Nekromanti Inte för att det spelar någon större roll, men...

Troberg

Sinister eater
...jag gillade bättre när det stod inlägg i stället för XP vid antal inlägg.

Jag tycker inte att antal inlägg indikerar erfarenhet och jag tycker att det är en onödig tolkningskomplikation.

Men som jag skrev, det är inte jätteviktigt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Inte för att det spelar någon större roll, men

"...jag gillade bättre när det stod inlägg i stället för XP vid antal inlägg."

Jag tycker nog att det är lite häftigt att belöna andra insatser på forumet än bara inläggsskrivande. Uppmuntrar också folk att engagera sig mer i wrnu.

"Jag tycker inte att antal inlägg indikerar erfarenhet och jag tycker att det är en onödig tolkningskomplikation."

Skulle xp indikera något som är minder värt än detta? Inte för att jag tror att det kommer att finnas forumiter som enbart skickar in artiklar och nyheter, men de som inte lever hela sina liv på forumen får nu också erkännande. Och det är enbart bra.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Om XP...

Om du läst det här så hade du förstått att det inte handlar om bara inlägg längre, utan som walium skriver, andra insatser på sidan också.

Rickard

Urverk speldesign

"Jag tycker nog att det är lite häftigt att belöna andra insatser på forumet än bara inläggsskrivande."
Jag med, men är det bara artiklar?

Jag skulle vilja se XP för:
× Läsa FAQ:en (endast första gången)
× Fylla i profilen (så man slipper den däringa fula blåa saken)
× Hjälpa till med julkalendern
× Dra igång ett forumsjippo

Jag ogillar XP, just för att det står för Experience Points och är kopplat till titeln.. Jag ogillade att antalet inlägg spelade roll förut och nu är det än värre.. Vissa på forumet ser antalet inlägg man har som en grad och anklagar andra för att man ser ner på dem för att de har lägre grader.. Jäkla skitsnack (av dem), jag vet men ändå..

Som jag ser det finns det två olika typer av personer:
De som bryr sig om titlarna (såsom jag precis beskrev)..
De som inte bryr sig om titlarna och på sin höjd tycker det är en kul grej..

Med andra ord.. Titlarna tillför inget för vissa och för andra så tycker de att det är ett sätt att förtryckas på (smått överdrivet beskrivet).. Därför borde titelsystemet (och nu även XP-systemet) tas bort helt... Enligt min åsikt, då.. Eller har jag fel i min bedömning?

Antal inlägg/dag är däremot rätt intressant att ha.. Enligt min åsikt, då.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kom på fler förslag angående få XP, som "använda sig av en greamlin - 1 XP/styck", göra en skön forumspot - 5 XP", "uppfinna ett nytt forumsord - 20 XP", "posta en för stor bild i vrållådan - negativ XP, lika många kb som bildfilen", men eftersom han är seriös med sin tanke så ville han inte skämta bort det

anth

Vetefan
Re: Om XP...

Så om jag har något intressant att säga så vill ni att jag ska skriva en artikel istället för att starta en ny tråd. :gremsmile:

Vilket inte gör mig något då alla svar på artikeln dyker upp i en ny tråd iallafall.

Rising

Vila i frid

Om du läst det här så hade du förstått att det inte handlar om bara inlägg längre, utan som walium skriver, andra insatser på sidan också.
Är det bara jag som får Lunarstorm-känsla?

Men hä hä, när allt kommer kring så tycker jag kanske det är bra. Det avdramatiserar inläggsbiten och gör XP till en lite mer svårpåtaglig grej.

Men... Finns det ingen inläggsräknare längre? Jag hade ju tänkt fira mitt sextusende, sjutusende, åttatusende osv inlägg i framtiden. Om det inte finns någon inläggsräknare så kommer jag nämligen att hålla mig väldigt långt ifrån att delta i någon aktivitet som kan ge XP förutom just inläggsskrivande (så att jag ändå kan använda min XP som en inläggsräknare) och det kanske inte riktigt var meningen?

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Jag med, men är det bara artiklar?"

Nej, det är inte bara för artiklar, det är även för spelmaterial, noveller, nyheter, notiser, webbserier och så. Några saker till som kan bli en kul överraskning när man upptäcker... :gremsmile:

Att belöna för andra saker kommer bli lättare i framtiden och ja, givetvis kommer man få XP för att hjälpa till med saker till julkalendern och liknande.
Att få XP för att dra igång forumsjippo kanske kan bli aktuellt, men inte som regel utan mer som belöning ifall redaktionen tycker att det är ett schysst jippo.
Om det går att göra så att man automagiskt får lite XP för att kolla första gången i en FAQ så är det en rätt bra idé.
XP för att fylla i profilen vet jag inte om jag gillar, men du har rätt i att den blåa inte är jättevacker... Det kanske kan åtgärdas om jag hittar någon som kan göra lite småikoner och sådant...

"Jag ogillar XP, just för att det står för Experience Points och är kopplat till titeln.. Jag ogillade att antalet inlägg spelade roll förut och nu är det än värre.. Vissa på forumet ser antalet inlägg man har som en grad och anklagar andra för att man ser ner på dem för att de har lägre grader.. Jäkla skitsnack (av dem), jag vet men ändå.."

Att vi valde XP var just för rollspelsaknytningen, och inte för något annat (även om det blev så ändå)...
Men jag tror inte att borttagning av titlarna skulle få bort problemet med folk som känner sig förtryckta. Där krävs snarare en attitydförändring.

Dessutom vill jag lägga till en grupp...
De som tycker titlarna är en sporre för att skriva mer, förut var det bara inlägg som pressades ur, nu kanske det blir lite mer material och då tillför ju titlarna något...

Dumma grejer att få XP för har jag också kommit på, men det kan vi spara till ett annat tillfälle... :gremwink:
Dessutom läste jag "använda sig av en greamlin -1 XP/styck" och då var den idén mycket bättre... :gremlaugh: Nåja...

Storuggla

Champion

"Jag hade ju tänkt fira mitt sextusende, sjutusende, åttatusende osv inlägg i framtiden. Om det inte finns någon inläggsräknare så kommer jag nämligen att hålla mig väldigt långt ifrån att delta i någon aktivitet som kan ge XP förutom just inläggsskrivande (så att jag ändå kan använda min XP som en inläggsräknare) och det kanske inte riktigt var meningen?"

Eller så tar vi och släpper den infantila fixeringen vid inläggsnummer och bara skriver då vi tycker det passar och inte styrs av någon liten räknare på en server? Kanske?

Storuggla, Kung Bendar av Varmkorvmedbröd

Ackerfors

Alas, your rapids!
I princip, ja...

...Men det ska ju vara en artikel värdig publicering på framsidan, annars spelar det ju mindre roll. Det är ju bara godkända artiklar som man får poäng för.

Rickard

Urverk speldesign

"XP för att fylla i profilen vet jag inte om jag gillar,
Hehe.. Det var ju den enda jag gillade (förutom FAQ:en).. :gremsmile:

"Dessutom läste jag 'använda sig av en greamlin -1 XP/styck' och då var den idén mycket bättre... :gremlaugh: Nåja..."
Man skulle kunna tänka sig att man även får -1 XP för varje usel ordvits man drar..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker det vore kul att se troberg degraderas till "halvgud" på någon vecka :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Är det bara jag som får Lunarstorm-känsla?"

Ja och nej... Funktionerna som finns på Lunarstorm är bra, enligt mig och jag skulle utan problem kunna tänka mig att använda Lunarstorm ifall det inte vore för merparten av användarna där...
Så ja, funktionen kanske är åt det hållet och nej, jag hoppas vi här håller oss ifrån Lunar-mentaliteten. Typ. :gremsmile:

Det här var intressant...
Först skriver du "Det avdramatiserar inläggsbiten" och sedan, några få rader nedanför skriver du "Om det inte finns någon inläggsräknare så kommer jag nämligen att hålla mig väldigt långt ifrån att delta i någon aktivitet som kan ge XP förutom just inläggsskrivande"...

Men för att svara på din fråga. Ja, jag tror inläggsräknaren finns kvar, men den syns inte... Och att lyssna på Storugglas förslag är faktiskt helt lysande, för det får man iaf mer respekt av mig för, än att posta specialinlägg vid speciella nummer...

Rising

Vila i frid

Först skriver du "Det avdramatiserar inläggsbiten" och sedan, några få rader nedanför skriver du "Om det inte finns någon inläggsräknare så kommer jag nämligen att hålla mig väldigt långt ifrån att delta i någon aktivitet som kan ge XP förutom just inläggsskrivande"...
Ja, jag menar att det avdramatiserar synen på alla andras XP, så att man inte känner någon respekt för de som råkar ha hög sådant värde. Men jag tycker faktiskt att det både är roligt och intressant att hålla reda på det antal inlägg jag själv har skrivit. Det kan jag nämligen sätta i någon relation till hur länge och hur aktivt jag har varit delaktig på forumet.

När jag ser mitt 2222:e inlägg så kan jag numera tänka att jag var mindre än hälften så erfaren på forumet då som jag är nu, och det är en rätt ball känsla. Kalla mig gärna löjlig, men jag gillar att ha det fågelperspektivet på mitt forumsdeltagande.

För egen del så vill jag därför gärna ha kvar inläggsräknaren så att jag själv kan se hur många inlägg jag har skrivit. Jag har inget behov av att se hur många inlägg någon annan har skrivit.

Eksem

Champion

Vilket är ungefär lika skojsigt som att sluta fira födelsedagar, årsdagar och julafton med motiveringen att det firandet ju faktiskt bara är baserat på en räknare i en dum kalender.

Jag hade faktiskt tänkt filosofera kring hela den där grejjen förut, men bestämde mig för att strunta i det tills vidare. Just nu tycker jag fortfarande att det är kul med födelsedagar. Och inläggsräknare.

