Nekromanti Instant UBB Code

Netfeed

Swashbuckler
hur svårt vore det att lägga upp några av de vanligaste UBB Koderna i någon form utav kortkommandon på ALT? tex Fet ALT+B osv....
sedan om detta kommer förlänga laddnings tiden för svar, edit och nya poster vet jag inte men det skulle kunna förskynda skrivdelen...

//Netfeed, som vet att Gardener har massa annat att göra men undrar bara omd et skulle gå...

Troberg

Sinister eater
hur svårt vore det att lägga upp några av de vanligaste UBB Koderna i någon form utav kortkommandon på ALT? tex Fet ALT+B osv....
Jag sitter just och tittar på detta i ett annat sammanhang, och det verkar som om browsern inte riktigt tillåter detta (den släpper helt enkelt inte fram tryckningarna till mitt program).

När vi ändå önskar oss utan att tänka på om det är värt besväret så tycker jag att ett NNTP-gränssnitt mot forumen hade varit ballt.

Gardener

Champion
Om någon visar mig hur man gör så skulle jag nog kunna lägga in det. Har dock för mig att det bara funkar i MSIE, men det var ju år och dag sen jag tittade på sånt så Mozilla o co kanske har lärt sig det också nu.

Det var ju inte så svårt, men alltför många fångas upp av mozilla för att knata i menyerna. Ska dock leta upp vilka som inte används och lägga in de för lite av de olika koderna.

NNTP-frontend skulle jag också vilja ha och är något som jag faktiskt har funderat på att skriva nån dag. Men den där nån dag dröjer och det finns alltför mycket annat att göra.

Troberg

Sinister eater
NNTP-frontend skulle jag också vilja ha och är något som jag faktiskt har funderat på att skriva nån dag.
Ett lättare alternativ (på serversidan) kanske skulle vara att göra sidmallar som levererade data i ett mer maskinläsligt format, exempelvis XML.

Om ett sådant format var någotsånär stabilt så skulle det utifrån detta gå att göra en egen klientapplikation som hade en newsreader-liknande funktion (hämta alla nya inlägg i valda grupper, skriva inlägg off-line och så vidare). Klientsidan blir dock lite jobbigare (även om den vid närmare eftertanke blir ganska lik den strukturerade ordbehandlare jag pysslar med...).

Lite för mycket jobb för att göra på kul, men det hade varit ballt!

Gardener

Champion
Då ser jag det smidigare att skriva kod direkt mot nntp, då det inte är så svårt i php och det ger folk dessutom möjligheten att själv välja bland alla nyhetsläsare som finns.

Netfeed

Swashbuckler
jag är rätt bra på datortermer i kortformat =) men har glömt av vad NNTP står för
skulle man kunna få en lite uppdatering?

Oldtimer

Slava Ukraini!
NNTP = Network News Transfer Protocol

Skapades 1986 för att skicka, hämta och överföra nyhetsflöden över ARPA-Internet. Mycket populärt och har implementerats på massor av plattformar och kompletterats med otaliga tillägg.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Då ser jag det smidigare att skriva kod direkt mot nntp, då det inte är så svårt i php och det ger folk dessutom möjligheten att själv välja bland alla nyhetsläsare som finns.
Det är möjligt, jag håller själv inte på med PHP. Dessutom har jag bara jobbat med NNTP från klientsidan och där är alla varianter en pest att hålla reda på, till och med värre än HTTP. Det slipper man dock på serversidan, där är det bara att välja en variant och hålla sig till den.

Sedna finns det ju ett problem till med NNTP. Det ger ju även Mac-användarna en chans att vara med. Så kan vi ju inte ha det...

Storuggla

Champion
Hur skulle det fungera för oss som sitter på en Mac? Inte för att vi nödvändigtvis måste ha det, men våra kommandon sitter på Apple-tangenten.

Storuggla, rätt ska vara dagens

Netfeed

Swashbuckler
tja, ni kan väl investera i en ny burk?
annars kan man väl hacka lite för er med, men ni får ju egentligen skylla er själva...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Troberg for president

Alltså vad är det som hindrar troberg ifrån att bli administratör här på sidan? Han verkar ha både den tid och kunskap som krävs för att hjälpa till med programmering och olika uppdateringar. Dessutom hade varit bra att ha någon pålitlig person som kunde avlasta Gardener.

Troberg

Sinister eater
Re: Troberg for president

Alltså vad är det som hindrar troberg ifrån att bli administratör här på sidan?
Då skulle jag kunna läsa vad de skrivit om mig på administratörsforumet. De kan de ju inte tillåta.

Han verkar ha både den tid
Ibland kanske, men räkna inte med det.

kunskap som krävs för att hjälpa till med programmering och olika uppdateringar
Ska jag vara ärlig så är mina kunskaper i just de verktyg forumet är baserat på mycket tunna. En av mina ganska få kunskapsluckor på datorsidan (har hållit på med minst ett dussin operativsystem, inget av dem Linux, har programmerat i 30-40 språk (beroende på hur man räknar) men aldrig PHP).

Uppdateringar hatar jag. Det är något man gör när man måste, det är tråkigt apjobb som ofta ger mer problem än vad det löser (ska vi mässa IE6 i kör här?).

Dessutom hade varit bra att ha någon pålitlig person
Pålitlig? Du har inte läst mina inlägg va? Fråga de som spelat Junta mot mig om jag är pålitlig...

person som kunde avlasta Gardener
Jag har fullt upp med att avlasta mig själv just nu av olika anledningar.

Jag ställer gärna upp med sporadisk hjälp och stöd, men just nu är jag inte beredd att binda mig för något ansvarsåtagande på det här området.

Dessutom så skulle det innebära att jag måste börja skriva enstaka seriösa inlägg, och hur skulle det se ut? :gremshocked:

Gardener

Champion
Hur dessa kortkommandon utnyttjas är helt beroende på den browser man kör. Om den browser som du kör på Mac förstår den html:en så lär den mappa knapparna mot option-tangenten.

Troberg

Sinister eater
Fast det är ju klart...

...om det någonsin blir ett OT-forum så skulle jag kunna ställa upp på att moderera det om Storuggla också blev moderator där.

Säga vad man vill, men vi har den erfarenhet som krävs!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Fast det är ju klart...

"om det någonsin blir ett OT-forum så skulle jag kunna ställa upp på att moderera det om Storuggla också blev moderator där."

Låter ungefär lika smart som att ge en apa nyckeln till bananförrådet. Eller låta Bush få tillgång till kärnvapen. :gremwink:

Hmmm, vänta nu lite här.....

Storuggla

Champion
Re: Fast det är ju klart...

"Låter ungefär lika smart som att ge en apa nyckeln till bananförrådet."

Tja, du har väl hört vad de säger i filmerna: "To catch a thief..."

Storuggla, konvertiter blir de bästa missionärerna