Nekromanti Inte neotech :-)

Oceanliner

Warrior
Men det är nog här detta inlägg passar mest...Ialla fall

Jo, I alla rollspel finns ju en fantasivärld där rollsperonerna har växt upp i. Men spelarna däremot har ju ingen kunskap om denna världen utan detta läser de sig till eller gissar utifrån deras nuvarande kunskap osv. Ibland kanske de som spelare har för mycket kunskap.

I och med detta så kom jag att tänka på ett äventyrs kampanj scenario som går till så att spelarna får göra någon nutida rollperson efter något spelsystem, exempelvis Neotech. Sedan har man som bakgrundshistoria att rollpersonerna får delta i något sorts vetenskapligt expriment som har med nedfrysning att göra. Ni fattar vad det lutar åt :) Ialla fall så vaknar rollpersonerna upp i en mörk bunker X antal år senare...utan att ha någon aning om var, eller när de är.

Nu börjar det alltså likna något spelarna får använda alla sina och rollpersonens kunskaper för att försöka ta reda på vad som hänt och försöka överleva. I detta fallet är det bara som spelledare att bestämma vad som händer. Finns det någon civilisation kvar?

Finns det nån som har provat något liknande?

//Jonas

Maggan

Swordsman
Nej...

Men det låter intressant... Man kanske skulle ta och bygga nått på det, tack för tipset!

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

William_Besario

Warrior
Tuff idé, skit tuff faktiskt. En vidare utvecklign skulle ju vara att RPna blir kidnapapde och skickade till en ann värld, t.ex. Dom startar i N" världen, äventyrar lite, wooops så blir dom tillfångatagna av en elak Vetenskpsman som skickar dom till en annan värld ( vad RP inte bvet är att det bara är ett extremt kraftfullt simstim ) och tillslut lyckas det komma tillbaka och är riktiga nervrak får man väll hoppas....

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"

Lord Avallach

Veteran
jag körde en sådan grej, mina spelare som var vanliga nutidsmänniskor (en självmordsbenägen präst, en datornörd och en biltjuv)blev av olika anledningar nedfrysta. Sedan vaknade de upp i ett övergivet komplex insprängt i ett berg. När den kom ut ur berget kom de fram till en värld som var mycket främmande. De stal en bandvagn och gav sig ut i den nya världen som de trodde var en annan planet...

G

Guest

Guest
Re: Hm..

Låter svårt att spelleda utan flum!!!

Mäster Azazel

Organ

Out of time, out of mind
>Finns det nån som har provat något liknande?

Jag har en vän som nån gång under det sena 80-talet stolt lät meddela att han hade köpt ett nytt rollspel och att nu skulle det spelas så det rykte, jajjamensan! Vi flockades runt honom med endast en fråga: vilket spel var det? Med ett snett leende sa han att det tänkte han tala om först när vi spelat ett tag. Det enda vi fick veta var att det skulle utspelas i nutid i stockholm och att vi hade mer eller mindre fria händer när det gällde att skapa rollfigurer. Jag minns inte exakt vilka figurer som gjordes men jag har för mig att det rörde sig om så skilda bakgrunder som juppies, poliser, studenter och kickers. Mycket riktigt användes den nyss nämda futurama-plojen med cryo-labb och nerfrysning. När vi till slut stapplade ur maskinen med istappar i håret möttes vi av en värld i ruiner och en smilande SL som lät meddela att spelet han köpt var "Aftermath" och att vi skulle avbryta spelandet ett tag för att titta på "Mad Max".

/Anders

Maggan

Swordsman
Hälsa din SL...

...att han är den bästa SL jag känner som jag inte har pratat med! Jäklars va skönt gjort! Sånn klass ska det vara på spelledandet, med exakt den där lilla satiren inblandad... /images/icons/smile.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

Winchester

Veteran
Ja.

Slå upp en Google och sök efter "The Morrow Project". Eller gå till www.thesupplybunker.com Visserligen har spelet ett eget, något komplicerat spelsystem (som jag i brist på böcker slängde ut och ersatte med Gränsvärldar...), och visst har det nästan 20 år på nacken, men det lever ett gott liv trots det, inte minst som epost-rollspel (SL'ar själv en kampanj med 8 jänkare som spelare...)

Sebastian