Nekromanti Inte Rohans Ryttare fast nästan

Serek Mörke

Veteran
Hej, hej!!

En av mina spelare såg sagan om de två tornen häromdagen, och ´gissa vad.... :gremtongue:....han tyckte Eomer hade en satans cool rustning. Jag har själv sett filmen och är böjd att hålla med honom. Spelaren är fullt medveten att det inte finns något Rohan i Eon, men är ändå rätt så sugen på att skapa en "liknande" RP.

Frågan är nu om det finns någon kultur beskriven i Eon som skulle kunna agera substitut för Rohan, dvs något som gav en förklaring till varför han var utrustad med en lika tuff rustning som Eomer och hade ett ännu tuffare skägg.

Svar: Varför spelar ni inte Sagan om Ringen Rollspelet istället?
Därför att Eon är mycket roligare :gremgrin:

Tacksam för alla "andra" svar :gremsmile:

DragonLord

Warrior
Jag vet inget men jag kan ju försöka ändå...

Kanske en raunlänning...?
De är (om jag inte är helt ute och cyklar) ett relativt civiliserat, hästburet folk...frågan är bara om de gör så tuffa rustningar...

Annars tror jag iaf de har hästdelen på det torra...

DragonLord - tycker det här blev lide taget ur luften...

Korpen

Hero
Re: Jag vet inget men jag kan ju försöka ändå...

Skägg-delen också, raunlänningarna är mkt stolta över sina skägg.

WolmerX

Warrior
Kan tänka mig honom som en riddare från Mûhad, tveksam till att han då skulle bli en riddare i ordets rätta bemärkelse, men det e ju bara bra för det är inte Éomer heller :gremwink:

WolmerX

Warrior
Det där med namn är verkligen inte min grej :gremfrown:

Fast om vi ändå ska hålla oss till ämnet kan jag ju komma med lite motiveringar till tidigare inlägg: Deras krigsmagt är är vad jag uppfattat dominerad av rytteri, om inte lätt iallafall rörligt sådant, tycker även att Rohans Ryttare såg lite arabiskt influerade ut.

Doda

Veteran
Rohan är inte Saudi-Arabien!!

Jag kan inte se några som helst likheter mellan Rohan och mellanöstern, vare sig det gäller utseende, kultur eller krigsmakt(på medeltiden...). Som jag har uppfattat det skall Mûhad likna ett arabiskt land, och passar definitivt inte som Rohan.

Krille

Super Moderator
Rohan är ett jefla mischmasch!

Ska kanske tilläggas att Rogan inte har en verklig förebild, utan två: dels anglosaxiska England (språk och stor del av kultur kommer därifrån) och dels diverse ryttarfolk i Centralasien (hästar och öppna landskap). Det är hästarna som skiljer Rohan från anglosaxarna - anglosaxarna var huvudsakligen fotkrigare och hemfasta bönder - och det är kulturen som skiljer Rohan från centralasiens nomadstammar - Rohan har bevisligen fasta städer, byar och jordbruk. Man skulle kanske få ett sådant samhälle om saxarna expanderat in i Centralasien istället för till England, men bara kanske.

Hur som helst, någon sådan kultur finns inte i Eon som vi känner det. Det finns bara ena hälften eller andra hälften. Norra Consaber skulle förmodligen kunna aspirera på åtminstone den anglosaxiska delen av Rohan (vapen, rustningar, språk, kultur etc), och jag ser ingenting som hindrar raunlänningar och Mûhad från att aspirera på den hästburna delen av Rohan.

Faktum är att norra Uriens skulle passa rätt utmärkt. Landskapet är huvudsakligen hedar med en och annan fjord, och med massiva berg i närheten, och kulturen är påtagligt anglosaxisk. Om en motsvarighet till Rohan skulle dyka upp i den kända delen på Mundana så skulle jag tippa på det området.

WolmerX

Warrior
Re: Rohan är inte Saudi-Arabien!!

Det är just rytteriet jag syftade på, Mûhads krigsmakt beskrivs som hästburen och ryttarna är skickliga. Någon sådan beskrivning har jag inte hittat hos nått annat rike/folkslag i Mundana. För vikingarna som nog Rohan liknar mest var vad jag vet allt annat än skickliga ryttare.

Serek Mörke

Veteran
Re: Rohan är ett jefla mischmasch!

Tackar ödmjukast!!

och vips så hade en relativt liten stam bosatt i norra Uriens, känd för sina ypperligga hästar, skickliga ryttare och välansade skägg vaknat ur sitt slumrande tillstånd och var nu beredda att ta en mer aktiv del i Mundanas mäktiga historia.

Åtminstone en av dem har redan gett sig av söderut sökande efter äventyr, endast akompanjerad av sitt svärd, sin lans och sin trogna springare. Förhoppningsvis erbjuder den "nya världen" större utmaningar än fårvallning och enstaka Tirak-jakter.

Pendragon

Swashbuckler
Hmm... få se nu här... först går vi över vad Eomer och Rohirrim har för utrustning i största allmänhet...

Det jag minns bäst är hjälmen, så vi börjar där. Enligt Eons regelsystem skulle den falla in under klassificeringen "öppen hjälm med ansiktskydd" i min mening.

Rustningen, som jag såg en bild på här:
http://www.much-ado.net/eomer/neweomer.jpg
förefaller mig vara ett harnesk av läderklädd plåt med arm/axelskydd av lamellpansar.På underarmarna ser han ut att bära skydd av härdat läder och under alltihop ringbrynja.
Gissningvis täcker denna ringbrynja även benen. Vid en närmare titt på den här:
http://www.quintessentialwebsites.com/lordoftherings/movieshots/eomer_tn.jpg
bilden visar det sig att brynjan är kortärmad och axelskydden är helt i plåt och överarmana åtminstone delvis täcks av lamell.

En tämligen tungt men ålderdomligt pansar för en riddare i Mundana.

Svärden de bär är raka och av "vikingamodell". Regeltekniskt skulle jag väl säga att de blir stridssvärd att döma av längden. Möjligtvis något mer optimerade för hugg än stöt.
Antaligen också rätt ålderdomligt för mundana.

Lansarna de använder är rakt av stridslansar så som jag ser det, möjligtvis något kortare. Än en gång ett något mer primitivt vapen än de brukliga riddarlansarna. Jag vill också minnas att de hade rundsköldar.

Bågarna ser man ganska lite av, men med tanke på att de var tämligen små skulle jag gissa på hornbågar.

Så... var hittar man lite lantis-aktigare riddare?

Jag skulle tro att han skulle vara en fattig riddare eller välbärgad krigare från nästan varsomhelst öster om Jargien. Mest troligtvis Asharina, speciellt Asharien. Landet bör inte ha en allt för utpräglad riddarkultur då bågen är ett högst oridderligt vapen. :gremwink:

Så ja... hoppas jag inte snöade in mig för mycket och att jag var till nån hjälp.