games till exempel.
Greg Bear: The Hammer of God eller Moving Mars.
David Brin: Startide Rising eller The Uplift War.
Orson Scott Card: Ender's Game.
Greg Egan: Distress eller valfri novellsamling.
Alastair Reynolds: Chasm City eller Diamond Dogs/Turqoise Days.
Dan Simmons: Hyperion och uppföljare.
Neal Stephenson: Snow Crash eller Cryptonomicon (som inte är SF, men läs den ändå).

Nu glömde jag säkert någon viktig författare, men det var nog tillräckligt många tips ändå.

/tobias

Man Mountainman

Storsvagåret
En gammal sanning: SF gör sig bäst i novellform!

De flesta bibliotek brukar ha ett gäng SF-novellantologier undangömda någonstans. Leta speciellt efter de som sammanställts av Sam J Lundwall, han har till dags dato aldrig gjort mig besviken.

Bland novellerna kommer du säkert att hitta någon författare som du tycker är mer intressant än de övriga. Då är det bara att gå vidare och leta upp annat som han har skrivit, till exempel romaner.

seinet

Swashbuckler
Nu glömde jag säkert någon viktig författare...
Jepp, Jules Verne (1828-1905) som skrev "En världsomsegling under havet" 1869-70 som grovt sett handlar om livet på en eldriven ubåt (den första eldrivna ubåten tillverkades tydligen 1886, 16 år efter att boken kom ut). 1865 skrev han om resor till månen också.

/Seinet Wintermute - Finns det äldre sci-fi-författare?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Gammal SF

Finns det äldre sci-fi-författare?
Inledningen till den version av Gilgamesheposet jag läste hävdade (på mycket lösa grunder) att det var science fiction. Äldre än så är det svårt att bli. :gremwink:

/tobias

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vill du veta någonting, fråga ugglan.

Finns det äldre sci-fi-författare?
Frankensteins monster av Mary Wollstonecraft* (med reservationer för stavningen) är nog den första science fiction-romanen där vetenskap i modern bemärkelse spelar en huvudroll. Victor Frankenstein animerar nämligen sitt monster med teknik, inte med magi.

Nightowl, känner du till någon före henne?

*Så nu har jag rättat stavningen.

Nightowl

Champion
Ugglan svarar

Losa grunder, jo. Det beror givetvis pa hur man definierar SF, men just Frankenstein raknas ofta som den forsta - den ar inte bara en "fantastisk berattelse" utan ocksa en fantastisk berattelse dar teknik och/eller vetenskap ar det barande elementet.

Man kan dock argumentera for gamla myter, eller satirer som Lukianos berattelse om en resa till manen, Niels Klims berattelse om en resa i underjorden, eller Cyrano de Bergeracs berattelse om en resa till solen, men endast Cyrano bryr sig om ens rimliga spekulationer om hur resan fungerar och hur den frammande platsen fungerar. Avsikten ar annars att anvanda en frammande miljo som en sorts fabel.

Erik

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Vill du veta någonting, fråga ugglan.

Frankensteins monster av Mary Woolstonecraft (med reservationer för stavningen) [...]
Jo, det brukar stavas 'Shelley' :gremtongue:

(eller Wollstonecraft Shelley om man vill, men vanligtvis inte. Hennes mor hette också Mary Wollsonecraft och var också författare, så det kan hända att man vill undvika förväxling. Inte för att Frankenstein och A Vindication of the Rights of Woman är så lätta att blanda i hop, men i alla fall).

[...] är nog den första science fiction-romanen där vetenskap i modern bemärkelse spelar en huvudroll. Victor Frankenstein animerar nämligen sitt monster med teknik, inte med magi.
Jag har också sett Frankenstein nämnas som den första sf-romanen, och jag håller med till en viss del. Samtidigt tycker jag att den är en så tydlig del av den gotiska traditionen att det är svårt att se den som något helt nytt. Det finns helt klart en del likheter med science fiction, men jag skulle hellre kalla den en föregångare än ett faktiskt exempel på tidig sf.

Men det kan man å andra sidan säga om tidiga företrädare för vilken genre som helst, så visst, gillar man att dra gränser kan man säkert dra en där.

(Folk har också nämnt Thomas Moores Utopia (1515), Lukinos En sannfärdig historia (100-talet) och, som Gurgeh redan nämnt, Gilgamesh-eposet som exempel på tidig science fiction, men då är det oftast frågan om antingen sf-fans som försöker få sf att verka mer respektabelt eller litteraturhistoriker som försöker få någon gammal mossig text att se intressant ut för moderna läsare...)

(det tog längre än jag hade tänkt att skriva det här, så nu har någon annan säkert redan hunnit rätta din stavning av Wollstonecraft, så då ser det bara dumt ut i mitt inlägg, men det kan inte hjälpas. Det var jag som tänkte det först, och hör sen! :gremcrazy: )

Ulfgeir

Swashbuckler
Även stackars H.G. Wells glömdes bort. Killen som skrev om tidsmaskiner respektive krig mot Mars...

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg
Men skit i de där gamla gubbarna, läs något nyare istället, till exempel:
Hehe !
Jo,de gammla gubbarna känner man ju till iaf !
Dock så verkar de "nyare" intressanta.. Så man kanske skulle ta & kolla in dem.

Man tackar iaf för den hjälp man fått i den här tråden ! :gremlaugh: