Nekromanti INT

Khronos

Veteran
Tack för alla bra och roliga synpunkter /images/icons/tonguea.gif Nu till nästa fråga,

Intligens i rollspel är en ganska knepig fråga, inte för SPL men för spelare, hur skall man kunna spela intligentare än vad man är ? Nu mins jag inte riktigt om Eon använder Int, men många rollspel gör det ? Vad göra ? Några förslag ?

jennatar

Veteran
Int värdet i många spel har ju att göra med grundchans i färdigheter t.ex. mekanik, övertala etc.
Det handlar inte om hur intellegent rpn är. Men det kan ju vara rätt kul att spela en väldigt dum person som inte förstår rationell logik, men jag håller med om att det är svårt att spela en människa som är smartare än en själv, då får man helt enkelt som SL slå mot int för att se om han är med på vad som händer.
Men det finns ännu svårare situationer som att spela psykisk sjuk rp där man inte har nån referensram överhuvudtaget.

Virocon

Swordsman
PSY

Det heter alltså inte INT i Eon, utan PSY för Psyke. Detta innefattar såväl intelligens som mental motståndskraft. Som sådant innebär det att man slår mot psyke vid krävande situationer, magiska skeden, och dylikt. Intelligensen blir tyvärr som du säger svårspelad om man får ett "helt fel" värde, men man får väl bara spela så klokt som man kan och skylla PSY-värdet på motståndskraft eller magisk kapacitet.

/"Om det fungerar så är det omodernt"

jennatar

Veteran
försvar

Jag vet att det heter PSY i eon, men jag generalisrade alla olika namn Psy Int Bil och dyl.
Bil var i och för sig dåligt ex då det inte riktigt hatr med det att göra.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
ANM Jag förutsätter att spelaren är av någon form an 'normal' Intelligens.

Fall 1:
Rollpersonen är dummare än spelaren.
Inte särskilt svårt att rollspela, var bara ganska dum, akta dig dock för att bli FÖR dum, vilket är ganska lätt hänt. Nån snilleblixt kan rollpersonen trots allt få, men dom stora avancerade resonemangen har han/hon svårt att greppa.

Fall 2:
Rollpersonen och spelaren är ungefär lika smarta.
Skitbra, det är bara att köra på utan att anstränga sig. Väldigt enkelt då inget ROLLspelande behövs.

Fall 3:
Rollpersonen är intelligentare än spelaren.
Detta sker oftast i fall med magiker i fantasy rollspel som tenderar att ha skyhöga INT/PSY värden. Det enklaste sättet att lösa det här på är att man rollspelar som man är mycket intelligent, men när det kommer till att lösa svåra logiska problem, eller förstå avancerade resonemang så kommer SL att ge spelaren ledtrådar. Företrädelsevis på små diskreta lappar eller dyl.

Khronos

Veteran
Re: försvar

Jag tackar för era synpunkter och håller med dem alla. Jag har också löst intligens med slag och lappar etc, det tråkiga med de, det är att själva rollspelandet blir lidande. Men vad gör man, det är också sant det där med grundegenskaper.

Frågan är om man skall låta själva rollspelandet bli lidande på grund av ett par blyertssträck på ett papper ?

Synpunkter ?

DAKRilla

Hero
Gränsvärldar

Jag tycker inte att spelandet blir särskilt lidande, men om du tycker det så skulle du kunna börja spela Gränsvärldar, eller adoptera en regel därifrån. För i Gränsvärdar finns ingen intelligens, utan man använder sej av sin egen eller så rollspelar man en passande intelligens för sin karaktär. Detta tycker jag är en utmärkt lösning eftersom det inte gör spelandet lidande då det endast är spelaren som kan lösa problem av olika slag och inte karaktären. Detta har ju också sina brister, men inte på spelandet i alla fall.
(För er som inte vet så finns Gränsvärldar att ladda hem gratis från Krilles Rollspelssmedja, http://www.foxtail.nu/)

Khronos

Veteran
Re: Gränsvärldar

Khelataar har inte heller någon intligens eftersom dom tycker att det är de man pressterar själv som är ens int. Dumare är det ju lätt att vara men intligentare, nja. Det är ganska bra av Neogames att använda psy, då kan man ju välja att det mer står för minne och viljestyrka än intligens.

DAKRilla

Hero

Jag upplever det inte så svårt att spela en karaktär som är betydligt smartare än vad man själv är.
T.ex. så har jag en dvärgisk vetenskapsman i Eon som har 19 i Psy, vilket är VÄLDIGT mycket. För att simulera hans ytterst sofistikerade intelligens så babblar jag om saker jag själv inte riktigt har någon aning om vad det egentligen är om det ens är något och jag försöker att aldrig verka osäker på något och att inte göra misstag som kan förutses i förväg. Dessutom så har jag suttit länge och funderat på just hur han tänker och vad han tycker om olika saker, så som magi, religion, kunskap, våld, valuta, civilisation, politik o.s.v. Jag har även diktat upp ett par meningar med djup vetenskaplig innebörd, eller logiskt nonsens, som jag använder mej av vid olika tillfällen.
Och detta har fungerat riktigt bra tycker jag. Det enda som krävdes var lite mer förberedelser än för andra sorts karaktärer.

parasite

Veteran
Det är ett MÅSTE att spela efter sin rps INT (eller PSY för den delen). Rpn ska inte kunna en massa saker som sin spelare kan t.ex om spelaren kommer med en ritning över en ångmaskin borde hans rp inte kunna bygga den...
Eller om spelaren känner till en massa om en stad som rp inte har hört talas om.

Fast jag kanske snackar Bildning nu =)

Rosen

Myrmidon

Khelataar har inte heller någon intligens eftersom dom tycker att det är de man pressterar själv som är ens int.

Samma sak med Karisma, fö. Men de finns som grundegenskap för SLP.

--
Åke