Johan K

Gammal & dryg
Hålller ju meddig om att det inte är nån större grej..
Känns som det kan kvitta vilket ord som man använder, alla vet ju vad som menas ju.....
Senså håller jag åxå med om att det är kul att få ett erkännande för de sakler som man gör för den här sidan !! Sånt är ju minst lika viktigt !!

Storuggla

Champion

Men låter du din födelsedag styra ditt liv? Väntar du med att berätta om vilka fina idéer du har tills du bjuds på tårta?

Storuggla, slembob

Rising

Vila i frid

Men låter du din födelsedag styra ditt liv? Väntar du med att berätta om vilka fina idéer du har tills du bjuds på tårta?
En majoritet av sveriges befolkning väntar faktiskt med att ge varandra julklappar förrän det bjuds på julbord. Det hindrar dem inte att ge varandra presenter på årets andra dagar.

(och nej, jag tänkte inte sluta skriva balla saker i mina vanliga inlägg, om nu någon trodde det, men jag vill gärna även fortsättningsvis bidra med något extra vid särskilda tidpunkter)

Det är inte mer "styrning av mitt liv" än forumskämten på första april, forumskalendern i december eller de årliga dogmautmaningarna.

Jag tycker sån't är kul, och jag känner mig inte hjärntvättad.

Att vänta med att posta inlägg #5000 tills jag hade något asmaxat att posta, det var däremot rätt jobbigt. (Och så blev det något av ett antiklimax till slut också) Men, men... Tanken var god.

Troberg

Sinister eater

Det är inte mer "styrning av mitt liv" än forumskämten på första april, forumskalendern i december eller de årliga dogmautmaningarna.

Jag tycker sån't är kul, och jag känner mig inte hjärntvättad.
Jag håller med, det är väl inte fel att utnyttja tillfället att göra något kul? Det är väl inte konstigare än att man gör jippon när TV-serier sänder sitt hundrade avsnitt eller när man totalhavererat sin tredje bil? Alla anledningar till att förgylla vardagen är bra anledningar!

Därför, som protest så kommer jag inte att posta några inlägg förrän jag har 10 000 inlägg. Sådeså!

Feuflux

omjonasson.se
Och vad tycker jag då?

Och vad tycker jag då? Jag vet inte riktigt, det känns som om jag håller med allihop för tillfället, vilket också borde innebära att jag tycker att ni har fel allihop...

Angående "ren inläggsräknare" så är jag nog lite inne på Risings spår. Kan man inte ha antal inlägg (och inlägg/dag om nu någon bryr sig om den) på sidan med personlig information istället? Eller nånstans där ingen annan kommer åt den. Jag rör helst inte ihop antal inlägg med andra grejer till nåt XP-värde iaf.

Fast jag vill nog se hur många inlägg folk har, då kan man tänka "Shit vad många inlägg walium har, har killen inget liv?" :gremwink: Titlar är rätt kul också, yay, jag blev druid nu. Fast då har vi det här med att det verkar som om folk "bryr sig" som hur många inlägg folk har vilket naiva lilla jag har lite problem att greppa. Ett bra inlägg är ett bra inlägg oavsett om skribenten har 1000 inlägg eller 10 inlägg. Jag har iaf inte skrivit något inlägg bara för att levla, min inlägg skulle jag skrivit oavsett system att räkna på och jag förutsätter att detta gäller alla (vilket ett antal av er har påtalat för mig att det inte gör).

Så... kanske vi ska ta bort allt det med räknandet av inlägg (eller dölja det så man bara kan se sitt eget antal inlägg). Sedan kan man få ta vilket titel som helst (titlar är kul) eller så plockar man bort titlarna med. Då skulle vi en gång för alla slippa tjafs om inläggs-jakt iaf. :gremsmile:

Att XP nu introducerats är ju för att uppmuntra folk till att inte bara skriva inlägg på forumet utan att även skriva noveller mm. Blir man verkligen uppmuntrad av en sådan grej? Att få lite xp-poäng är sak samma för mig, blir inte ett motiverad att skriva noveller av det här. Uppmuntran är säkert bra, men funkar nog mest på "hetspostare"... Då ser jag hellre ett eget "wrnu-värde" som räknar ens insatser på forumet annat än inlägg. Där man alltså har 0 om man inte skriver noveller/julkalenderluckor/notiser mm.

Hoppas jag sagt emot mig själv mycket nu, annars är jag ju ambivalent i onödan. :gremtongue:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

För mig står de listade som "Credits", finns det funktioner för att byta dem mot nått? Jag hade lätt lagt 100 Credits för att slippa se alla inlägg från användaren X. 40 Credits för att slippa se signaturer längre än 4 rader, eller innehållande bilder. Eller 50 Credits för att slippa designen som tvingar in forumet i en smal spalt i mitten i mitt webläsarfönster, så jag kan ha nån glädje av alla pengar jag grävt ner i en stor monitor.

G

Guest

Guest
bort me att!

Varför inte skippa allt med räkning och sådant att göra? Jag tycker bara det är helt onödigt... Vilken funktion fyller det egentligen? Ingen!